۳۹۵۲۰۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

اصولگرايان فراكسيون انقلاب اسلامي را تشكيل مي‌دهند

در حالي كه مجلس دهم وارد پنجمين ماه فعاليت خود مي‌شود نه تنها خبري از تشكيل فراكسيون اصولگرايان يا همان ولايت نيست بلكه از قضا انشعاب‌هاي تازه‌اي در اين فراكسيون در حال روي دادن است.

گزارش زینب صفری در روزنامه اعتماد: در حالي كه مجلس دهم وارد پنجمين ماه فعاليت خود مي‌شود نه تنها خبري از تشكيل فراكسيون اصولگرايان يا همان ولايت نيست بلكه از قضا انشعاب‌هاي تازه‌اي در اين فراكسيون در حال روي دادن است. اصولگرايان هنوز از شوك جدايي معتدلين از فراكسيون‌شان بيرون نيامده حالا بايد خبر تشكيل يك فراكسيون ديگر را هم هضم كنند؛ «فراكسيون انقلاب اسلامي»؛ كه اين‌بار محمد علي پورمختار به دنبال تشكيل آن است. اگر معتدلين به رهبري كاظم جلالي (كه خيلي‌ها معتقدند دست راست علي لاريجاني است) همراه و هم پيمان علي لاريجاني از زير چتر فراكسيون ولايت بيرون آمدند اما اين‌بار محمد علي پورمختار از طيف مقابل لاريجاني علم جدايي ازاين فراكسيون و تشكيل يك فراكسيون جديد را بلند كرده و دليلش هم تاخير در تشكيل فراكسيون ولايت است.
با وجود جدي‌تر شدن كار مجلس، هنوز از تشكيل فراكسيون ولايت، همان فراكسيوني كه ادعاي اكثريت را داشت و در شب انتخابات هيات رييسه مجلس نخستين جلسه‌اش را با ادعاي حضور ١٨٠ نماينده تشكيل داد خبري نيست. مشكل اصولگرايان البته فقط اين نيست. آنها هر روز بايد شاهد يك انشعاب تازه در ميان خودشان باشند. يك روز با نام معتدلين و روز ديگر با نام انقلاب اسلامي. حالا علي لاريجاني رييس مجلس، رييس فراكسيوني است كه در اكثريت بودنش اما و اگرهاي زيادي پيش آمده. روش‌هاي كدخدامنشانه لاريجاني براي بازگرداندن معتدلين به زير چتر فراكسيون ولايت در حالي ادامه دارد كه برخي از اصولگرايان ازجمله نقوي حسيني اساسا جدا شدن فراكسيون معتدلين را هم منكر مي‌شوند.
فراكسيون جديد از راه مي‌رسد
خبر تشكيل فراكسيون انقلاب اسلامي را محمد علي پورمختار در گفت‌وگو با «اعتماد» رونمايي مي‌كند. او گفت: بر مبناي دسته‌بندي كه مقام معظم رهبري دارند و با صراحت گفتند كه اصولگرا و اصلاح‌طلب را قبول ندارند و يك گفتمان جديدي را به عنوان گفتمان انقلابي مطرح كردند بايد به سمت تشكيل فراكسيون انقلاب اسلامي برويم. او بر همين مبنا تاكيد مي‌كند: با توجه به تاخيري كه در تشكيل فراكسيون ولايت پيش آمده بنده درصدد تشكيل فراكسيون انقلاب اسلامي هستم و با تعدادي از دوستان هم هم‌فكري داشتم تا زمينه تشكيل اين فراكسيون را فراهم كنيم. پورمختار كه از تاخير در تشكيل فراكسيون ولايت گله‌مند است، مي‌گويد: «دكتر لاريجاني در ابتدا و قبل از انتخابات هيات رييسه مجلس ايده تشكيل فراكسيون فراگير ولايت را مطرح كرد.
اما الان با عدم تشكيل فراكسيون ولايت مواجه هستيم. لازم است آقاي لاريجاني به عنوان رييس فراكسيون وقت بيشتري بگذارد». او در تشريح دليل تاخير در تشكيل فراكسيون ولايت مي‌گويد: بخشي از اين تاخير به دليل تحركات اعتداليون است. البته معتدلين از ولايت جدا نشده‌اند. اما در عين حال دوست داشتند خودشان فراكسيون مستقلي داشته باشند كه آن هم پا نگرفته است. پورمختار البته روايت متفاوتي هم درباره فراكسيون معتدلين دارد.
او مي‌گويد: در فراكسيون معتدلين يك هيات رييسه موقت تشكيل شد اما در ادامه جلسه‌اي داشتند و به اختلاف برخوردند و حالا وضعيت آنها هم بلاتكليف است. نه رييس‌شان و نه هيات رييسه‌شان معلوم است و نه اساسا جلسات‌شان تشكيل مي‌شود. الان آنها هم بلاتكليفند. پورمختار هرچند مي‌گويد اميدوار است فراكسيون ولايت زودتر تشكيل شود اما در عين حال اين را هم مي‌گويد كه با اين اختلاف ديدگاه‌هايي كه پيدا شده كار سخت شده است. منظور پورمختار از اختلاف، گله‌مندي تعدادي از اصولگرايان از هيات رييسه موقت فراكسيون ولايت است. او توضيح مي‌دهد: بعد از اينكه فراكسيون ولايت تشكيل شد و هيات رييسه تعيين شدند، هيات رييسه موقت فراكسيون اعضا را رها كردند و هيچ‌وقت جلسه تشكيل ندادند.
تلقي اعضا در جلسه‌اي كه تشكيل شد و ناقص ماند بر اين بود كه هيات رييسه به دنبال منافع خودشان و استفاده ابزاري از اعضا است. همين باعث شد كه عملا فراكسيون ولايت تشكيل نشود و تشكيل آن بلاتكليف بماند. اشاره پورمختار به جلسه‌اي است كه پيش از آغاز تعطيلات تابستاني مجلس برگزار شد اما با خروج تعدادي از نمايندگان اصولگرا از آن جلسه ناقص ماند. پورمختار تمايلي ندارد جزييات بيشتري درباره فراكسيون نوپاي انقلاب اسلامي بگويد و فقط به اين اكتفا مي‌كند كه فعلا با تعداد محدودي اين موضوع را مطرح كرده و آنها هم موافق هستند و زمينه تشكيل اين فراكسيون فراهم است و به زودي آن را تشكيل خواهند داد. به گفته او در فراكسيون انقلاب اسلامي ديگر بحث طيف‌هاي سياسي مطرح نيست و تاكيد بر تفكر انقلابي است. چون تلاشي در كشور در حال انجام است كه گفتمان انقلاب را حذف كند و از انقلاب اسلامي اسمي نباشد و اين گفتمان را تبديل به جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور كند.
معتدلين زيرمجموعه ولايت فعاليت مي‌كنند
اما در اين ميان حسين نقوي حسيني هم درباره تشكيل فراكسيون اصولگرايان يا ولايت به «اعتماد» مي‌گويد: ‌هنوز در همان مرحله انتخاب ٢٠ نفر براي تدوين پيش نويس اساسنامه فراكسيون هستيم و قدم جديدي برنداشته‌ايم. او كه تاخير در تشكيل فراكسيون ولايت به دليل ترس از كم تعداد بودن اين فراكسيون را رد مي‌كند، مي‌گويد: اگر معتدلين از ما جدا شوند شايد اين دغدغه وجود داشته باشد اما آنها كه جدا نشده‌اند. آنها نگفته‌اند كه فراكسيون مستقلي تشكيل داده‌ايم. اتفاقا آنها گفته‌اند كه زيرمجموعه فراكسيون ولايت هستيم. او در پاسخ به اينكه معتدلين اساسنامه تدوين كرده و يكي از بندهاي آن ممنوعيت عضويت اعضا در دو فراكسيون است، گفت: نه اين اساسنامه كه تصويب نشده است. اين يك پيش نويس است و تا جايي كه اطلاع دارم اصلا تصويب نشده است. آنها نه نشستي داشته‌اند و نه كاري انجام داده‌اند.
به هر حال بايد بيانيه يا اطلاعيه‌اي منتشر كنند يا مجمع عمومي برگزار كنند و تشكيل‌شان نمودي داشته باشد، اما ما هيچ چيز از آنها نديده‌ايم. بنابراين من معتقدم معتدلين فراكسيون مستقلي نيستند و آنها همچنان جزيي از فراكسيون ولايت هستند. او تاكيد مي‌كند: ‌حتي اگر آنها هم جدا شوند باز هم ولايت فراكسيون اكثريت است.
او در واكنش به تشكيل فراكسيون معتدلين و فراكسيون انقلاب اسلامي از دل فراكسيون ولايت گفت: ‌من معتقدم مجلس ظرفيت سه فراكسيون را ندارد. چون فراكسيون بايد كاركرد داشته باشد و براي اين كاركرد بايد اكثريت داشته باشد. حالا پنج نفر دور هم جمع شوند و ١٠ فراكسيون تشكيل دهند مي‌خواهند دور هم بنشينند و قصه بگويند؟!. آنها بايد درباره طرح و لوايح و روساي كميسيون‌ها و هيات رييسه و... تصميم بگيرند. وقتي فراكسيون كاركرد نداشته باشد، بود و نبودش فرقي ندارد. حميدرضا فولاگر هم گفت: اگر دوستاني كه فراكسيون اعتدال را راه انداخته‌اند همچنان زيرمجموعه همين فراكسيون كار كنند فراكسيون ولايت به صورت فراگير به كار خودش ادامه خواهد داد. اما اگر نيامدند با هر تعدادي كه هست فراكسيون ولايت بايد به كار خودش ادامه دهد. چون وجود يك فراكسيون قوي و منسجم بهتر از يك فراكسيون غير منسجم با تعداد بالا است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج