adexo3
۳۶۴۹۲۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

برجام فنر صادرات را آزاد کرد

جهش ۸۰ درصدی صادرات نفت

آمارها نشان از رشد ۸۰ درصدی صادرات نفت پس از برجام دارد، میزان تولید نیز از رشد ۲۷ درصدی برخوردار شده وحالا وزارت نفت به دنبال افزایش تولید تا سطح ۵.۸ میلیون بشکه است.

اقتصاد آنلاین _ سمانه برمخ‌شاد؛ در شرایطی که شاهد کاهش قیمت نفت به دلیل مازاد عرضه در بازار هستیم ایران موفق شده سهم بازاری را که به دلیل تحریم ها از دست داده بود پس بگیرد.

آغاز تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ را می توان شروع مشکلات صنعت نفت ایران در عرصه بین المللی دانست چرا که با محدودیت های ایجاد شده انتقال پول حاصل از فروش نفت روز به روز سخت‌تر شد تا اینکه از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی اتحادیه اروپا تحریمی را علیه صنعت نفت ایران اعمال کرد که در کنار تحریم ایالات متحده آمریکا و تحریم سال قبل این اتحادیه صادرات نفت ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد و صادرات نفت ایران را از روزانه ۲.۵ میلیون بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه رساند.

میزان صادرات نفت ایران در ابتدای دولت یازدهم حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه بود اما برنامه ریزی برای کاهش بیشتر صادرات نفت ایران صورت گرفته و قانونی به تصویب رسیده بود که هر ۶ ماه ۲۰ درصد از فروش نفت کاسته شود.

این موضوع را وزیر امور خارجه کشورمان بارها اعلام کرده و پرده از قانونی برداشته که در اوایل کار دولت یازدهم و در راستای تحریم های اعمال شده از سویهمان محل ظالمانه ای قانون قبلی را تصویب کرده بود، به تصویب رسیده و بنا بوده که براساس آن فروش نفت ایران ظرف یک سال به صفر برسد.

جهش ۸۰ درصدی صادرات نفت
بر اساس این گزارش در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۴، مجموع تولید نفت خام و میعانات گازی به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار و صادرات یک میلیون و ۳۴۸ هزار بشکه رسید اما زنگنه بارها وعده داده بود که اگرتحریم ها لغو شود در مدت کوتاهی پس از برجام میزان صادرات را ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه افزایش خواهد داد.

حالا با گذشت شش ماه از اجرای برجام، درچهار ماهه ۹۵، تولید نفت روزانه به ۴ میلیون و ۱۲۲ هزار بشکه و صادرات آن به ۲ میلیون و ۳۸۲ هزار بشکه رسیده است.

بر این اساس میزان تولید و صادرات نفت در تیرماه به ترتیب چهار میلیون و ۱۵۴ هزار بشکه و دو میلیون و ۴۲۸ هزار بشکه اعلام شده است.

اما در ادامه برنامه افزایش تولید نفت، وزیر نفت وعده داده که تا سال ۹۷، تولید باید به ۵.۸ میلیون بشکه شامل ۴.۸ میلیون بشکه نفت خام و یک میلیون بشکه میعانات گازی برسد.

زنگنه بر این باوراست که همیشه کسی که قدرت تولید بیشتری داشته باشد در بازار تعیین کننده خواهد بود، زیرا داشتن این قدرت تولید باعث می‌شود تولیدکنندگان دیگر از سیاست‌های آن کشور تبعیت کنند چرا که این کشور می‌تواند در مقابل چند بشکه افزایش تولید کشورهای دیگر میزان بیشتری بشکه وارد بازار کند، البته اگر این قدرت تولید واقعی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج