adexo3
۳۷۵۷۱۲
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

افت ۶۷ درصدی قدرت خرید در دولت قبل

آن‌طور که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری عنوان می‌کند به دنبال تورم لجام گسیخته در دولت قبل قدرت خرید بازنشستگان ۶۷ درصد کاهش داشته است و هر چند در سال‌های اخیر به دنبال مهار تورم و افزایش حقوق بازنشستگان تا حدی این افت قدرت خرید جبران شده است، اما این قشر از افراد جامعه همچنان با شکاف عظیم میان درآمد و هزینه مواجه هستند.

روزنامه آرمان امروز: آن‌طور که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری عنوان می‌کند به دنبال تورم لجام گسیخته در دولت قبل قدرت خرید بازنشستگان ۶۷ درصد کاهش داشته است و هر چند در سال‌های اخیر به دنبال مهار تورم و افزایش حقوق بازنشستگان تا حدی این افت قدرت خرید جبران شده است، اما این قشر از افراد جامعه همچنان با شکاف عظیم میان درآمد و هزینه مواجه هستند.

روز دوشنبه مرکز آمار نرخ تورم مرداد را اعلام کرد. هر چند نرخ ۷/۸ درصدی تورم از افزایش میزان تورم نسبت به تیر حکایت دارد، اما دولت همچنان توانسته است تورم تک‌رقمی را حفظ کند؛ پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری وعده دولت مبنی بر تک نرخی کردن تورم تحقق یابد؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد بعد از ۲۵ سال برای اولین بار است که شهروندان ایرانی تورم پایین را تجربه می‌کنند.

دولت یازدهم که در زمان لجام گسیختگی تورم امور کشور را به دست گرفت در حالی که وارث تورم ۴۰ درصدی دولت احمدی‌نژاد بود توانست با اتخاذ تمهیداتی میزان تورم را ابتدا به زیر ۲۰ درصد برساند و در ادامه روند کاهشی تورم ادامه یافت. اول فروردین امسال اعلام شد: مرکز آمار ایران نرخ تورم در پایان اسفند ۹۴را با ۵/۰ درصد کاهش نسبت به ماه قبل ۳/۱۱ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه را با ۲/۰ درصد کاهش ۷/۹ درصد محاسبه کرد. هر چند دولت موفق شده است تورم را مهار کند، اما همچنان تبعات تورم لجام گسیخته در دولت قبل ادامه دارد، چنانکه بررسی‌ها نشان می دهد قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است.

از جمله اقشاری که از این نابسامانی اقتصادی زیان دیدند بازنشستگان هستند که در دولت قبل حقوقشان متناسب با نرخ تورم رشد نکرد. همین مساله باعث می‌شود مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کند قدرت خرید بازنشستگان ۶۷ درصد کاهش یافته است.

کاهش قدرت خرید بازنشستگان

روز گذشته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور از ایجاد هلدینگ‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال خبر داد و گفت: قدرت خرید بازنشستگان در سال‌های تورم بالا ۶۷ درصد کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، محمود اسلامیان ادامه داد: صندوق در دو حوزه بیمه‌های بازنشستگی و اقتصادی فعالیت دارد که اقتصاد صندوق تابع فعالیت‌های اقتصادی کشور است. او با بیان اینکه در طول دو سال گذشته شش هلدینگ تخصصی حمل و نقل، گردشگری، صنعت و معدن، مواد غذایی و کشاورزی ، دارویی، عمران و ساختمان، بیمه و مسائل بانکی و بازار سهام را‌ه اندازی کردیم افزود: سرمایه صندوق ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در چند دهه در شرکت‌های مختلف وجود دارد. هدف از این هلدینگ‌ها علاوه بر کسب سود و درآمد اشتغال زایی بوده است.

اسلامیان ادامه داد: سال ۹۲، سود کل شرکت‌ها ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۳ با ۳۵ درصد سود به ۱۲۰۰ میلیارد تومان و در ۹۴ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید و در مجموع طی دو سال ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد سود داشتیم. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره بازگشت منابع از صندوق خارج شده به صندوق گفت: آخرین مورد مربوط به فردی یونانی بود که در جریان معاملات ۲۸ میلیون یورو از منابع شرکت نفتکش را در اوایل سال ۹۲ در اختیار داشت و تحویل نداده بود و سه هفته گذشته توسط دادستان بازداشت شد و امید است این مبلغ به کمک دستگاه قضائی به بیت‌المال بازگردد.

او با تاکید بر اینکه قدرت خرید بازنشستگان در زمانی که تورم بالا بود ۶۷ درصد افت کرده است عنوان کرد: از سال ۹۳ با کاهش نرخ تورم، افزایش حقوق را متناسب با تورم افزایش دادیم. اسلامیان با اشاره به حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته عضو صندوق اظهار کرد: شمار این بازنشستگان با افراد تحت تکفلشان به دو میلیون نفر می رسد. متاسفانه حقوق این افراد همپای نرخ تورم رشد نیافته است، به عنوان مثال در سال ۸۱ نرخ تورم ۴/۱۸ درصد بود، اما افزایش حقوق ۱۰ درصد انجام شد و کاهش قدرت خرید ۶۷ درصدی بازنشستگان را به دنبال داشت، اما از سال ۹۳ با کاهش نرخ تورم، افزایش حقوق نیز در حد تورم یا بیشتر از آن انجام شد.

او افزود: امسال افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام شد و در جهت کاهش این شکاف موثر بود. همچنین امسال با مصوبه دولت مبلغ بیمه عمر بازنشستگان از سه به پنج میلیون تومان رسیده است. اسلامیان به هزینه‌کرد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: در بیمارستان‌های دولتی مشکلات کمتر است، البته در بیمارستان‌های خصوصی نیز هر کجا نیاز باشد بیمه تکمیلی به کمک می آید. او درباره طرح پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان تا پایان شهریور گفت: طرح پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان که پیش از این آغاز شده است تا پایان شهریور ماه در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

به گفته اسلامیان تا پایان خردادماه حقوق بازنشستگان این صندوق در ۲۲ استان و تا پایان ماه پیش در ۲۸ استان به صورت مستقیم به حساب آنها واریز شد.او اظهار داشت: پیش از اجرای این طرح پرداخت حقوق بازنشسته‌ها ابتدا از صندوق بازنشستگی به دستگاه‌های اجرایی استان‌ها واریز می‌شد و دستگاه‌های اجرایی با دو سه روز تأخیر در گردش مالی، حقوق‌ها را به حساب بازنشسته‌ها واریز می‌کردند. اما با اجرای این طرح حقوق‌ها بدون تاخیر و مستقیم به حساب آنها واریز می‌شود.

اسلامیان با بیان اینکه بازنشسته‌ها از اجرای طرح پرداخت مستقیم حقوق بازنشسته‌ها بسیار راضی و خرسندند گفت: این طرح برای جلوگیری از تضییع حقوق آنها و احقاق حقشان به اجرا در آمده است. او همچنین به سپردن چهار خدمت از جمله صدور کارت شناسایی، احکام و فیش حقوقی به دفاتر پیشخوان دولت در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: ۲۰۰۰ دفتر فعال پیشخوان دولت این خدمات را با دریافت مبالغ اندکی ارائه می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      اخه عزیزانم امریکا فداتون بشه اگر در دولت قبل افت 67 درصدی قدرت خرید بوده که الان با افت 150 درصد قدرت خرید روبرو هستیم ..حداقل شما مرغ و بنزین و گوشت و کرایه و ماشین و حقوق کارگر کم رو قیمتش رو درست میکردی اونوقت حرف از این امار میدادین ... ..... واقعا جای تاسف داره ...

    • بدون نام

      من یک بازنشته هستم الان که دیگه اصلا قدرت خرید ندارم چه برسه به درصد

    • بدون نام

      در دولت قبل باز ۶۷ درصد قدرت خرید بود ولی الان ۹۹.۹۹ درصد قدرت خرید ندارن

    • بدون نام

      کلاه خودتون روقاضی کنید قیمت مرغ دردولت قبل مگر به کیلویی ۹۰۰۰هزارتومان نرسیددرحالی که کیلویی۲۰۰۰تومان بود؟؟؟؟؟ مگرنان لواش از ۲۵تومان به 150تومان نرسید؟؟؟ مگرقیمت مسکن چند برابرنشد؟؟؟

    • بدون نام

      هی میگم دولت قبل شما که دولت تدبیر وامید هستید چه تدبیری برای معیشت مردم درست کردید که مردم به شما امیدوار بشوند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج