۳۷۹۷۰۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

قاب «آخرین قهرمان» برای زندگی خالق «قیصر»

اسطوره های سینمای ایران که شاید تاریخ انقضای آنها هیچگاه تمام نخواهد شد، می توانند سوژه های جالبی برای ثبت شدن در قاب سینما باشند.

روزنامه بانی فیلم: اسطوره های سینمای ایران که شاید تاریخ انقضای آنها هیچگاه تمام نخواهد شد، می توانند سوژه های جالبی برای ثبت شدن در قاب سینما باشند. آنهایی که عمری نقاش پرده های نقره ای بودند، خوب است که روزی پرتره ای از آنها بر پرده سینماها نقش ببندد تا شاید تاریخچه فرهنگی و هنری ما کمی از دین خود را به این پرچم داران و هموارکنندگان راه سینماگران امروزی ادا کند.

قاب «آخرین قهرمان» برای زندگی خالق «قیصر»

رضا سلامی از زمستان سال ۹۲ مسعود کیمیایی یکی از این بزرگان سینمای ایران و خالق جاودانه «قیصر»، را سوژه پرتره خود قرار داده و تابستان سال جاری ساخت این اثر هنری به پایان رسیده است.

سلامی تهیه کننده این مستند پرتره درباره چگونگی شکل گیری ایده ساخت چنین فیلمی به ما گفت: «نزدیک به سه سال است که تمام توجه و توانم برای به ثمر رسیدن این پرتره نگاری به کار برده ام. ما کارمان را از زمستان سال ۹۲ آغاز کردیم و حالا در تابستان سال۹۵ همه چیز به پایان رسیده است. اعتقاد دارم برای چنین آثاری باید صبور بود و با عجله نمی توان کار کرد».

وی در ادامه ضمن تاکید به حساسیت پرداخت به کاراکتر و زندگی هنرمندان بزرگی مثل مسعود کیمیایی، توضیح داد: «من از همان ابتدا می دانستم قرار نیست یک ماه کار کنم و همه چیز تمام شود. کارکردن در مورد فیلمساز شاخصی مثل کیمیایی که نه تنها استاد مسلم سینماست، بلکه ویژگی ها و اخلاقیات خاصی دارد، ساده نیست. من به خاطر ایده آل های ذهنی خودم و بزرگی این آدم لازم می دانستم که هم از عوامل درجه یکی استفاده کنم، هم صبور باشم و با دانش پیش روم. علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری گروه ما بود و سایر افراد هم تجربه های خوبی در سینما داشتند».

سالمی در ادامه افزود: «گاهی پیش می آمد که ما همراه با تمام اعضای گروه و وسایل و… به خانه مسعود کیمیایی می رفتیم و احساس می کردیم آن روز واقعا زمان مناسبی برای کار نیست و گاهی کیمیایی حال خوشی نداشت یا شرایطش برای صحبت کردن مساعد نبود. قرار نبود به زور کار کنیم. اصلا ساخت پرتره روش خود را دارد. جواد طوسی (کارگردان مستند) کمک بسیاری کرد و علاقه خاصی هم به سینمای کیمیایی دارد. همراه با او به دنبال سوژه جذاب و ویژه مان می رفتیم. فکر نمی کنم مثل کیمیایی، تقوایی، مهرجویی و… کم باشند و اگر بخواهیم روی شخصیت این صاحب نظران هنری کار کنیم، گزینه های زیادی داریم. واقعا مسعود کیمیایی دارای اندیشه و صاحب خط فکری است. او هم سینمای ایران و جهان را به درستی می شناسد، هم موسیقی می داند، هم به داستان گویی و… مسلط است. پرداختن به این انسان زمان بر است».

سالمی درباره هدف از این پرتره نگاری گفت: «ما فقط سعی کردیم دین مان را به او ادا کنیم. در تلویزیون شبکه مستند و… مستندهایی در مورد شخصیت های برجسته فرهنگی هنری و علمی و… ساخته می شود. همان آدمها و اندیشه هایشان هم بخشی از اندیشه کیمیایی هستند. وقتی از یک معمار مستندی تهیه می شود ما می توانیم مباحث معماری را در آثار کیمیایی مشاهده کنیم و… جغرافیایی که آن آدم ها در موردش حرف می زند در آثار ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و… دیده می شود. ما سه سال تلاش کردیم تا با بهترین کیفیت پرتره «آخرین قهرمان» را تولید کنیم و برایمان مهم نبود که برای رسیدن به این هدف چقدر هزینه لازم است. خودمان را درگیر مسائل مالی نکردیم و می دانستیم باید برای چنین اثری خرج کرد. ما راش هایمان را در یک کامپیوتر خالی نکردیم و بعد بنشینیم ببینیم باید چه کنیم! ما در سه یا چهار استودیو رفت و آمد داشتیم و با ستار اورکی هم حرف زدیم تا آن چیزی که باید اجرا شود. همه با ما همکاری داشتند و هیچکس هم برای پول کار نمی کرد. درست است که دستمزد و… مطرح بود، اما بیش از مسائل مالی بحث دل بود و دینی که باید ادا می شد».

تهیه کننده این مستند درباره وضعیت و زمان اکران پرتره «آخرین قهرمان» توضیح داد: «برای گرفتن پروانه ساخت کمی زمان از ما گرفته شد، ولی در آخر از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شدیم. به هر حال مسعود کیمیایی آدم مهمی است و باید مسوولان حساس باشند. این فیلم قرار است به دبیرخانه جشنواره سینما حقیقت فرستاده شود و یک پخش کننده خارجی هم برای اکرانش در خارج از کشور داریم. صحبت هایی هم برای اکران در گروه هنر و تجربه داشتیم که هنوز زمان و اکران شدن یا نشدن این فیلم در این گروه مشخص نیست».

عوامل فیلم مستند «قهرمان آخر» عبارتند:

کارگردان: جواد طوسی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، آهنگساز: ستار اورکی، تهیه کننده: رضا سلامی، تدوین: وحید باقرزاده (با همکاری روزبه روحی پور و امین شفیعی)، صدابردار: جلال حسینی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: علی صفی خانی، دستیاران کارگردان: امیر سلامی؛رضا موسوی، منشی صحنه: فرانک کوشافر، عکس: شهریار شریفی، شاهرخ مظفری، مجریان طرح: علی افضلی، رضا اصفهانی زاده، سرمایه گذاران: علی زارعی، رضا اصفهانی زاده، مدیر تولید: رضا سلامی، دستیار اول فیلمبردار: محمد عزت خواه، محصول موسسه فیلمسازی موج نو پگاه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج