اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۷۰۰۲۹
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

تور اقتصادی آمریکایی‌ ها در ایران

صدای پای آمریکایی‌ها از چند فرسخی بازار ایران به‌گوش می‌رسد. حضور سه گروه مالی، حقوقی و فنی شرکت آمریکایی بوئینگ در ایران که دیروز، وزیر راه‌وشهرسازی از حضور آنها خبر داد، در کنار خبر قرارداد تولید بنزین یورو-۵، حکایت از آغاز ورود غول‌های اقتصادی آمریکا برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد؛ ایرانی که پس از سال‌ها تحریم، اکنون به یکی از بازارهای نوظهور برای بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تبدیل شده است.

روزنامه وقایع‌اتفاقیه: صدای پای آمریکایی‌ها از چند فرسخی بازار ایران به‌گوش می‌رسد.

حضور سه گروه مالی، حقوقی و فنی شرکت آمریکایی بوئینگ در ایران که دیروز، وزیر راه‌وشهرسازی از حضور آنها خبر داد، در کنار خبر قرارداد تولید بنزین یورو-۵، حکایت از آغاز ورود غول‌های اقتصادی آمریکا برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد؛ ایرانی که پس از سال‌ها تحریم، اکنون به یکی از بازارهای نوظهور برای بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تبدیل شده است و شرکت‌های آمریکایی که در تمام این سال‌ها از ترس تنبیه و تهدید مقامات آمریکایی، محروم از سرمایه‌گذاری در بازاری پرسود شده بوده بودند؛ حالا پس از تمام کشمکش‌ها و تلاش مخالفان داخلی و خارجی برای مخدوش‌کردن دستاوردهای اقتصادی توافق هسته‌ای، این بار «برجام»، آمریکایی‌ها را از آن‌سوی دنیا به‌پای میز مذاکره با مسئولان ایرانی کشانده است.

اگرچه پس از توافق هسته‌ای و حتی قبل از برجام، اشتغال بسیاری از شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و حتی کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری در ایران، به‌شدت بالا گرفت و بارها اتاق‌های بازرگانی ایران، میزبان این هیئت‌های خارجی در سفر خود به کشورمان بودند، اما این بار این دید و بازدیدها به عقد قراردادهای سازنده در زمینه همکاری‌های اقتصادی تبدیل شده است. آن‌طور که بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند: ظرفیت‌های به‌‌وجودآمده در صنعت هواپیمایی و همچنین نفت و گاز ایران، بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور است. به‌نظر می‌رسد ایران در مسیر درست بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود قرار گرفته است.

خیز آخر برای پرواز بوئینگ در آسمان ایران

نهایی‌شدن قرارداد بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران، ماه‌هاست که به یکی از چالش‌های صنعت هواپیمایی در ایران تبدیل شده است. نبود نقدینگی برای خرید هواپیما از یک‌سو و تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی در سنای این کشور ازسوی ‌دیگر، دست‌به‌دست هم داده بود تا ایران نتواند قرارداد خرید هواپیما با بزرگ‌ترین شرکت هواپیما‌سازی دنیا، یعنی بوئینگ را نهایی کند. در این‌میان حتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری در آمریکا نیز همه تلاش خود را برای شکست مذاکرات بوئینگ با ایران به‌کار گرفته و بارها به طرق مختلف گفته بود: اگر توافق هسته‌ای نبود، ایران هرگز موفق به مذاکره با بوئینگ نمی‌شد.

هرچه بود، حالا حضور سه گروه مالی، حقوقی و فنی بوئینگ آمریکا در ایران، حاکی از به‌سرانجام ‌رسیدن دستاوردهای اقتصادی برجام در ایران است. همچنین عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی گفته است: در صورت صدور مجوز اوفک، در ماه جاری یا اوایل شهریور، ورود اولین سری ایرباس‌ها، در آبان انجام می‌شود. براساس‌ این گزارش، آخوندی درباره خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، اظهار کرد: هم‌اکنون نمایندگان بوئینگ، شامل سه گروه مالی، حقوقی و فنی در تهران بوده است و درحال مذاکره هستند.

وی تصریح کرد: درباره ایرباس هم تمام مذاکرات فنی، قراردادی و مالی به اتمام رسیده و منتظر مجوز اوفک هستم که دراین‌صورت کارها جمع می‌شود. همه‌چیز به این مجوز برمی‌گردد؛ سیاسیون می‌گویند مجوز اوفک، ایرباس و بوئینگ، به‌همدیگر ارتباط دارد. به گفته او: بعد از مجوز اوفک، می‌توانیم درباره زمانبندی‌ها و مسائل مختلف، حرف‌های دقیق‌تری بزنیم. او همچنین ادامه ادامه داد: اگر بتوانیم مجوز اوفک را مرداد یا اوایل شهریور دریافت کنیم، ورود اولین سری ایرباس در آبان‌ امسال، متصور است. کارهای مذاکرات قراردادی ایرباس تمام شده و بخش اعظم مشخصات فنی هم به‌پایان رسیده است؛ فقط زمان صدور مجوز اوفک مشخص نیست.

عقد قرارداد تولید بنزین یورو - ۵ با شرکت آمریکایی «UOP»

ازسوی‌دیگر مدیر عملیات پالایشگاه تهران از عقد قرارداد تولید بنزین یورو - ۵، با همکاری یک شرکت آمریکایی خبر داده است. احمد خیری در گفت‌وگو با ایلنا گفته است: اکنون پالایشگاه تهران روزانه حدودا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز بنزین تولید می‌کند که تماما به یورو - ۵ تبدیل می‌شود. خیری همچنین درباره تبدیل بنزین تولیدی پالایشگاه به یورو - ۵ گفت: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم درجه آرام‌سوزی را به ۹۵ برسانیم و به‌این‌ترتیب تمامی بنزین تولیدی در پالایشگاه، یورو - ۵ خواهد شد.

وی افزود: فعلا کارهای مطالعاتی و طراحی پایه واحد «CCR» انجام شده است و در مرحله عقد قرارداد با شرکت آمریکایی «UOP» هستیم. خیری تصریح کرد: در صورتی‌که این واحد ۱۶ هزار بشکه‌ای در روز در چرخه تولید قرار بگیرد، از نظر درجه آرام‌سوزی یا اکتان به یورو - ۵ ارتقا پیدا می‌کنیم. وی اظهار کرد: درحال‌حاضر مذاکرات این طرح با این شرکت آمریکایی انجام شده است، مطالعه فنی و طراحی پایه صورت‌ گرفته و در مرحله طراحی پایه‌ هستیم ولی ساخت واحد ازسوی شرکت‌های داخلی انجام می‌شود. مدیر عملیات پالایشگاه تهران خاطرنشان کرد: اکنون پالایشگاه تهران روزانه در حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز بنزین تولید می‌کند که تماما به یورو - ۵ تبدیل می‌شود.

چشم‌انداز رفت‌و‌آمد هیئت‌های تجاری به ایران

بااین‌همه، هنوز برخی نگرانی‌ها درباره ادامه‌ یافتن رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری به ایران و انعقاد قرارداد در راستای توسعه همکاری‌های پایدار اقتصادی با این شرکت‌ها وجود دارد. تنش‌های سیاسی در داخل و خارج، مهم‌ترین عامل این نگرانی‌ها و تصویر چشم‌اندازی خاکستری از گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای آمریکایی، اروپایی و حتی کشورهای منطقه است. بدیهی است توسعه صنعت نفت و گاز ایران، یکی از اولین اولویت‌های جذب سرمایه‌گذاری در کشور است؛ همان صنعتی که در مقاطع بسیاری بارها دستخوش تحولات و تنش‌های سیاسی و در نهایت موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت شده است.

پیش از این مجله آمریکایی فوربس، با نگاه به تأثیر سیاست داخلی ایران بر جذب سرمایه‌گذاری در این صنعت، نوشت: حتی بعد از تصویب قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های بزرگ تا بعد از انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری برای سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آیند. براساس این گزارش و به نقل از فوربس؛ توسعه نفت ایران بی‌صبرانه منتظر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی است که تاکنون ایران چندین‌بار زمان رونمایی قرارداد جدید را لغو کرده است.

این قرارداد یک‌بار در کنفرانسی در نوامبر سال گذشته در تهران رونمایی شد اما قرار بود در ماه فوریه در لندن براساس برنامه‌ریزی قبلی معرفی شود که لغو شد. در همان زمان برخی مقامات اعلام کردند که لغو ارائه شرایط جدید قراردادهای نفتی به‌دلیل مشکلاتی در صدور ویزا برای مسافرت به انگلیس بوده است اما مخالفانی هم در داخل وجود داشت که تعبیر می‌کردند از نظر سیاسی معرفی‌نشدن این قرارداد به نفع دولت است.

در ماه می‌ مسئولان گفتند قالب جدید قراردادهای نفتی باید در ماه ژوئن یا جولای به تصویب برسد اما این برنامه هم لغو شد. در صورتی که روند تصویب این قرارداد جدید نفتی این هفته به‌خوبی پیش‌ رود، پنجره جدیدی برای شرکت‌های عمده نفتی جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران باز خواهد شد. اکنون بازار داغ بحث‌ها در ایران درباره قراردادهای جدید نفتی داغ است که در صورت تصویب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران فراهم می‌شود. اظهارات اخیر زنگنه درباره قراردادهای جدید نفتی نشان می‌دهد که یا توافقی در داخل روی قراردادهای جدید نفتی صورت گرفته یا منتقدان به حاشیه رانده شده‌اند که به‌زودی این حقیقت افشار خواهد شد.

قرارداد جدید نفتی ایران که با اصلاح برخی شرایط آماده شده است، منتقدان زیادی در داخل دارد و آنها می‌گویند: ایران در قراردادهای جدید بیش از اندازه سهل‌گیری کرده است.

پیش‌ازاین وزیر نفت ایران گفته بود نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران است که ۱۳۰ میلیارد دلار آن باید در پروژه‌های بالادستی و ۷۰ میلیارد دلار در پالایشگاه‌های پایین‌دستی و کارخانه‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود و علاوه بر مشکل سرمایه‌گذاری، ایران به کارشناسان و تکنولوژی بین‌المللی نیاز دارد. در صورتی که شرایط قرارداد جدید فردا به تصویب برسد، همچنان عوامل مهم دیگری که قبل از سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی باید اجرا شود، وجود دارد. نکته قابل توجه نیاز به برقراری ارتباط کامل بانکی بین ایران و بقیه کشورهاست. علاوه‌برآن برخی شرکت‌های نفتی ممکن است تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایران صبر کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالیست

    • مصطفی

      برترین هاطرفدارسرسخت روحانی دشمن شدیداحمدی نژاد

    • بدون نام

      دلواپس کجایی دقیقا کجایی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج