۳۶۸۸۹۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

عبدالله عبدالله به اشرف غنی: لیاقت نداری!

تقسیم قدرت شکننده در افغانستان که دو سال پیش با میانجیگری ایالات متحده حاصل شد، روز پنجشنبه شاهد ضربه‌ای جدی بود. اگرچه در این دو سال مشکلات داخلی زیادی بر سر افغانستان آوار شده، اما اگر هم اختلافی میان دو شریک دولت ائتلافی، یعنی اشرف‌غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در کار بود، هیچ‌گاه از حلقه نزدیکان این دو نفر به بیرون درز نکرد.

روزنامه شرق: تقسیم قدرت شکننده در افغانستان که دو سال پیش با میانجیگری ایالات متحده حاصل شد، روز پنجشنبه شاهد ضربه‌ای جدی بود. اگرچه در این دو سال مشکلات داخلی زیادی بر سر افغانستان آوار شده، اما اگر هم اختلافی میان دو شریک دولت ائتلافی، یعنی اشرف‌غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در کار بود، هیچ‌گاه از حلقه نزدیکان این دو نفر به بیرون درز نکرد.

اما روز پنجشنبه، عبدالله عبدالله، مدیر اجرائی دولت با عصبانیتی کم‌نظیر به اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و شریک خود در دولت وحدت ملی تاخت و او را برای حکمرانی نامناسب خواند. عبدالله عبدالله، خطاب به گروهی از جوانان افغان در باغ دفتر خود گفت برای پیشرفت و عملی‌شدن توافق‌نامه حکومت وحدت ملی در بخش اصلاحات انتخاباتی تلاش کرده است، اصلاحاتی که یکی از شرایط عبدالله برای تقسیم قدرت پس از اختلاف بر سر نتیجه انتخابات بود. طبق توافقی که سال ٢٠١٤ حاصل شد و به گفته برخی ناظران از دوپارگی افغانستان جلوگیری کرد، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی شد؛ با اختیارات مساوی در تصمیمات کشوری.

بااین‌حال عبدالله عبدالله روز پنجشنبه، اشرف غنی را به تصمیم‌گیری‌های یک‌جانبه و مشورت‌نکردن با او متهم کرد. او همچنین گفت درباره اصلاحات انتخاباتی که یکی از شروط او در زمان موافقت با دولت ائتلافی بود، پیشرفت اندکی حاصل شده است. او در مراسم تجلیل از روز جوان خطاب به غنی گفت: «در بیش از سه ماه شما وقت نداشته‌اید رئیس اجرائی‌تان را حتی برای یک یا دو ساعت ببینید؟ حضرت وقت خود را صرف چه چیزی می‌کند؟». او در ادامه افزود: «در هر دولتی بحث و مذاکره وجود دارد، اما اگر کسی حوصله بحث و حوصله شنیدن ندارد، لیاقت رئیس‌جمهوری را هم ندارد».

برخی ناظران، اظهارات عبدالله عبدالله را حاکی از اختلافات عمیق میان دو طرف می‌دانند و به باور آنها انتقاد اخیر ثبات دولت وحدت ملی را به چالش می‌کشد و احتمال درگیری‌های مسلحانه میان حامیان دو طرف هم وجود دارد. بااین‌همه رسانه‌های دیگری، ازجمله بی‌بی‌سی به نقل از منبعی در دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان نوشته‌اند که با وجود این سخنان، عبدالله‌ عبدالله بیشترین همسویی را با اشرف غنی دارد. به گفته این منبع، سخنان عبدالله در آستانه برگزاری کنگره حزب جمعیت اسلامی (حزبی که عبدالله به آن تعلق دارد) بیان شده و با توجه به اینکه جمعیت اسلامی، «بیشترین انتقادات» را از عبدالله دارد، این سخنان بیشتر «مصرف داخلی» و حزبی دارد.

مشاوران عبدالله عبدالله البته می‌گویند اظهارات خشمگینانه او ناشی از یک‌سری سرخوردگی‌های روزافزون بوده است. به گفته آنها، عبدالله عبدالله بر این باور است که اشرف غنی حتی در انتصابات مهمی مانند رئیس کمیسیون اصلاحات و خدمات کشوری و یا سمت‌های سفارتخانه‌ها با او مشورت نمی‌کند. ناراحتی عبدالله، به‌ویژه پس از آن شدت گرفت که اشرف غنی، رئیس سابق جنجالی کمیسیون انتخابات افغانستان را که عبدالله او را به تقلب در انتخابات متهم کرده بود، به‌ عنوان سفیر افغانستان در اسپانیا معرفی کرد.

به گفته مشاوران، انتصاب دیگری که خشم رئیس اجرائی افغانستان را برانگیخته، معرفی عموی مسن غنی به ‌عنوان سفیر این کشور در روسیه بوده است. عبدالله با وجود این انتقادها گفت دولت وحدت ملی را ترک نمی‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای دیدار با غنی و بحث درباره اختلافات به‌وجودآمده، است. عبدالله افزود که روز شنبه (امروز) دیداری با رئیس‌جمهوری خواهد داشت و درباره تمام این موضوعات با او صحبت خواهد کرد. انتقادهای اخیر عبدالله در حالی مطرح شده است که نیروهای طالبان در ماه‌های اخیر در نقاط مختلف این کشور دستاوردهای درخور توجهی داشته‌اند.

در تازه‌ترین دور درگیری‌ها، روز پنجشنبه دولت، نیروهای نظامی خود در هلمند را برای عقب‌راندن نیروهای طالبان تقویت کرد. در درگیری‌های شدید بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در ولایت هلمند، ‌هزاران غیرنظامی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. بااین‌همه مقامات افغان و آمریکایی می‌گویند اجازه نمی‌دهند شهر دیگری به دست طالبان بیفتد، طالبان سپتامبر گذشته در بزرگ‌ترین پیروزی خود در ١٥ سال اخیر شهر شمالی قندوز را در کنترل گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج