adexo3
۳۸۷۰۸
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

گزارشی از سنگین ترین وثیقه های قضایی در سال های اخیر

وثیقه هایی که رکورد می زنند

مهدی هاشمی تنها متهمی نیست که برای آزادی اش وثیقه میلیاردی طلب می شود. قبل از آن هم چند متهم برای آزادی موقتشان، وثیقه هایی سنگین پرداخته اند. این گزارش، به نقل از خبرگزاری مهر شما را با گرانترین متهمان این چند سال بیشتر آشنا می کند.

وثیقه هایی که رکورد می زنند

هفت صبح: سلطان وثیقه های میلیاردی ایران کیست؟ آزادی «مهدی هاشمی» با وثیقه 10 میلیارد تومانی یکی از مهمترین خبرهای این روزهاست. وثیقه ای که او را در شمار گرانترین متهمان دستگاه قضایی قرار داده است. 10 میلیارد تومان، رقم وثیقه ای است که با آن مهدی هاشمی «یکشنبه شب از زندان آزاد شد و عکس های حضورش در خانه هم سایت به سایت و شبکه به شبکه گشت. مبلغی که منابع خبری و سایت های اینترنتی، آن را مربوط به ارزش ملک پدری او در دزاشیب می دانند. ملکی که گویا از سال های پیش از انقلاب متعلق به خاندان هاشمی بوده است.»

اما مهدی هاشمی تنها متهمی نیست که برای آزادی اش وثیقه میلیاردی طلب می شود. قبل از آن هم چند متهم برای آزادی موقتشان، وثیقه هایی سنگین پرداخته اند. این گزارش، به نقل از خبرگزاری مهر شما را با گرانترین متهمان این چند سال بیشتر آشنا می کند.

«ز» سلطان وثیقه ها

او بی شک گرانترین زندانی تاریخ ایران است. لقبی که البته باید هم به «بزرگترین بدهکار بانکی کشور» بیاید. او که نامش همزمان با پیگیری پرونده متهمان فساد بزرگ سه هزار میلیاردی مطرح شد، به دلیل شباهت هایی که با متهم اصلی این پرونده داشت به «مه آفرید 2» نیز معروف شد.

از او به عنوان یکی از 10 کلان سرمایه دار کشور نام برده می شود که 34 درصد سهام یکی از بانک های مطرح کشور را در اختیار دارد اما در عین حال قریب به یک هزار و 200 میلیارد به شبکه های بانکی کشور بدهکار است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای از آزادی او با سپردن وثیقه ای 500 میلیارد تومانی خبر داد. دارایی مه آفرید 2، حدود 12 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.


متهم ارزی و وثیقه ۱۷ میلیاردی

۱۸ آذر امسال و در جریان التهاب های بازار ارز در کشور، رد پای چند متهم به اخلالگری در بازار ارز در اخبار دیده شد. از جمله معروفترین این دلال ها فردی به نام «م» بود که منابع آگاه گفته بودند سال گذشته با وثیقه ۱۷ میلیارد تومانی آزاد شده است.


وثیقه 11 میلیاردی آقای مدیرعامل

اردیبهشت ماه امسال، خبرگزاری مهر از پرونده ای با عنوان کلاهبرداری خبر داد که مدیران سابق شرکت تعاونی مسکن کارکنان برق تهران، متهمان آن بودند. پرونده ای که 25 هزار شاکی داشت. آنطور که وکیل شاکیان به خبرنگار مهر گفته بود، متهمان این پرونده 180 میلیاردی ابتدا با قرار وثیقه 52 میلیارد تومانی مواجه شده بودند اما مدیرعامل و رئیس هیات مدیره با وثیقه 11 میلیارد تومانی و 10 میلیارد تومانی آزاد شدند.


۱۰ میلیارد تومان برای قاچاقچی تلفن همراه

حدود دو هفته پیش، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از کشف محموله پنج میلیارد تومانی گوشی های قاچاق خبر داد. محموله ای که اواخر آبان امسال در جاده های استان اصفهان کشف و ضبط شده بود و ارزش آن حدود پنج میلیارد تومان برآورد شده بود. در پی کشف محموله گوشی های تلفن همراه از سوی مقام قضایی دستور توقیف محموله مذکور صادر و برای صاحب محموله قاچاق نیز قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی صادر شده است.


متهم نفتی 9 میلیاردی

شهریور ماه 86 برخی رسانه ها از شنیده های تایید نشده ای خبر دادند که از آزادی فوری و مشکوک یک قاچاقچی نفتی خبر می داد. این متهم که از او به عنوان یکی از قاچاقچیان بزرگ نفتی نام برده شده بود، به اتهام تخلفات متعدد از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای محاکمه به دستگاه قضایی معرفی شده بود اما طبق شنیده ها ظرف کوتاه ترین مدت ممکن وثیقه ای بیش از 90 میلیارد ریال برای آزادی خود تهیه و پرداخت کرده و آزاد شد.


۸ میلیارد برای لیدر اوریف لیم

شبکه هرمی اوریف لیم، یکی از معروفترین شبکه های هرمی بود که چند تن از مدیران اصلی آن به اتهام ۲۵۰ هزار فقره کلاهبرداری دستگیر شدند. بررسی های اولیه نشان می داد مدیران اوریف لیم بیش از ۷۰ میلیارد تومان سرمایه ایرانیان را از طریق سیستم هرمی خود جذب کرده اند. آنطور که خبرگزاری ها به نقل از یک منبع مطلع در دستگاه قضایی خبر داده بودند، برای لیدر اوریف لیم یک وثیقه هشت میلیارد تومانی صادر شده بود.


اما این وثیقه ها از نظر ریالی بر چه اساسی تعیین می شوند؟

یک وکیل حقوقی در گفت و گو با هفت صبح در این مورد می گوید: «وثیقه بر مبنای جرم و خسارت وارد شده به شاکی تعیین می شود. اگر شاکی مدعی العموم باشد قرار وثیقه فرد با توجه به خسارتی که متهم به نظم عمومی وارد کرده تعیین می شود.»

او در مورد بالا بودن برخی وثیقه ها توضیح می دهد: «اگر وضعیت شخص طوری باشد که امکان فرار داشته باشد مبلغ بالا تعیین می شود ولی در مورد فردی که محل استقرار او مشخص باشد مبلغ پایین تر تعیین می شود. اگر دارایی موردی مثل ملک باشد هم کارشناس ارزش آن را باید تایید کند. البته گاهی در مورد حوادث رانندگی مواردی مثل بیمه نامه به عنوان وثیقه پذیرفته می شود.»

او در پایان بر این نکته هم تاکید می کند که وثیقه یک درجه پایین تر از قرار بازداشت، شدیدترین قرار برای احضار متهم است اما در صورت حاضر نشدن متهم هنگام احضار تکلیف وثیقه چه خواهد شد؟ «هر گاه متهمی که التزام یا وثیقه داده در موقعی که حضور او لازم بوده، بدون عذر موجه حاضر نشود، وجه التزام به دستور رئیس حوزه قضایی از متهم اخذ و وثیقه ضبط خواهد شد. اگر شخصی از متهم کفالت نموده یا برای او وثیقه بسپرد و متهم در موقعی که حضور او لازم است، حاضر نشود، به کفیل یا وثیقه گذار اخطار می شود ظرف 20 روز متهم را تسلیم کند. در صورت عدم تسلیم و ابلاغ واقعی اخطاریه، به دستور رئیس حوزه قضایی وجه الکفاله اخذ و وثیقه ضبط خواهد شد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • چی بگم

      نظر بنده ساخت جمله با کلمات زیر است :

      مجرم _ زندان _ وثیقه _ آزادی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج