اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۸۸۳۴۳
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

اراده تهران برای گسترش روابط با مسکو

دستاوردهای مثبت همکاری منطقه‌ای ایران و روسیه در حال گسترش است؛ این برآورد حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان است که به دعوت میخائیل بوگدانف، معاون پوتین، به این کشور سفر کرده است.

روزنامه شرق: دستاوردهای مثبت همکاری منطقه‌ای ایران و روسیه در حال گسترش است؛ این برآورد حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان است که به دعوت میخائیل بوگدانف، معاون پوتین، به این کشور سفر کرده است.

او که در رأس یک هیأت سیاسی به مسکو رفته تا مذاکرات دو کشور در حوزه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را ادامه دهد، دیروز بعد از دیدار با رشتنیکوف، رئیس مرکز مطالعات راهبردی روسیه، تأکید کرد «همکاری‌های تأثیرگذار و ثبات‌ساز منطقه‌ای تهران و مسکو در حال گسترش است».

بحران سوریه یکی از محوری‌ترین موضوعاتی بود که این دیپلمات کشورمان در سفر مسکو به آن توجه داشت و به گزارش بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در روسیه، جابری‌انصاری مرحله کنونی را فرصتی تاریخی برای دو کشور دانست و با اشاره به دیدگاه راهبردی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نسبت به تحولات منطقه‌ای، گفت: «در تهران اراده قطعی برای گسترش فراگیر روابط با مسکو وجود دارد».

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همچنین تأکید کرد زمینه‌های فراوانی برای افزایش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای بین روسیه و ایران به‌عنوان دو کشور تأثیرگذار در عرصه بین‌المللی وجود دارد. رشتنیکوف نیز با ارزشمند‌خواندن هم‌گرایی‌های منطقه‌ای تهران و مسکو، گفت: «ایران و روسیه از اشتراک‌های زیادی برخوردارند و با گسترش همکاری‌ها می‌توانند فرصت‌های بسیار زیادی را به نفع دو کشور و ملت‌های منطقه فراهم کنند».

پیگیری راه‌حل‌های سیاسی برای سوریه

این همه آنچه جابری‌انصاری در روسیه پیگیری کرد، نیست و او در دیدار با بوگدانف، همتای روس خود، درباره آخرین تحولات سوریه به‌ویژه پس از برقراری آتش‌بس مذاکره کرد. او در این جلسه خواستار پیگیری روند حل سیاسی بحران سوریه و جلوگیری از ادامه درگیری‌ها شد. گفتنی است طرفین در این دیدار تأکید کردند که سرنوشت آینده سوریه در فضایی آرام و دور از هرگونه خشونت و مداخله خارجی تعیین خواهد شد. ایران و روسیه همچنین افزایش تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به مردم سوریه و حل مشکلات در مناطق مختلف این کشور به‌ویژه استان‌های حلب و منطقه فوعه و کفریا را خواستار شدند.

معاونان وزارت امور خارجه ایران و روسیه در ادامه مذاکرات، مسائل منطقه‌ای از‌جمله اوضاع یمن پس از گذشت بیش از ١٨ ماه از آغاز بمباران‌های این کشور از سوی عربستان سعودی و چند کشور عربی منطقه خلیج فارس، عراق، لیبی و همچنین شرایط بحرین را بررسی کردند.

توافق نظر ایران و روسیه

این رایزنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که زمیر کابولوف، رئیس دپارتمان آسیای دوم در وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه به خبرگزاری ریانووستی گفته بود که تهران و مسکو هیچ اختلاف‌نظری درباره توافق آمریکا و روسیه برای برقراری آتش‌بس در سوریه ندارند. گفتنی است سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجه روسیه و آمریکا، روز نهم سپتامبر بر سر طرح جدیدی برای کاهش خشونت‌ها در سوریه به توافق رسیده‌اند که شامل یک آتش‌بس سراسری در این کشور می‌شود.

بعد از آن خبری مبنی بر در‌تماس‌بودن جان‌ کری و ظریف درباره آتش‌بس سوریه منتشر و بلافاصله از سوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد. معاون عربی و آفریقای ظریف در مسکو پیگیر ادامه همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور است و دستاوردهای مثبت این همکاری‌ها را رو به گسترش می‌داند و این در حالی است که ماه گذشته جلوه‌هایی از همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در صدر اخبار جهان بوده است.

بعد از سفر بوگدانف به تهران (٢٤ مرداد) در حوالی همدان و پایگاه هوایی نوژه میزبان جنگنده‌های روس بودیم. آنها سه بار از ایران پرواز کرده و به مواضع داعش در سوریه حمله کرده بودند؛ زیرا این را بهترین راه برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی خود می‌دانستند. این حد از همکاری‌ با روسیه از سوی برخی نمایندگان مجلس با واکنش‌ها و اعتراضاتی همراه بود و حتی سردار دهقان، وزیر دفاع کشورمان، انتشار خبر آن از سوی رسانه‌های روس را «بی‌معرفتی» خواند.

منتقدان در مجلس با اشاره به اصل ١٤٦ قانون اساسی نسبت به قرار‌دادن پایگاه نظامی به یک کشور خارجی ابراز نگرانی کردند و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، تأکید داشت که به روسیه پایگاه نظامی داده نشده است. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس، نیز همین چند روز قبل با بیان اینکه همکاری‌های یادشده با اجازه مقام معظم رهبری بوده است، پرونده ماجرا را بست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سهراب

      یکی به من توضیح بده مگه تا حالا داشتن چیکار می کردن؟!دیگه از این بیشتر که پایگاه نظامی مونو در اختیارشون بذارن؟!محض اطلاع نماد روسیه خرس هست !!!وتوجه شمارو به مثل دوستی خاله خرسه جلب می کنم .کما اینکه در قضیه قطعنامه های تحریم کشورمون در شورای امنیت سرقضیه انرژی هسته ای دوستی خاله خرسه معلوم شد .و اونجا دیدیم که روسیه چطور طرف کشورهای اعمال کننده تحریم رو گرفت دیگه به قول معروف چه گویم که ناگفتنم بهتر است . . .

    • کوتنا

      فقط تهران اراده کرده یا ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • وحید

      متحد نامردتر از روسیه هم هست؟

    • عبدالله

      تجربه نشان داده این ریسمان قابل اعتمادنیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج