اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۶۷۹۶۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آمریکا نمی‌تواند برجام را پاره کند

علی بیگدلی در روزنامه آرمان نوشت: بی‌اخلاقی‌ها و پایین آمدن ارزش‌ها آن‌گونه که این روزها در انتخابات آمریکا مشاهده می‌کنیم، تا به حال در تاریخ این کشور و به این حد رخ نداده است .ما شاهد نزول اخلاق سیاسی در انتخابات آمریکا هستیم.

علی بیگدلی در روزنامه آرمان نوشت: بی‌اخلاقی‌ها و پایین آمدن ارزش‌ها آن‌گونه که این روزها در انتخابات آمریکا مشاهده می‌کنیم، تا به حال در تاریخ این کشور و به این حد رخ نداده است .ما شاهد نزول اخلاق سیاسی در انتخابات آمریکا هستیم.

این نشان می‌دهد که آمریکا با اینکه زمانی به دنبال جهانی کردن ارزش‌های کشور خود بود، کم‌کم دچار زوال اخلاقی شده و حالا آقای ترامپ می‌خواهد بر صندلی آقای روزولت در کاخ ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند و این نشان می‌دهد که آمریکا هر روز از آن مقامی که در گذشته برای خود مهیا کرده بود و به دنبال تاسیس مرز‌های نوین در دنیا بود، فاصله می‌گیرد.

این امر کاملا مشهود است که این فاصله گرفتن با برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است. در این باره مخصوصا نامزدی آقای ترامپ به عمق بی‌اخلاقی سیاسی در نظام انتخاباتی آمریکا لطمه دامن زده است. درباره اختلافاتی که بین خانم هیلاری کلینتون و آقای ترامپ وجود دارد، می‌توان گفت: در تاریخ انتخابات آمریکا، به این اندازه رسوایی و تخریب شخصیتی وجود نداشته است.

البته هر دو طرف ماجرا فاقد وجاهت سیاسی و اهلیت اخلاقی بوده و مشکلات زیادی را با خود همراه دارند و متاسفانه هر دو از روش‌هایی استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده عمق ازهم‌گسیختگی در نظام اخلاقی انتخابات آمریکا است. برای نمونه، خانم کلینتون از یک فرد پاکستانی استفاده کرده و به روایتی به او رشوه داده و او هم آمده از این وضعیت به نفع خود استفاده کرده است.

در این میان، مساله شهرام امیری نیز در آمریکا بسیار سروصدا کرده و آقای ترامپ علیه خانم کلینتون از این موضوع بهره‌برداری کرده و بر طبل انتخاباتی خود کوبیده و ادعا کرده که این اتفاقاتی است که در دوره فعالیت کلینتون در وزارت امور خارجه به وقوع پیوسته است؛ در حالی که کلینتون می‌پذیرد که در زمان او این اتفاق افتاده و شهرام امیری با خواست خود از آمریکا خارج شده است. اما با همه اینها، اینکه در زمان حاضر شهرام امیری بعد از ۶ سال در ایران محاکمه می‌شود، بهانه‌ای می‌شود تا در رسانه‌های آمریکا به طور گسترده‌ای به آن بپردازند. در خصوص برخورد این نامزدها با برجام هم می‌توان گفت: آقای ترامپ در روزهای اول اعلام کرد که برجام را پاره می‌کند، یعنی همان کاری که صدام با قرارداد ۱۹۷۵ کرد و آن را جلو دوربین‌های تلویزیونی پاره کرد که بلافاصله منجر به وقوع جنگ شد.

البته باید تاکید کرد که از یک سو به لحاظ اخلاقی و از سویی دیگر از نظر نظام حاکم بر فضای بین‌المللی وی نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ برای اینکه نه تنها آمریکا، بلکه ۵ کشور مهم دیگر هم سند معتبر توافق هسته‌ای را امضا کرده‌اند و این سند در آرشیو دبیرخانه شورای امنیت ثبت و ضبط شده است. اگر آقای ترامپ بخواهد دست به چنین اقدامی بزند، شخصیت آمریکا لطمه زیادی می‌خورد؛ این در حالی است که شخصیت برای آمریکایی‌ها بسیار مهم بوده و اساسا یکی از دلایلی که برخی افراد به دور آقای ترامپ جمع شده‌اند، این است که وی مدعی است آمریکا را به شخصیت و شایستگی‌های گذشته خود باز خواهد گرداند و در ادامه گفته است که در زمان ریاست‌جمهوری آقای اوباما به شخصیت آمریکا در شرق اوکراین و شبه‌جزیره کریمه بسیار لطمه خورده است و او تمامی اینها را جبران خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج