adexo3
۳۸۷۳۴۶
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا آمریکا ایران را به عربستان ترجیح می دهد؟

وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را که هفته گذشته توسط یک موسسه بین‌المللی منتشر شده بود را تکذیب کرده است. در این گزارش آمده بود که آمریکا در طی یک توافق محرمانه به ایران اجازه می‌دهد بی‌سروصدا پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد. این باورنکردنی بود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب: وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را که هفته گذشته توسط یک موسسه بین‌المللی منتشر شده بود را تکذیب کرده است. در این گزارش آمده بود که آمریکا در طی یک توافق محرمانه به ایران اجازه می‌دهد بی‌سروصدا پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد. این باورنکردنی بود.

العربیه نوشت: آیا ایران توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشته است؟ باراک اوباما پس از امضای قرارداد هسته‌ای با ایران اعلام کرده بود که با این قرارداد جهان جای امن‌تری خواهد شد اما اقدامات بعدی ایران و ادامه حضور نیروهای این کشور در سوریه و عراق و آزمایش موشک‌های دوربرد توسط ایران چنین چشم‌اندازی را نشان نمی‌داد.

باوجود همه این‌ها، هنوز هم وزرای اروپایی به ایران سفر کرده و بازرگانان خارجی وارد ایران می‌شوند و هتل‌های لوکس ایران پررونق‌تر از همیشه است. صنعت نفت ایران قدرت خود را به دست آورده و در حال افتتاح سه شعبه از بانک‌های آلمانی است. ایران در ازای آزادسازی چند گروگان آمریکایی چهارصد میلیون دلار پول از این کشور دریافت کرد. این مسئله نیز در ابتدا توسط واشنگتن تکذیب شد اما بعداً مورد تأیید قرار گرفت، بنابراین در حال حاضر تکذیب ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط واشنگتن نیز نمی‌تواند قطعی باشد.

اما سؤال اینجاست که چرا آمریکا تا این حد بر ایران آسان می‌گیرد؟ چه چیزی در پس این تحولات منطقه‌ای نهفته است؟ چرا آمریکا و غربی‌ها خواهان بازگشت ایران به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند در معادلات منطقه هستند؟

چهار دلیل برای این مسئله می‌توان برشمرد. همه این دلایل ریشه در ترس جهان غرب از عربستان سعودی و نیروهای تکفیری سنی دارد. ترسی که از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر و انفجار برج‌های دوقلوی نیویورک بیشتر و بیشتر شده و موجب اعمال سیاست‌هایی از سوی غرب شده است تا ایران را به قدرتی بزرگ برای مقابله با این تهدید بدل سازد.

این سه دلیل به شرح ذیل است:

۱- ایران یک پروژه دارد

۲- ایران قابلیت چانه‌زنی دارد

۳- ایران و هم‌پیمانانش بسیار همدل و متحد هستند

۱- کشورهایی که یک برنامه روشن و بلندمدت در سیاست‌های خود دارند در جهان امروز بیشتر مورد اعتماد قرار می‌گیرند. ایران نیز به همین دلیل توانسته روابط خوبی با اروپا و آمریکا برقرار کند. اگرچه که غربی‌ها ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما در مجموع از برنامه‌های ایران برای آینده راضی هستند و با ایران همراهی می‌کنند. اگر عربستان نیز خواهان آن است که با آمریکا و غرب روابط مثبتی داشته باشد باید یک برنامه شفاف و روشن از آنچه برای منطقه در نظر دارد ارائه کند.

۲- ایرانیان یک چیز مهم آموخته‌اند، آن‌ها اول یک منطقه را اشغال می‌کنند سپس برای چانه‌زنی پای میز مذاکره می‌روند و درنهایت یک قرارداد منعقد می‌کنند. ایران در موارد دیگری نیز از کارت‌های خود به‌خوبی استفاده کرده و از طریق چانه‌زنی و بده بستان منافع خود را پیش می‌برد، به‌طور مثال گفته می‌شود که در زمان بمباران سوریه توسط بشار اسد، ایران با اعلام آمادگی برای توافق اتمی، آمریکا را به ادامه گفت‌وگوها مجاب کرد و توانست اسد را در سوریه حفظ کند.

۳- وقتی جان کری برای مذاکره با جواد ظریف به ژنو می‌رود همان چیزهایی را می‌شوند که در بیروت، دمشق و صنعا شنیده است یا دست‌کم تناقضی در مواضع ایران و متحدانش مشاهده نمی‌کند. درحالی‌که ریاض و ابوظبی و دوحه و آنکارا و متحدان عربستان یک صدای واحد ندارند و همین مسئله باعث می‌شود تا آمریکا بیشتر به سمت ایران و متحدانش متمایل شود تا جبهه عربستان سعودی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابولی

      ساده لوحانه است فکر کنیم امریکا ایران را به عربستان ترجیح دهد

    • سعید

      امریکا خیلی مطمئن تر از روسیه ست

    • بدون نام

      فعلا که این طور هست. حالا ساده لوحی باشه یا مرکب لوحی......

    • بدون نام

      مشخصه امریکا داره همکاری میکنه.کو گوش شنوایی

    • سیروس

      آمریکا به قابلیت ها و توانمندی های ایران پی برده و امیدواریم روابط ایران و بین الملل خوب بشه جهانی امن بوجود بیاد

    • بدون نام

      بد فکرنکنی ایکاش با امریکا دوست باشیم نه روسیه. ماشین آمریکایی وارد بشه سوارشیم حال کنیم .باتوافق هسته ای که درست شد روابط باامریکا هم ازلحاظ اقتصادی به نفع ایرانه

    • سبحان

      ما انقلاب کردیم این همه شهید دادیم پس نباید پشتمون رو به نه آمریکا ونه روسیه گرم کرد چون آنها فقط منافع خود را در نظر میگیرن پس باید با تمام توان وایستادگی روی پای خود به ایستیم .درود خدا بر تمام مردانی که جان خود رادر این را ه دادن ومردانی که جانشان را درکف دست های خود گرفتن که از این مرز بوم حفاظت میکنن که کوچکترین گزندی به این سرزمین نرسد.

    • بدون نام

      ما باید مثل یک ابر قدرت در تحولات منطقه ظاهر شویم همانند روسیه با آمریکا به توافقاتی برسیم وبرای بر اندازی آل سعود با آمریکا لابی کنیم تا منطقه از شر آل سعود نجات پیدا کند

    • بدون نام

      حقیقت اینست دشمن نیزازدشمن قوی ومنطقی خوشش میآید،چندین سال قبل بااینکه روسیه بما ازچشم رقیب نگاه میکند پوتین گفته بود ماازداشتن یک همسایه قوی وقدرتمندمثل ایران خواندیم. لذابنظرمیرسد آمریکا وغرب بدشان نمیایدیک ایران منطقی وقدرتمندکشورهای منطقه رامهارکندوازتنشهای جنگ افروزانه آنان جلوگیری کنددرواقع هلال شیعی یعنی هلال تعادل وتوازن قوا در منطقه، غرب فهمیده است ایران کشوری است که ازتولدیک خاورمیانه جدید جلوگیری خواهد کرد.ایران برخلاف کشورهای عربی حکم دشمن عاقل ومنطقی رادارد.

    • بی نام

      دلیل عمده ای که عربستان طی چند سال گذشته با کاهش تولید نفت اوپک و افزایش قیمت نفت خام، مخالفت کرده است، تحت فشار قرار دادن ایران نیست. بلکه علت اصلی این مخالفت، ورشکسته کردن شرکتهای نفتی هست که در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا و ... به دنبال استخراج نفت از ماسه های نفتی هستند. آمریکا و کانادا بزرگترین معادن نفت ماسه ای جهان رو در اختیار دارن. تکنولوژی جدید استخراج نفت از ماسه های نفتی، طی چند سال اخیر آمریکا رو از بزرگترین وارد کننده نفت به بزرگترین صادر کننده نفت تبدیل کرد. ولی این تکنولوژی فقط زمانی به صرفه هست که قیمت نفت خام از هشتاد دلار بالاتر باشه. بهمین دلیل عربستان برای ورشکسته کردن این شرکتها، تولید خود رو افزایش داد تا قیمت نفت پایین بمونه و ادامه فعالیت برای این شرکتها غیر ممکن بشه، تا همچنان قدرت سنتی نفتی جهان باقی بمونه. چیزی که به ضرر آمریکا داره تموم میشه. چون با کاهش قیمت نفت، خیلی از شرکتهایی که روی نفت ماسه ای در آمریکا کار میکنند، به دلیل اقتصادی نبودن فعالیتشون، دست از کار کشیدند. یعنی عربستان ظهور قدرتهای جدید نفتی رو نمیتونه تحمل کنه. یعنی یه جورایی با آمریکا شاخ به شاخ شده تا همچنان آمریکا رو بعنوان وارد کننده نفت عربستان نگه داره. احتمال زیاد، بخاطر این موضوع تاریخ مصرف عربستان برای آمریکا تموم شده. جنگ یمن هم یه جنگ نیابتی از طرف آمریکاست تا قدرت نظامی عربستان طی این جنگ فرسایشی، رو به زوال بره تا یه موقع قدرت عربستان برای خود آمریکا یا اسراعیل دردسر ساز نشه. به زودی تاریخ مصرف عربستان پایان خواهد یافت. برای اطلاعات بیشتر در مورد نفت ماسه ای، تو گوگل میتونین تحقیق کنین.

    • حسین

      چین کشوری است که در آینده مجبور به کشور گشایی خواهد شد واگر این کار را انجام دهد به سمت خاور میانه وکانون انرژی پیش روی میکند وآمریکا برای مهار چین از یک سو ومهارتکفیری از سوی دیگر به ایران قدرت مند نیاز خواهد داشت در استراتژی آینده آمریکا ایران جایگاه ویژه ای دارد وما میتوانیم از این موضوع به نفع کشور استفاده کنیم

    • ایمان

      امریکاست که داره دنیا را اداره میکنه. و خوب میدونه هر کشوری تا چه حد قدرت مند باشه این یه واقعیته اگر به تاریخ نگاه کنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج