adexo3
۳۹۳۵۲۶
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

آمریکا: به برقراری رابطه با ایران امید داریم

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا هیچ زمینه ای برای آب شدن یخ‌های دیپلماتیک و چشم‌اندازی برای عادی شدن روابط میان تهران و واشنگتن وجود دارد؟ گفت: به هر حال برای کاهش تنش‌ها تابوهایی شکسته شده، اقداماتی انجام شده و اگر هم اختلافات جدی و متنوع در میان دو کشور باشد، امیدواریم که در آینده گفت‌وگوهای سازنده داشته باشیم تا بتوانیم نگرانی‌ها و سوء تفاهم‌ها را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

خبرگزاری آنا: سحر نوروززاده ، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با بخش فارسی خبرگزاری ترند گفته است که آمریکا نیز تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد و به دنبال این است که مردم ایران در طول زمان، منفعت اقتصادی را در زندگی روزمره خود حساس کنند.

سحر نوروززاده، مسئول امور ایران در ستاد سیاست‌گذاری دفتر وزیر امور خارجه آمریکا و سخنگوی جدید فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای درباره اجرای توافق هسته‌ای و روابط ایران و آمریکا نکاتی را مطرح کرده است.

مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

ایران شاکی است که آمریکا به تعهدات خود بر اساس برجام بصورت کامل عمل نکرده است، موضع شما چیست؟

ما درک می کنیم که با وجود اینکه آمریکا تمام تعهدات خود را بر اساس برجام انجام داده است، اما شاید یک مقدار طول بکشد تا مردم ایران در زندگی روزمره خود بهبود اقتصادی ببینند. اما باید به خاطر داشته باشیم که حدود ۱۰ سال جامعه بین الملل نگرانی شدیدی از برنامه هسته ای ایران داشت و هم اکنون تنها ۸ ماه از اجرای برجام (توافق هسته‌ای که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد) می‌گذرد.

همانطور که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز در سخنرانی خود درمجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتند، با وجود اینکه تنها ۸ ماه از اجرای برجام می‌گذرد، ایران رشد اقتصادی داشته، کاهش تورم داشته و حجم فروش نفت ایران به نزدیک دوران پیش از تحریمها رسیده است. به هر حال، امریکا نیز تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد و به دنبال این است که مردم ایران در طول زمان منفعت اقتصادی را در زندگی روزمره خود حساس کنند.

۲۲ سپتامبر نیز وزرای خارجه عضو گروه ۵+۱ دیدار داشتند و اجرای برجام را مرور کرده و قرار شد هم آمریکا و هم اروپا به گفت‌وگوهای خود با بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی ادامه دهند تا هم جزئیات لغو تحریم‌ها را تشریح و هم مشخص کنند که چه فرصت‌هایی در پسابرجام برای آنها بوجود آمده است.

آیا از دیدگاه شما ایران به تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده است؟

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش خود تایید کرد که ایران تا کنون به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است. با توجه به اینکه برجام به نفع همه طرفین است، ارزیابی ما این است که همه طرفین به تعهدات خود پایبند بمانند. اگرچه شاید نیروهایی در دو طرف وجود داشته باشند که نخواهند از طریق دیپلماسی اجرای توافق هسته‌ای ادامه یابد.

آمارهای رسمی آمریکا حاکی است که در هفت ماه اول سال صادرات ایران به این کشور به شدت رشد کرده و به ۴۱.۷ میلیون دلار رسیده است. آمریکا چه تمهیدات و تسهیلاتی برای بازرگانان ایران بعد از برجام داده است؟

حتی قبل از برجام نیز مقداری تجارت دوجانبه در اموراتی مانند دستگاه‌های پزشکی، ابزارهای آموزشی، محصولات کشاورزی و غیره وجود داشت. اما بر اساس برجام مقداری از تحریم‌های آمریکا برداشته شده و اجازه می‌دهد که شرکت‌هایی مانند بوئینگ محصولات خود را به ایران بفروشند و این موضوعی است که از دهه هفتاد میلادی تاکنون اتفاق نیفتاده بود و نوعی تابوشکنی بود. شعبه‌های خارجی شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با ایران تجارت کنند، به آمریکا می توان پسته، فرش و دیگر محصولات را وارد کرد. آمریکا از تجارت مجاز میان دو کشور جلوگیری نمی‌کند.

الان ظاهرا هیچ مانع قانونی در راه عملیاتی شدن صادرات محصولات بوئینگ و ایرباس فرانسه به ایران وجود ندارد، اگرچه عملیاتی شدن آن احتمالا چند ماهی طول بکشد. درست است؟

در چند روز اخیر دو مجوز برای صادرات هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس صادر شده است و این اتفاق مهمی است. البته شاید کل این معاملات مقداری طول بکشد. ما امیدواریم که ایران استفاده مناسب و درستی از این هواپیماها بکند تا زندگی مردم ایران بهبود یابد.

شما به استفاده «درست» اشاره کردید، منظورتان این است که در آینده استفاده نظامی از این هواپیماها نکند یا چه؟

بله، بر اساس برجام این فروش‌ها باید فقط برای استفاده مسافربری باشد، یعنی یکی از شرایط فروش این بود.

وضعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا، خصوصا تسهیل ویزا و اقامت در آمریکا بعد از برجام چگونه بوده است؟

دانشجویان ایرانی در آمریکا در میان دیگر دانشجویان بین‌المللی خلاق ترین و باهوش‌ترین‌ها هستند. قبل از برجام نیز آمریکا تلاش می‌کرد که ارتباط میان مردم دو کشور افزایش یابد و یکی از این موارد تبادلات آکادمیک بوده است. در ۱۰ سال اخیر تعداد دانشجوی ایرانی در آمریکا ۱۵ درصد افزایش یافته و هر سال بیشتر می‌شود. البته الان افزایش خاصی در ارتباط با برجام ندیدیم.

آیا هیچ زمینه ای برای آب شدن یخ‌های دیپلماتیک و چشم‌اندازی برای عادی شدن روابط میان تهران و واشنگتن وجود دارد؟

دقیقا نمی‌شود پیش‌بینی کرد، اما آمریکا همیشه امیدوار بوده و باقی خواهد ماند. شاید ۳ سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که با دیپلماسی سازنده می‌شود به توافق هسته‌ای دست یافت. به هر حال برای کاهش تنش‌ها تابوهایی شکسته شده، اقداماتی انجام شده و اگر هم اختلافات جدی و متنوع در میان دو کشور باشد، امیدواریم که در آینده گفت‌وگوهای سازنده داشته باشیم تا بتوانیم نگرانی‌ها و سوء تفاهم‌ها را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هه.بعضی ها نمیذارن چون منافع دارن...این همه پیام از طرف امریکا و ایران همش رد میکنه خب دلیلی داره....

    • مرگ بر آمریکا

      تا دشمنی با تو مایه رونق کاسبی من است؛ دوستی با تو محال است!

    • رضا

      حرف های امیدوار کننده ای زده شد امیدوارم روابط با آمریکا و دیگر کشور ها بهبود یابد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج