اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۶۹۰۵۱
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

زمزمه دوباره کاهش نرخ سود بانکی

در حالی که مدت زمان زیادی از کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک ها و بدون مصوبه شورای پول و اعتبار نگذشته است، بار دیگر زمزمه کاهش دوباره نرخ سود بانکی قوت گرفته است.

روزنامه فرصت امروز: در حالی که مدت زمان زیادی از کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک ها و بدون مصوبه شورای پول و اعتبار نگذشته است، بار دیگر زمزمه کاهش دوباره نرخ سود بانکی قوت گرفته است.

بانک مرکزی بنا بر گفته مسئولانش قصد دارد دوباره نرخ سود بانکی را کاهش دهد و برنامه کاهش نرخ سود بانکی همچنان ادامه خواهد داشت. بانکداران و مقامات بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی را که چندی قبل اتفاق افتاده است مثبت ارزیابی می کنند و می گویند اجرای این برنامه تأثیر مثبتی بر بازار مسکن داشته، اما تأثیری منفی بر سایر بازارها نگذاشته است. البته از سوی دیگر نتوانسته تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

ملزومات تأثیر گذاری کاهش نرخ سود بر رکود اقتصادی

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه کاهش نرخ سود بانکی ادامه خواهد داشت، می گوید: نرخ بالای سود بانکی هم به تصمیمات در حوزه مصرف و هم سرمایه گذاری لطمه می زد و به همین دلیل بانک مرکزی همواره به دنبال این بوده که هم ارزش پول سپرده گذاران حفظ شود و هم اجحافی به بخش تولید و سرمایه گذاری نشود.

وی ادامه می دهد: بانک مرکزی به دنبال این است که نرخ سود را به صورت غیر دستوری کاهش و همگام با تورم تعیین کند. نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد و سود تسهیلات به ۱۸درصد کاهش یافته است، این کاهش نرخ موجب بهبود غیرتورمی معاملات بازار مسکن شد و در سایر بازارها هم التهابی به وجود نیامد. بانک مرکزی این روند را ادامه خواهد داد.

کاهش نرخ سود ابزاری برای ایجاد رونق

به گزارش «فرصت امروز»، کاهش نرخ سود بانکی همواره یکی از ابزارهایی بوده است که دولت ها برای ایجاد رونق اقتصادی و به جریان درآوردن نقدینگی برای تحریک تقاضا در اقتصاد، از آن استفاده کرده اند، اما در طول یک سال گذشته کاهش نرخ سود بانکی به صورت تدریجی و پله پله رخ داده است و به همین دلیل بازار از درک ماهیت این کاهش ناتوان است. انگیزه دولت برای اجتناب از تبعات تورمی کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا به روش پلکانی روی بیاورد اما این روش موجب ضعیف شدن اثرات کاهش نرخ سود در تحریک تقاضا شده است.

این در حالی است که وجود موسساتی که نرخ سودبانکی مورد توافق بانک ها را رعایت نمی کنند از جمله مسائل دیگری است که تقاضا را در پشت درهای بسته نگه داشته است. بر این اساس نقدینگی به جای حرکت به سمت بازارهای مولد ترجیح می دهد راهی موسساتی شود که هنوز سود چشمگیری به سپرده گذاری ها می دهند، البته در این میان برخی تخلفات بانک ها هم در دور زدن نرخ سود مورد توافق بر عمق رکود افزوده است.

چرا کاهش نرخ سود تأثیر گذار نیست؟

حیدر مستخدمین حسینی در این باره به «فرصت امروز» گفت: کاهش نرخ سود بانکی زمانی می تواند تأثیرات خود را نشان دهد که دولت همزمان بتواند با اجرای راهبردهایی بازار سرمایه و پول را به تحرک وادارد. به دلیل اینکه چنین راهبردی وجود ندارد می بینیم که کاهش چند مرحله ای نرخ سود بانکی نتوانسته است تأثیری روی بازار سرمایه داشته باشد و پول ها را به بازار بورس بکشاند.

وی افزود: وقتی که بازارهای کالا و سرمایه نتوانند پول خارج شده از بانک ها را جذب کنند این خطر وجود دارد که نقدینگی به سمت بازارهایی مثل طلا و ارز برود و تحرکات قیمتی ناموجهی را به نفع سفته بازان در این بازارها به وجود آورد.

معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه براساس گزارش های بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ تورم کاهش پیدا کرده است، گفت: در شرایط فعلی کاهش نرخ سود بانکی ضرورت مهمی است که نظام بانکی باید به سوی آن حرکت کند. در شرایطی که نرخ تورم در کشور حدود ۱۰درصد است، نرخ سود تسهیلات حدود ۱۸درصد توجیهی ندارد و باید تناسب معقولی میان نرخ سود بانکی و تورم وجود داشته باشد. در شرایط فعلی تسهیلات که در اختیار بخش تولیدقرار می گیرد تسهیلاتی گرانی است و هزینه های تولید را افزایش می دهد.

وی با اشاره به رکود اقتصادی در اغلب بازارها گفت: این بازارها زمانی به رونق می رسند که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند. با کاهش نرخ سود بانکی سرمایه گذاری افزایش می یابد و به دنبال آن نیز وضعیت اشتغال و میزان پس انداز مردم افزایش پیدا می کند.

مستخدمین حسینی تأکید کرد: بانک مرکزی باید همان گونه که پیش از این وعده داده است موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز را که با پرداخت سودهای غیر متعارف نرخ سود های مصوب را به چالش می کشند، ساماندهی کند.

وی افزود: این موسسات تا حدود ۳۰درصد از نقدینگی کشور را در اختیار دارند پس می توانند با استفاده از این ابزار تأثیراتی منفی را در بخش های مختلف اقتصاد به وجود آورند، بنابراین برای اثر بخش شدن کاهش نرخ سود بانکی، ساماندهی و منضبط شدن موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز ضرورت دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه سود زیاد به دولت لطمه میزند سود کم هم به مردم لطمه میزند لطفا انصاف داشته باشید تکلیف مردم بی دستو پا که واسه سود پول میندازن بانک چیه

    • بدون نام

      باز چرا کم بشه این افکار پلید پس کی تموم ميشه مردم مگه گناه کردن

    • حسن تیموری

      تا کی!؟؟؟

    • بدون نام

      سودها را کمتر کنید تا بیکاری کم شود

      پاسخ ها

      • علي -شاهرود

        روشنفكر جان متفكر مگر زماني كه سود بانكي كمتر از اين بود بيكاري نداشتيم - اينها همه بهانه اي بيش نيست وگرنه بازار مسكن كجا رونق گرفته يا تورم كجا پايين امده هر روز نرخها درحال افزايش و سودبانكي و دستمزدها در حال نزول هستند -كاهش سود در جهت پركردن محل برداشتها بخاطر فيشهاي نجومي اخيرن

    • احمد

      واقعا برای مردم ارزش قائل نمی شوید این کاهش نرخ سود تا این حد بلای جان جامعه و فقرا هست بابا من پول کمی که دارم کجا سرمایه گذاری کنم؟! ملت هر روز فقیرتر شده

    • بدون نام

      این سود رباست بهتر که مردم از رباخواری دست بکشند و
      هر چه سود کمتر بدن ملت دنبال کار کردن با پولشون میوفتند

    • خودم

      ههههه دارن دق دلی کم شدن حقوقا شونو درمیارن

    • بدبخت

      اگه 10درصدزیاده پس چه جوری 24درصدزیادنیست ملت بدبخت چه گناهی کردن یه وام باهزار تابدبختی باسودهنگفت بازم نمیدن بایدازهفت خان رستم رد بشی ولی ملت دوقرون پول دارن دیگه میخوان سودشم ببرن یه دفعه بگن هرکی میخوادپول پس انداز کنه باید پول اجاره بده هه خنده داره واقعا خدارحم کنه ب حال ملت

    • سادات

      شما هرجه سود بانکی راپایین بیاریدبضرر فقرا که یه مقدارپول ناچیز دارن توبانک گذاشتندماهی ۲۰۰ الی ۳۰۰هزار تومن میگیرن هزینه زندگی کنند انهم هی سودرا پایین بیارین،،شما فقط د فکر سرمایه داران هستید

    • اکبر پزشکی

      این دولت باید عوض شه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج