۳۶۲۷۰۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

اثرات ورود بانک‌ ها به خرید و فروش ارز

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با ارزیابی دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز مشتریان گفت که برای جلوگیری از بازار انحصاری باید نظارت دقیقی بر سیستم بانکی انجام شود.

خبرگزاری ایسنا: عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با ارزیابی دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز مشتریان گفت که برای جلوگیری از بازار انحصاری باید نظارت دقیقی بر سیستم بانکی انجام شود.

جهانبخش سنجابی شیرازی گفت: یکی از عواملی که اثر منفی و مخدوش کننده در بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار در نظام اقتصادی دارد، چند نرخی بودن ارز است. بنابراین هر اقدامی که در دولت در راستای تک نرخی کردن ارز انجام می‌شود، تصمیم درستی است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل جدید بانک مرکزی دارای نتایج مثبت و منفی است ادامه داد: یکی از اثرات مثبت ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز این است که می‌تواند برخی از شبه بازارها را از بین ببرد.

رئیس پژوهشکده استاندارد اضافه کرد: از سوی دیگر این اقدام اظهار درست منابع ارزی ناشی از صادرات را فراهم می‌کند. همچنین با توجه به اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد صادرات ایران در بخش محصولات نهایی به عراق است، به دنبال اقدام جدید بانک مرکزی معاملات بین طرف‌های ایران و عراق به جای آنکه با ریال انجام شود به سمت انجام معامله با دلار سوق پیدا می‌کند.

سنجابی شیرازی با اشاره به برخی آثار منفی این دستورالعمل گفت: به دلیل رقابتی که بین بانک‌ها به دنبال این اقدام جدید شکل می‌گیرد، یک بازارغیر رسمی ایجاد خواهد شد که زمینه را برای افزایش نرخ ارز فراهم خواهد کرد.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اضافه کرد: در واقع تشریک مساعی نظام بانکی، رقابت‌های درون سیستمی و تمایل فروشندگان ارز در آینده ممکن است باعث افزایش قیمت خرید و فروش ارز شود که می‌تواند مخاطره جدی برای آنچه که دولت برای وضعیت ارز هدف‌گذاری کرده خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به مهمترین راهکارها برای کاهش تبعات منفی این اقدام گفت: با توجه به اینکه یکی از کارکردهای اصلی بانک این است که با کمترین هزینه بیشترین منابع را بدست آورد یکی از بهترین اقدامات نظارت دقیق‌تر بر سیستم بانکی است.

سنجابی شیرازی افزود:‌ همچنین باید سهمیه‌های مشخصی برای انجام این کار برای بانک‌های مختلف تعیین شود تا بازار انحصاری برای یک یا چند بانک شکل نگیرد.

اخیرا بانک مرکزی در دستور العمل جدید به بانک‌ها مجوز خرید و فروش ارز داده است و مشتریان می‌توانند ارزهای خود را به بانک‌ها بفروشند و یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. همچنین بر اساس این دستور العمل صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها بفروشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج