adexo3
۳۶۷۹۷۸
۱۴ نظر
۵۰۰۵
۱۴ نظر
۵۰۰۵
پ

اشتباه عجیب دو میلیارد دلاری احمدی‌ نژاد!

مهدی تقوی در روزنامه آرمان نوشت: این روزها، صدور مجوز برداشت دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران از سوی دیوان عالی آمریكا، به سوژه‌ای برای حمله مخالفان به دولت یازدهم و زیر سوال بردن توافق برجام تبدیل شده است.

مهدی تقوی در روزنامه آرمان نوشت: این روزها، صدور مجوز برداشت دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران از سوی دیوان عالی آمریكا، به سوژه‌ای برای حمله مخالفان به دولت یازدهم و زیر سوال بردن توافق برجام تبدیل شده است.

اما سوالی که مطرح می‌شود، آن است که این دو میلیارد دلار چگونه سر از آمریکا درآورد که بعدها به عنوان منبعی در بانک‌های آمریکا، برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بمبگذاری سال ۱۹۸۳ میلادی بلوکه شد؟! همچنان که رئیس‌جمهور اخیرا در این باره شفاف‌سازی کرد، ریشه ماجرا را باید در سپرده‌گذاری سال ۱۳۸۷ دولت وقت ایران یعنی دولت محمود احمدی‌نژاد دنبال کرد.

در آن دوران، مبادلات دلاری با جمهوری اسلامی ایران به صورت یك استثنا بر رژیم تحریم‌های دلاری آمریكا علیه ایران مجاز دانسته شده بود و با وجود هشدارهای كارشناسان و مدیران بانك مركزی مبنی بر پرهیز از سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری و اینكه این رفع ممنوعیت دائمی نیست، دو میلیارد دلار اوراق قرضه آمریكا خریداری شد که به معنای خرید سهام از بورس آمریکا بود. چندی بعد این قانون لغو شد و مقامات قضائی آمریکا در سال ۱۳۸۸، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از پول ملت ایران را مسدود کردند و در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ با رأی دادگاه این مبلغ را در تصرف خود درآوردند.

باید یادآور شد که اگر این اوراق بهادار دلاری در آن زمان خریداری نمی‌شد، امروز وجهی وجود نداشت كه آمریكایی‌ها بتوانند آن را مصادره کنند و در جای دیگری هزینه نمایند. با همه اینها، دولت وقت اقدامی در جهت خارج کردن این اموال از دست آمریکا نکرد و قضیه بدون پیگیری قضائی بین‌المللی به حال خود رها شد. با انتشار حکم دیوان عالی امریکا، دولت یازدهم با هدف احقاق حقوق ملت ایران و جلوگیری از تضییع حقوق مردم، مبادرت به طرح شکایت در دیوان لاهه کرد تا اموال مسدودشده را به کشور بازگرداند.

همچنین دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۴ شکایاتی را به منظور تجدیدنظرخواهی انجام داده بود که نهایتا همان حکم اولیه سال ۱۳۹۱ تایید شد. بر این اساس ضروری است تا رسانه‌ها در مسیر شفاف‌سازی در خصوص این «یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار» حرکت کنند تا جامعه بداند و آگاه شود که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در دولت احمدی‌نژاد است.

در مجموع، دولت روحانی در مدت سه سال گذشته، در بخش اقتصاد اقدامات ارزنده و مثبتی را انجام داده و موفق شده است تا حد زیادی اشکالات ناشی از تصمیمات عجیب و غریب دولت گذشته در حوزه اقتصاد را رفع کند. ریشه بسیاری از این اقدامات مثبت را باید در سیاست‌های عاقلانه و مدبرانه دولت و گشایش‌های حاصل‌شده از برجام جست‌وجو کرد. البته باید اندکی صبر پیشه کنیم تا دولت بتواند با همین رویه سیاست‌های اقتصادی خود را پیاده کند و کشور را از وضعیتی که دولت قبل رقم زد، رهایی بخشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سامان

      حالا این اصلاحات سه سال گذشته روحانی کی به ثمر میرسه؟؟؟از رمضان امسال قیمت مواد و اقلام غذایی از جمله حبوبات تقریبا دو برابر شده این دیگه تقصیر کیه ؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حداقل سه برابر زمانی که طول کشید که مملکت ما به باتلاق تبدیل بشه زمان لازمه که اصلاحات به ثمر برسه.

    • بدون نام

      باز که شماها انداختین تقصیر دولت قبل ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوشبختانه این دولت هر اشتباهی کرده باشه خودش گردن میگیره و ترس و واهمه ای هم نداره. ولی باید اشتباهات دولت قبل رو هم گوشزد کنه که فکر نکنید دولت قبل گلستان بوده

    • بدون نام

      بله آقای احمدی نژاد خیلی کار میکرد گندی که در زمان خودش زد را در همان زمان به عنوان رییس جمهور حل میکرد نه حالا خادم ملت ایران

    • خدا

      بنده خدا پس انداز کرده برای آینده خانواد ه اش ،نمی دونست میخورن که،نه؟

    • بدون نام

      احمدی نژاد این همه بدبختی برای ملت ایران رقم زد

    • بدون نام

      مگه زمان احمدی نژاد دشمنی ها صد,چندان نبود? پس چرا اونموقع جرأت برداشت نداشتن,,,, ....

    • بدون نام

      آقای سامان یادتون رفت که زمان احمدی نژاد قیمتها هر روز نجومی بالا میرفت ؟

    • بدون نام

      با سلام حالا پول اونجا بلوکا شده روزی برمیگرده .ولی اگه تو ایران بود که اختلاس شده بود و کسی هم مسئول نبود

    • یاسین

      همگی کلاهتون روقاضی کنید وبه یادبیارید که اقای روحانی در چه شرایطی کشور رو دردست گرفت

    • اکبر

      ضربه ای که احمدی نژادبه کشورمون زد مغول نزد

    • بدون نام

      این آقا از یه طرف میگه مرگ بر امریکا بعد پول ملت و میبره تو بورس امریکا سرمایه گذاری کنه ....

    • بدون نام

      تو روستایی ما یه پیرمرد ی داشتیم که کامیون دا شت وبا هیچ راننده ای ابش تو یه جوب نمی رفت و به خاطر همین هروز به دنبال راننده بود و احمدی‌نژاد هم هر هفته دنبال وزیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج