adexo3
۳۸۷۷۱۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

اهمیت نطق روحانی در سازمان‌ ملل

سید‌جلال ساداتیان در روزنامه آرمان نوشت: سفر روزهای آینده رئیس جمهور به نیویورک و حضور وی در سازمان ملل امری بسیار مهم برای ایران و افکار جامعه جهانی نسبت به کشورماست. سفر رئیس جمهور به نیویورک در حالی است که حضور او در نیویورک با ماه‌های پایانی ریاست جمهوری روحانی همزمان است.

سید‌جلال ساداتیان در روزنامه آرمان نوشت: سفر روزهای آینده رئیس جمهور به نیویورک و حضور وی در سازمان ملل امری بسیار مهم برای ایران و افکار جامعه جهانی نسبت به کشورماست. سفر رئیس جمهور به نیویورک در حالی است که حضور او در نیویورک با ماه‌های پایانی ریاست جمهوری روحانی همزمان است.

از آنجا که سفر روحانی به نیویورک به عنوان آخرین فرصت او در دوره ریاست جمهوری یازدهم به شمار می‌آید که از سویی با تغییر دبیر کل سازمان ملل هم هماهنگ شده است. بنابر این یکی از مسائلی که دکتر روحانی می‌تواند در نطق خود در سازمان ملل به آن اشاره کند، مساله سازمان ملل است؛ زیرا سازمان ملل پس از جنگ دوم جهانی برای برقراری صلح در دنیا ایجاد شد که به تدریج ابعاد متفاوتی به خود گرفت و درحقیقت همه موضوعات متداول جامعه امروز مانند بهداشت جهانی، خواروبار جهانی، هواپیمای جهانی و کشتیرانی جهانی را در بر گرفت که در نهایت منجر به ایجاد سازمان‌های مربوط شد.

اما امروز وقتی در نقش شورای امنیت و بدنه آن دقیق می‌شویم به موفقیت برخی از سازمان‌های مربوط به شورای امنیت و عدم موفقیت برخی دیگر از بدنه این سازمان می‌توان پی برد. به‌طور کلی آن آرامشی که باید این نهاد برای جهان به ارمغان می‌آورد، به وجود نیاورده است، زیرا شرایط در دنیا به گونه‌ای شده است که هر کشوری منافع و مسائل خود را در جهان دنبال می‌کند. به همین دلیل باید اذعان داشت که نقش سازمان ملل در صلح جهانی، سعادت بشریت و پیشبرد مسائل مختلف بسیار ضعیف و کمرنگ است و از سویی در این میان مشارکت و حضور کشورهای مختلف دنیا در اداره دنیا آن طور که باید احساس نمی شود.

لذا با این همه مشکل و بحران در جهان به‌ويژه مساله خاورمیانه درمواجه با تروریسم و مسائل مختلف جهان می‌بینیم که کمترین سهم مشارکت را از سوی اغلب کشورهای جهان می‌توان مشاهده کرد. به عنوان مثال شاخص آنچه که امروز در خارج از سوریه اتفاق می‌افتد به نقشه و تصمیماتی برمی‌گردد که میان روسیه و ایالات متحده آمریکا وجود دارد. ضمن این که باید گفت‌وگوی دو قدرت برتر جهانی را حول مساله سوریه باید به فال نیک گرفت که در پی این مذاکرات دو جانبه می‌توان تا حدی امیدوار بود که مساله سوریه همچنان محور توجه برخی از کشورهاست و از سویی می‌توان امید داشت که تلاش‌ها و یا این مذاکرات تا اندازه ای به حل بخشی از مشکلات سوریه منتج شود که البته آخرین دور مذاکرات روسیه و آمریکا حول مسائل سوریه حدود ۱۳ ساعت طی جلسه یک روزه ای بوده است و در نهایت دو طرف به توافق رسیدند که در حلب یک هفته آتش‌بس میان نیروهای مخالف دولت و حامیان دولت اسد ایجاد شود.

بنابراین با توجه به این مسائل واقعیت این است که نقش نظارتی سازمان ملل بسیار ضعیف بوده و از طرفی مشارکت مورد انتظار در میان کشورها درباره مسائل جهانی ندارد. از این رو به نظر سخنان رئیس جمهور روحانی درباره نقش سازمان ملل در رابطه با صلح جهانی، نظارت و ایجاد مشارکت میان کشورهای جهان می‌تواند مورد توجه افکارعمومی دنیا واقع شود. بدین ترتیب جلب‌توجه جامعه جهانی به سخنان و رویکرد روحانی نسبت به مسائل مهم دنیا به‌ويژه نقش سازمان ملل در حل مسائل جهانی می‌تواند دستاورد مطلوبی برای روحانی در این دوره از مجمع روسای جمهور در سازمان ملل باشد.

همان طور که رئیس دولت اصلاحات با حضور خود در سازمان‌ملل در دوران ریاست جمهوری اش توانست ذهنیت متفاوتی نسبت به ایران ایجاد کند و در اذهان جهانی بسیار خوش بدرخشد، روحانی هم با توجه به این که سفر آینده او به نیویورک و حضورش در سازمان ملل آخرین سفر او در دوره ریاست جمهوری یازدهم است، و می‌تواند با سخنرانی خود در سازمان ملل چهره‌ای بی بدیل از ایران و نقش و اهمیت حضور کشور در منطقه و در مبارزه با تروریسم نشان داده و همچنین اذهان عمومی جهان را با سخنان متفاوت و تاثیر گذارش به خود جلب کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینقدر مهمه که امسال کذاشتند نفر اخر صحبت کنه برا صندلیهای خالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج