۳۶۶۰۰۱
۵۰۳۵
۵۰۳۵
پ

مشروبات الکلی خطرناکتر از مواد مخدر

نایب رئیس شورای شهر تهران می‌گوید بارها نسبت به رشد پنهان مصرف الکل هشدارداده است و آن را از موادمخدر سنتی خطرناک تر می داند. هر چند آمار مشخصی از مصرف الکل در ایران نیست و برخی برآورد‌ها از پایین بودن استعمال الکل در ایران نسبت به میانگین حکایت دارد، اما در سال‌های اخیر هشدار‌ها در این زمینه جدی تر شده است.

روزنامه آرمان: نایب رئیس شورای شهر تهران می‌گوید بارها نسبت به رشد پنهان مصرف الکل هشدارداده است و آن را از موادمخدر سنتی خطرناک تر می داند. هر چند آمار مشخصی از مصرف الکل در ایران نیست و برخی برآورد‌ها از پایین بودن استعمال الکل در ایران نسبت به میانگین حکایت دارد، اما در سال‌های اخیر هشدار‌ها در این زمینه جدی تر شده است.

مصرف مشروبات الکلی همزمان با داروهای مخدر اعم از ترامادول همراه و باعث افزایش مرگ و میر شده است. درباره مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی باید گفت ۷/۰درصد این افراد دچار وابستگی و ۳/۰ درصد آنها دچار سوء مصرف الکل هستند. در ضمن استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

اطلاع‌رسانی برای مقابله با خطرات مصرف مشروبات الکلی

نایب رئیس شورای شهر تهران نسبت به رشد مصرف الکل در میان جوانان هشدار داده است و درباره دلیل این نگرانی‌اش می گوید: آگاهی‌بخشی درباره رشد مصرف الکل در میان جوانان، یک تکلیف همگانی است. این وظیفه همه است تا جامعه را آگاه و هوشیار کنند،اما اگر فرد پس از این هشدارها، باز هم خواست به این سمت برود، خودش می‌داند و مسئولیت کارش با خوداش است.

مرتضی طلایی ادامه داد: من معتقدم که امروز ما باید افکار عمومی را نسبت به موضوع آسیب‌های اجتماعی، مضرات مصرف مواد مخدر و به ویژه مصرف مشروبات الکی آگاه سازیم. اخیرا اخباری منتشر شد درباره کشف بسته‌های تریاک‌ که در داخل آنها سرب وجود دارد. این خبر نیز منتشر شد که افرادی به دلیل مصرف این مواد فوت کرده اند، درحالی که اگر این موضوعات به موقع اطلاع‌رسانی می‌شد، شاید این مرگ و میر اتفاق نمی‌افتاد.

به گفته او شاید اگر مردم و حتی معتادها را آگاه کنیم و آنها بدانند ۱۰درصد موادی که در حال توزیع است، مواد خالص تریاک نیست و در واقع ۹۰ درصدش، انواع و اقسام افزودنی‌های غیرمجاز است، انگیزه برای رهایی از این نوع مواد افزایش می‌یابد.

طلایی ادامه داد: باید از چند منظر به موضوع مصرف مشروبات الکی در جامعه توجه شود. نکته نخست اینکه مسئولان و مدیران جامعه، کارگزاران نظام و اداره‌کنندگان نهادهای اجتماعی باید به ریشه‌های گرایش جامعه به سمت مصرف الکل توجه کنند و ریشه افزایش رشد مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر یا کاهش سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی را بررسی کنند. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: کارگزاران باید با استفاده از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشگران و اهل علم به لحاظ جامعه‌شناسی، روانشناسی و رفتارشناسی بررسی کنند تا پاسخ چرایی گرایش جامعه را به این مسائل پیدا کنند و بعد به طور اساسی، بنیادی و ریشه‌ای، وارد فعالیتی شوند که طی آن، این مساله مدیریت، کنترل و مهار شود.

او گفت: وقتی بیکاری در جامعه‌ای وجود دارد، این مسائل و آسیب‌ها هم هست. بیکاری، ریشه و منشأ تعداد قابل‌ توجهی از جرایم فردی و اجتماعی در بخش‌های مختلف است. اگر مدیران جامعه برای حل مشکل بیکاری، فکری نکنند، زمینه‎های انحراف و آلوده‎شدن فرد بیکار فراهم می‌شود. این امر نشان می‌دهد که باید رابطه بین بیکاری و گرایش به مواد مخدر و مشروبات الکلی را مورد بررسی قرار داد. باید پذیرفت که سطح آگاهی‌بخشی و آموزش به جامعه در این زمینه اندک است.

طلایی در پاسخ به این سوال که چرا رشد مصرف الکل را از مخدرهای سنتی نگران کننده‌تر می‌دانید، تاکید کرد: عوارض سوء شرب خمر در مقایسه با بعضی از انواع مواد مخدر به مراتب بیشتر است. ترکیبی از مفاسد که از نقطه انجام یک عمل حرام شروع می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که اگر در جامعه مدیریت نشود، به رفتارهای نابهنجار و در ادامه به جرایم نابهنجار می‌انجامد. به گفته او با این وصف، ما نباید نسبت به موضوع مشروبات الکلی همانند مساله مواد مخدر نگاه کنیم، چون خود جرایم بعدی را به دنبال دارد.

معتاد وقتی که حاجتش برآورده شد، گوشه‌ای می‌رود و ساکت می‌شود، اما استفاده ‌کننده مشروبات الکلی، بعد از برآورده شدن حاجتش، تازه اول عصیانگری‌اش است. به گزارش مهر، نایب‌رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: پس بنابراین باید پذیرفت و باید دست به دست هم بدهیم تا جامعه را نسبت به این قضیه آگاه کنیم. چون ضریب ناخالصی مشروبات الکلی بسیار بالاست. به گزارش مهر، او تصریح کرد: کشفیاتی که انجام شده نشان می‌دهد تولیداتی که به صورت غیرقانونی و غیر بهداشتی انجام شده، خطرناک و بیماری‌زا بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج