۴۰۱۰۳۶
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

بانک ها، مدیران عامل خود را دور میزنند

در حالی که مدیران نظام بانکی، خود پیشنهاد کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی ارائه کردند و این بانک مهر تائیدی به پیشنهاد آن‌ها زد، بانک‌ها برای آنکه درآمدهای از دست رفته سیاست‌های خود را جبران کنند، از ترفندهای مختلفی همچون سپرده کردن بخشی از تسهیلات پرداختی استفاده می‌کنند.

خبرگزاری میزان: در حالی که مدیران نظام بانکی، خود پیشنهاد کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی ارائه کردند و این بانک مهر تائیدی به پیشنهاد آن‌ها زد، بانک‌ها برای آنکه درآمدهای از دست رفته سیاست‌های خود را جبران کنند، از ترفندهای مختلفی همچون سپرده کردن بخشی از تسهیلات پرداختی استفاده می‌کنند.

در دو سه سال اخیر نرخ سود بانکی به طور میانگین هر سه ماه یکبار با کاهش دو درصدی مواجه شده است، که به عقیده برخی از کارشناسان این کاهش نرخ سود بانکی به صورت دستوری انجام شده و شرایط عمومی مولفه های تاثیرگذار بر کاهش نرخ سود به صورت طبیعی روند نزولی به خود نگرفته‌اند.

با کاهش نرخ سود بانکی میزان درآمد بانک‌ها از سود ارائه تسهیلات کاهش یافته و تا به امروز آنچنان نتوانسته‌اند جایگزینی برای درآمدهای گذشته خود بدست بیاورند، از این رو راهکارهایی را دنبال می‌کنند که بتوانند کاهش درآمدهای خود را جبران کنند از این موارد می‌توان به ارائه سودهای بالا به سپرده‌های بلند مدت و سپرده کردن مقداری از تسهیلات پرداختی اشاره کرد.

البته این کاهش نرخ سود بانکی در حالی رخ داده است که بانک‌ها در دو نوبت خود تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی گرفتند که در نوبت اول بانک مرکزی مخالفت خود را اعلام کرد و در نوبت دوم که همگان انتظار داشتند بانک مرکزی بار دیگر روی خوشی به تصمیم بانک‌ها نشان ندهد، به یکباره تغییر موضع داد و از تصمیم بانک‌ها دفاع کرد و نرخ سود بانکی با کاهش دو درصدی مواجه شد.

اما سؤال اساسی که در این زمینه پیش می‌آید آن است که اگر بانک‌ها برای جبران کاهش درآمدهای خود به دنبال راه‌های جایگزین هستند و در واقع این راه‌ها قانون را دور می زند، چرا خود را قند چای تلخ مدیریت کرده و پیشنهاد کاهش نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی می‌دهند؟

در این رابطه بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس حوزه پولی و بانکی، به میزان گفت: کاهش نرخ سود بانکی یک سیاست دستوری است و نرخ سود بانکی در حالی کاهش یافته است که شرایط عمومی عوامل تاثیرگذار بر نرخ سود بانکی روند نزولی به خود نگرفته‌اند و از سوی دیگر بانک‌ها به دنبال حداکثر کردن منابع خود هستند.

وی افزود: قیمت تمام شده پول در بانک‌ها در حال حاضر بیش از نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی است و در کنار آن بانک‌ها 15 درصد سپرده‌ها را طبق قانون در اختیار ندارند و با 85 درصد سپرده‌ها کار می‌کنند اما باید برای 100 درصد سپرده سود پرداخت ‌کنند که در مجموع با هزینه‌های جانبی قیمت تمام شده پول بانک‌ها 23 تا 24 درصد است.

حسینی هاشمی تاکید کرد: با توجه به قیمت تمام شده پول در بانک‌ها در حال حاضر پرداخت تسهیلات 18 درصدی ورشکستگی بانک‌ها را به همراه دارد، از این رو بانک‌ها با ترفندهای مختلف همچون سپرده کردن بخشی از تسهیلات پرداختی، به دنبال جبران درآمدهای از دست رفته خود هستند تا هزینه‌های خود را تأمین کنند.

وی با اشاره به این که بانک‌ها در حال حاضر برای حجم قابل توجهی از سپرده‌های بلند مدت خود سود 20 درصد را در نظر می‌گیرند، یادآور شد: سپرده کردن بخشی از تسهیلات مغایر اصول حرفه‌ای، اخلاقی و بانکداری بدون ربا است اما مغایر شرایط اقتصادی بانک‌ها نیست.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی، در پاسخ به این سؤال که چرا با چنین شرایط خطرناکی برای بانک‌ها، مدیران عامل بانک‌ها پیشنهاد دو درصدی نرخ سود بانکی را در دو نوبت مطرح کردند، گفت: این موضوع به فرهنگ مدیریت دولتی و مدیریت عمومی مدیران باز می‌گردد و برخی افراد برای حفظ سمت خود چنین رفتارهای غیرحرفه‌ای را انجام می‌دهند.

حسینی هاشمی تاکید کرد: نرخ سود بانکی باید حداقل سه درصد بیشتر از قیمت تمام شده پول باشد و در حال حاضر در بهترین حالت قیمت تمام شده پول در بانک‌های داخلی 20 درصد است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد مدیران نظام بانکی برای بقای خود عامل ورشکستگی بانک تحت مدیریت خود می‌شوند و از سوی دیگر پیشنهادات خود را که هیچ فشاری از سوی بانک مرکزی در ابتدای امر بر آن نبود را دور می‌زنند تا جبران ضعف مدیریت آن‌ها را کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدوی لنگرودی

      بانک های ایران نزولی که از مردم به نام گمراه کننده ی سود بهره وری میگیرند ... باید بانک داری را از کشورهای غربی بیاموزند تا بفهمند چطور از مردم نزول می گیرند.بانکهای ایران ...... .بانک های ایران امروزه به ثروت گنج قارون رسیدند و اختلاص در بانکها و حقوق کلان و تسهیلات ارزان برای خود بانکی ها و تسهیلات گران برای مردم و ادارات دیگر بیداد می کند ان شاءا.. امام زمان ظهور کند و ما را نجات دهد و بانکها را تنبه نماید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج