adexo3
۳۶۷۸۵۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری:

نهیب رهبری باعث شد پیکرها را پس بگیریم

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به فاجعه منا گفت: سعودی‌ها برای هیچ یک از پیکرهای جانباختگان فاجعه منا حرمتی قائل نشدند و اگر نهیب تاریخی رهبر معظم انقلاب نبود حتی اجازه‌دیدن‌هیچ‌یک از پیکرهای شهدای فاجعه‌منا را نمی‌دادند.

خبرگزاری تسنیم: محمدرضا باقری در نشست هم‌اندیشی حج و جهان اسلام درباره فاجعه سال گذشته منا اظهار کرد: واقعیت این است که اگر نهیب تاریخی حضرت آقا نبود، سعودی‌ها اجازه نمی‌دادند پیکرهای شهدای فاجعه منا را هم ببینیم.

وی ادامه داد: بنده در جریان کامل مذاکرات آن روزها قرار داشتم و بعد از فاجعه منا کمیته‌ای تشکیل و کارها تقسیم‌بندی شده و گروهی وظیفه داشتند به مراکزی که بدنهای نیمه‌جان و اجساد مخلوط شده نگهداری می‌شدند بروند و آنها را شناسایی کنند اما مسئولان ذیربط سعودی در این زمینه همکاری نمی‌کردند.

معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: حتی با وزیر بهداشت و درمان کشورمان به عربستان مراجعت کرده بود همکاری نمی‌کردند تا اینکه نهیب تاریخی رهبر معظم انقلاب نسبت به فاجعه منا انجام گرفت و پس از آن بود که درها باز شد و گزارشهایی که به هیچ عنوان به کمیته ایرانی ارائه نمی‌شد لحظه به لحظه تحویل داده شد و مورد توجه قرار گرفت.

باقری تصریح کرد: بعد از صحبت‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب درب سردخانه‌ها، کامیونها و تریلرهای حامل پیکرهای جانباختگان باز شد و شاهد بودیم که فقط پیکرهای شهدای ایرانی تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه پیکر جانباختگان کشورهایی همچون ترکیه را هم عربستان سعودی تحویل نداد، گفت: به غیر از جمهوری اسلامی ایران کشورهایی همچون نیجریه و یا سایر کشورها نتوانستند جنازه‌های زائران قربانی خویش را تحویل بگیرندو عربستان نیز آماری مستند درباره قربانیان ارائه نکرد و حتی ۷ هزار جانباخته فاجعه منا را در سایت‌های رسمی خود ۷۰۰ نفر اعلام کرد.

معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: متاسفانه هیچگونه آماری در باره جانباختگان از سوی سعودی‌ها مشخص نشد و حتی برخی کشورها نمی‌دانستند چه تعدادی زائر داشته و یا چه تعدادی قربانی شده‌اند و فقط جمهوری اسلامی ایران آمار مستندی از تعداد زائران و جانباختگان خویش داشت و توانست آنها را تحویل بگیرد.

باقری با انتقاد از نحوه دفن برخی جنازه‌های کشورهای مختلف نیز گفت: متاسفانه عربستان سعودی هیچگونه حرمتی برای پیکرهای قربانیان فاجعه منا قائل نشد و به گونه ناشایستی آنها را دفن کرد اما ما افتخار می‌کنیم که توانستیم در مذاکرات جنازه‌های شهدای فاجعه منا را پس بگیریم و حتی توانستیم بر سر قبور شهدایی که به خواست خانواده‌هایشان در مکه دفن شده‌اند برویم و با آنها وداع کنیم.

وی درباره اینکه آیا عمدی از سوی سعودی‌ها در فاجعه منا صورت گرفته است یا خیر، گفت: ما به این نرسیدیم که عمدی در کار بوده است البته باید مطالبه خود را انجام دهیم و باید این موضوع مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

* اعمال حج به انسانها سطح زندگی می‌آموزد

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در ادامه این نشست هم‌اندیشی موضوع حج را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اعمال حج بسیار والا است و به انسان سبک زندگی می‌آموزد و مسلمانان را از منیت‌ خارج می‌کند.

باقری افزود: حج به ما حقوق بشر، حقوق حیوانات، حقوق نباتات و حفظ حقوق محیط زیست را آموزش می‌دهد و از ارکان مهم اسلام محسوب می‌شود که هیچ عبادتی جایگزین آن نخواهد شد.

وی با بیان اینکه امروزه در جامعه ما برخی روشنفکران می‌گویند که حج برای چه باید انجام بگیرد و به جای آن باید وجوه خرج فقرا و یا جهیزیه بشود، اظهار کرد: هیچ چیزی جای حج را نخواهد گرفت و این هم جزء فرمایشات پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است؛ در طول دوران زندگی مبارک پیامبر اکرم(ص) نیز برخی افراد همانند برخی از روشنفکران ما که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند این موضوعات را پیش کشیدند و رسول اکرم نیز تاکید کردند که هیچ کار خیری جای حج را نخواهد گرفت و پاداش حج بهشت است.

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: از بعد اجتماعی نیز حج ثمرات عمومی فراوانی دارد و کنگره عظیم امت اسلامی محسوب می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج