adexo3
۳۷۹۶۳۰
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

بازگشت اصولگرایان به شیخوخیت؟

هر چه به انتخابات بهار ۹۶ نزدیک می‌شویم، حال و هوای فضای سیاسی و رسانه‌ای رنگ و بوی انتخاباتی به خود می‌گیرد. صحبت از برگزاری جلسات و دیدارهای رسمی یا غیررسمی، علنی و غیرعلنی است و بحث بر سر ائتلاف و همگرایی.

روزنامه آرمان امروز: هر چه به انتخابات بهار ۹۶ نزدیک می‌شویم، حال و هوای فضای سیاسی و رسانه‌ای رنگ و بوی انتخاباتی به خود می‌گیرد. صحبت از برگزاری جلسات و دیدارهای رسمی یا غیررسمی، علنی و غیرعلنی است و بحث بر سر ائتلاف و همگرایی.

احساس نیاز به ائتلاف در میان جناح‌های اصولگرا، البته بیش از جناح رقیب شان یعنی اصلاح‌طلبان احساس می‌شود. با بازخوانی تجربه انتخابات ۹۲ به راحتی می‌توان دلایل اصرار اصولگرایان بر شکل دادن به یک ائتلاف منسجم و اجماع بر روی یک یا چند نامزد مشترک را به خوبی درک کرد. در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل که اصولگرایان با بهره گیری از ابزارهای مختلف توانستند نامزدهای پرتعدادتری را وارد میدان انتخابات کنند گمان می‌کردند که حضور پرتعداد و با چند نامزد، در نهایت به نفع آنان خواهد بود و شانس اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با دو نامزد را پایین خواهد آورد.

این نگره سبب شد تا زمانی که جریانات اصلاح‌طلب درگیر و‌دار رسیدن به اجماع بر سر یک گزینه بودند، اصولگرایان با اختلاف و سهم‌خواهی از قدرت، دچار تشتت و چنددستگی شوند. این اختلاف‌نظر به گفته آیت‌ا... یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم «بی‌سابقه» بود و این جناح با سابقه را تا مرز تجزیه شدن پیش برد. اما در نهایت نام نامزدی که از صندوق بیرون آمد، گزینه مورد اجماع جناح رقیب یعنی اصلاح‌طلبان بود.

شک و بهت ناشی از این شکست تا مدتی باقی ماند و بعد در برخی از جریانات جایش را به مخالفت علنی و هدفمند با دولت روحانی داد و در برخی سکوت و صبوری؛ البته جلسه سه‌جانبه‌ای بین آیات محمد یزدی، مصباح یزدی و مرحوم مهدوی کنی که برای رفع اختلافات برگزار شد. این که این اختلافات واقعا حل شده است یا در آستانه انتخابات دوباره سر باز می‌کند، امری است که در ماه‌های آینده مشخص می‌شود.

به زودی با آیت‌ا... یزدی دیدار خواهم کرد

در این راستا آیت‌ا... محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که بر کرسی مرحوم مهدوی کنی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های جریان اصولگرا تکیه زده است، بر آغاز فعالیت انتخاباتی اصولگرایان تاکید کرد و گفت:«نیروهای انقلاب برای انتخابات ۹۶ در حال برنامه‌ ریزی و تعیین راهبرد هستند.» گویا قرار است او به‌ عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، با آیت‌ا... یزدی رئیس جامعه مدرسین درباره انتخابات ۹۶ دیدار داشته باشد که البته این دیدار هنوز برگزار نشده است.

وی با ابراز این که «جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز آمادگی دارند نیروهای انقلاب و جریان اصولگرا را در رسیدن به مکانیزم وحدت همراهی کنند»، نیروهای انقلاب را به اتحاد و همدلی دعوت و اظهار امیدواری کرد تا «به ‌لطف و عنایت خداوند زمینه وحدت و اتحاد بیشتر در بین نیروهای انقلاب فراهم شود.» پیشتر، آیت‌ا... موحدی کرمانی تاکید کرده بود که حمایت اصولگرایان از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ بسیار بعید است؛ چرا که به ‌گفته وی، «اصولگرایان و نیروهای انقلاب گزینه‌های مناسبی برای رقابت ۹۶ دارند.»

بازگشت اصولگرایان به شیخوخیت

باید توجه داشت که اصولگرایان به تدریج متوجه شده‌اند، آنچه سبب ناکامی آنها در انتخابات‌های قبل شد، عدم توجه به نصایح و راهکارهایی بود که از سوی بزرگان این طیف به آنها گوشزد شده بود، چنان که اکنون محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه با اشاره به جایگاه شیخوخیت در جریان اصولگرایی برای انتخابات ۹۶ اظهار داشت: اگر ائتلاف اصولگرایان با محوریت حضرات آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح و سایر بزرگانی که مورد قبول اصولگرایان هستند، باشد، ائتلاف قوی‌تری شکل می‌گیرد.

وی افزود:«اگر اصولگرایان برای ائتلافی بزرگ با محوریت روحانیت مصمم شوند، احتمال پیروزی‌شان بالا می‌رود اما چنانچه به‌طور متفرق وارد میدان شوند، طبیعتا نباید انتظار پیروزی داشته باشیم.» اما آنچه در اظهارات حبیبی سبب سوالاتی می‌شود، قرار گرفتن نام مصباح یزدی در کنار موحدی کرمانی و یزدی است؛ چرا که بسیاری از سیاسیون بر این موضوع تاکید دارند که یکی از عوامل شکست در جریان اصولگرایایی آن دسته افراد بودند که دیدگاه‌های مصباح یزدی را سرمشق خود قرار داده بودند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حاکم

      درود بر محمود احمدی نژاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج