۳۸۷۱۸۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

فناوری نانو جعل اسکناس را غیر ممکن کرد

جلوگیری از جعل اسکناس همیشه دغدغه دولت‌ها برای جلوگیری از هرج و مرج در نظام مالی بوده‌است، این بار فناوری نانو به کمک امنیت اسکناس آمده‌است.

وب سایت کلیک: جلوگیری از جعل اسکناس همیشه دغدغه دولت‌ها برای جلوگیری از هرج و مرج در نظام مالی بوده‌است، این بار فناوری نانو به کمک امنیت اسکناس آمده‌است.
فناوری نانو جعل اسکناس را غیر ممکن کرد

از کاغذهای نانوساختار می‌توان برای تولید اسکناس با امنیت بالا استفاده کرد، در یک طرح آزمایشگاهی محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران موفق به تولید کاغذی با خاصیت ضد جعل شدند.

نحوه‌ی تشخیص اسکناس جعلی با اسکناس اصلی قرار دادن اسکناس در معرض نور ماوراء بنفش است، با قرار گیری در این نور کاغذها تغییررنگ می دهند. برای تولید این کاغذها از مواد فتوکرومیک استفاده می‌شود،مواد فتوکرومیک به دسته ای از مواد اطلاق می شود که در برابر طیف خاصی از نور واکنش نشان داده و تغییر رنگ می دهند. از معروف ترین این مواد می توان به مواد مورد استفاده در شیشه عینک های فتوکرومیک اشاره کرد.
کاغذ اسکناس هم از این مواد ساخته می‌شود.این کاغذها در هنگام قرارگیری در معرض نور ماوراء بنفش تغییر رنگ می دهند که می تواند به عنوان یک علامت امنیتی جهت آگاهی از جعلی بودن یا نبودن اسکناس تلقی شود.

دکتر علیرضا مهدویان محقق پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: در طرح حاضر که در ادامه مطالعات اخیر انجام شده، یک روش ساده و سبز جهت تهیه یک کاغذ سلولزی جدید با خاصیت پاسخ دهی چندگانه معرفی شده است.

وی افزود: روش مورد استفاده در این طرح جهت تولید کاغذ هوشمند روشی ساده و سبز است. به علاوه، کاغذ تولید شده از کارایی فتوکرومیکی بالاتری نسبت به نمونه های مشابه برخوردار است.

مهدویان با اشاره به پدیده فتوکرومیسم منفی به عنوان یک پدیده ناخواسته مشاهده شده در پژوهش های پیشین افزود: در بسیاری از کارهای انجام شده در گذشته به پدیده فتوکرومیسم منفی به واسطه وارد شدن ترکیبات فتوکروم به ماتریس سلولزی اشاره شده است. همچنین در بسیاری از تحقیقات، مهاجرت و عدم پایداری ترکیبات فتوکروم در محصولات نهایی گزارش شده است. در این پژوهش نواقص مذکور برطرف شده که این موضوع منجر به افزایش کارایی و بهبود رفتار هوشمندانه کاغذ تولیدی شده است.

دکتر مهدویان در ادامه گفت: در این کار، ذرات پلیمری فتوکرومیک پراکنده در آب با ابعادی در محدوده ۷۰ نانومتر تهیه شدند. این ابعاد کوچک به افزایش کارایی و بازده واکنش شیمیایی نانوذرات با سلولز و همچنین محافظت رنگ فتوکرومیک در برابر عوامل مخرب منجر شده است.
ایشان تصریح کردند که:در این پژوهش، ابتدا ترکیب فتوکرومیک بر پایه اسپایروپیران تهیه شد. سپس پلیمرهای پایه اکریلیک حاوی این ترکیب به وسیله فرایند کوپلیمریزاسیون امولسیونی ساخته شد. در انتها نیز پلیمر فتوکرومیک ساخته شده طی فرایند شیمیایی به بستر سلولز وارد شد.

این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر علیرضا مهدویان- عضو هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران- و امین عبدالهی و جابر کیوان راد- دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران- است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تقلب

      نانو تقلبی هم میسازن
      واز روش اسکناس تقلبی هم میزنن
      کسی هم متوجه نمیشه
      هنر پیش خودمون جای نگیدها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج