اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۱۳۹۸
۱۵ نظر
۵۰۰۰
۱۵ نظر
۵۰۰۰
پ

اعتراض شدید به عقد قرارداد ایران با «پژو»

روزنامه اطلاعات در انتقاد از قرارداد ایران با پژو نوشت: پژو، هرگز در زمره خودروسازان برتر دنیا محسوب نمی‌شود و اکنون از لحاظ تکنولوژی حتی از برخی خودروسازان کره‌ای عقب‌تر است. از سویی، پژو بابت میلیاردها دلار سودی که از بازار ایران کسب کرده است، تاکنون حتی یک دلار در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است.

روزنامه اطلاعات در انتقاد از قرارداد ایران با پژو نوشت: پژو، هرگز در زمره خودروسازان برتر دنیا محسوب نمی‌شود و اکنون از لحاظ تکنولوژی حتی از برخی خودروسازان کره‌ای عقب‌تر است. از سویی، پژو بابت میلیاردها دلار سودی که از بازار ایران کسب کرده است، تاکنون حتی یک دلار در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است.
کارلوس تاوارس مدیرعامل اتحاد پژو ـ سیتروئن دو قرارداد همکاری پیاپی با ایران‌خودرو و سایپا منعقد کرد تا در دور تازه همکاری اروپا با ایران، دوباره پژو یکه‌تاز بازار ایران شود.

هیچ‌گاه آمار دقیقی از فروش پژو به ایران منتشر نشده است اما تاوارس در حاشیه قرارداد چهارشنبه گفت که چهار میلیون خودرو پژو در خیابانهای ایران راه می‌روند. این یعنی یک‌چهارم همه چهارچرخه‌هایی که در خیابانهای ایران راه می‌روند مارک پژو دارند و پژو بابت ساخت همه آنها در ایران سود برده است، هم از مسیر فروش قطعات و هم از راه دریافت «رویالیتی» میزان سودی که پژو از بازار ایران برده است را بعضی ۱۰ میلیارد دلار و برخی بیشتر از آن برآورد می‌کنند. جالب آنکه این خودروساز فرانسوی، با همه سودی که از بازار ایران برده بود و طی سال‌هایی - به خاطر اهمال مسئولان در آوردن رقیب جدی - بازار ایران را به قبضه خود درآورده بود، به محض اجرای تحریم‌ها و با اولین سوت آمریکا ایران را ترک کرد. مدیرعامل پژو این را در مصاحبه چهارشنبه تأیید کرد و گفت که به خاطر همکاری با جنرال‌موتورز آمریکا ناچار بودیم ایران را ترک کنیم. جالب‌تر آنکه وقتی پژو ایران را ترک کرد و به خاطر ضعف تکنولوژی شرکت داخلی،‌ پژوها آتش گرفتند و برخی ایرانیان را زنده‌زنده سوزاندند، پژو همچنان به خاطر تولید این محصول در ایران، به ازای تولید این تابوت‌های شعله‌ور، رویالیتی دریافت می‌کرد و مدیرعامل پژو در همان مصاحبه درباره غرامتی که باید این شرکت به ایران بپردازد، گفت: این موضوع محرمانه است!

پژو، هرگز در زمره خودروسازان برتر دنیا محسوب نمی‌شود و اکنون از لحاظ تکنولوژی حتی از برخی خودروسازان کره‌ای عقب‌تر است. از سویی، پژو بابت میلیاردها دلار سودی که از بازار ایران کسب کرده است، تاکنون حتی یک دلار در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است و البته این،‌ هم به معنای زرنگی مدیران این شرکت در کسب منفعت برای خود و هم به معنای اهمال و بی‌توجهی شریک دولتی پژو در ایران طی بیش از دو دهه بوده است که بازار وسیع و بزرگ و پرسود خودرو ایران را دودستی تقدیم این خودروساز درجه سه دنیا کرده‌اند.

مردم حق دارند سؤال کنند چه شده است که بازار ایران سالیان متمادی باید دودستی تقدیم پژو شود؟ چرا در دورانی که پژو میلیونها خودرو در ایران فروخت و میلیاردها دلار کسب کرد، یک دلار در ایران سرمایه‌گذاری نکرد؟ چرا انتقال تکنولوژی انجام نداد؟ چرا مرکز تحقیقات دایر نکرد؟ چرا به دانشجویان ایرانی بورسیه نداد؟
چرا مرکز خدمات پس از فروش دایر نکرد؟ چرا در دورانی که ایران تحریم شد، از ایران رفت و در برابر خودروهایی که در خیابان آتش می‌گرفتند احساس مسئولیت نکرد و چرا کماکان حق تولید می‌گرفت؟ چرا تا تحریم‌ها رفع می‌شوند اولین شرکتی که سراسیمه خود را به ایران می‌رساند تا قرارداد تولید سالانه ۲۰۰هزار دستگاه خودرو ببندد دوباره پژو است؟
اصلاً ایران‌خودرو چه دینی به پژو دارد که باید ایران را عرصه تاخت و تاز این شرکت کند و ایران‌خودرو را به انحصار تولید پژو درآورد و تازه اگر می‌خواهد انحصار را بشکند، پای مونتاژ خودروهای عقب‌مانده چینی را باز می‌کند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرد

      خودرو سازی و قراردادهای شرکت های ایرانی و دولت ایران مبتنی بر سود است و فقط دنبال سودهای کلان ان هم از مردم ایران هستند و صادرات و ارز اوری همش کشکه* در ایران و خصوصن خودرو سازی پژوهش و فناوری هیچ معنی ندارد فقط چند تا قطعه 20 سال پیش و از مد افتاده رو سر هم میکنن ویک حلبی میپیچن دورش میدن خورد مردم تا برن تو جاده خودکشی* وگرنه کره جنوبی صنعت خودرو سازیش از ما جوانتره* ما روز اول پیکان تولید میکردیم الان هم پیکانیم* کره کجاست و ما کجا* 10 تا مدیر کره ای ژاپنی میاوردن مملاکتو تو همه زمینه ها جمع میکرد* مدیرا ایرانی دنبال اختلاص هستند و وجدان کاری چیزی است که در این خاک نایاب است

    • اكبر جوجه

      به اميد روزي كه ايران خودرو و سايپا به زمين گرم بخورند تا اين مردم زود راضي و نادان راحت شوند ما اين توليد را كه باعث 5 برابر شدن قيمت خودروهاي خارجي در داخل مي شود را نمي خواهيم .

    • بدون نام

      چقد دلسوز مردم چقد خیر خواه مردم... پس این چندساله چرا صداتون در نیومد!چون منفعتتون با ورود خودرو جدید ب خطر افتاد صداتون در اومد!

    • بدون نام

      داداش گلم به سهام دارای سیتروین مربوط میشه بعضی از ایرانیان سود زیادی با این قرار داد به جیب می زنند ...

    • بدون نام

      اصلا خودروسازی ما کلا" راهش غلطه نمی دونمم تا کجا می خواد اینجوری پیش بره
      آخه پژو هم شد خودروساز که رفتین باهاش قرار داد بستین اینهمه خودروساز درجه 1 رو ول کردین رفتین سراغ پژو که چی بشه
      الان هیوندای و کیا تو بازارهای جهانی از پژو و رنو خیلی جلوترن
      بیچاره مردم...

    • reza

      یک قسمت از برنامه " تخت گاز" پژو رو با ماشینهای اروپایی مقایسه میکرد،، انقدر خودروی پژو بی کیفیت بود که برنامه شکل کمدی و طنز پیدا کرده بود!!!! به قول قدیمیا از بین میوه ها، سنجد رو انتخاب کردیم!!!

    • ایرانی

      *خودرو نمی خریم*
      خودتان را خسته نکنید
      این فریبکاری ها فایده ای ندارد
      فقط خودروهای کره ای
      بهترین کیفیت با قیمت مناسب و خدمات عالی
      در خودروسازی های داخلی را هم تخته کنید بروند پی کارشان
      ما ایرانی ها صنعتگر نیستیم
      قبول کنید

    • حمید گیلان

      با سلام چون مردم در داخل پژو سوختند نه قراردادکنندگان تازه غرامت به جیب خودشان رفت این یعنی فساد اخلاقی.اقتصادی.علیه مردم ایران

    • بدون نام

      کی جواب میده این سوالارو؟ قرارداد بستن رفت. مجلس که نمایندهای مردم هستن باید جلوی این قراردادو میگرفتن

    • بدون نام

      من موندم چرا با خودروسازان آلمانی و ژاپنی که واقعا محصولاتشان عالی و مشتری مدار هستند ، هیچوقت بحث نمیشه
      واقعیت اینه که فقط جیب عده ای با این محصولات پر میشه

      پاسخ ها

      • حسن نقش جهان

        برای اینکه خودروسازای ژاپنی و آلمانی ، .. .. حاضر نمیشن با اینا همکاری کنن

    • بدون نام

      لعنت به این خودروسازی که فقط بلدن اشغال درست کنن یه مشت مدیر دزد بی عرضه که فقط فکر دزدین تا کی

    • علیرضا

      مردم در این لگنها سوختند اونوقت غرامت وخسارت به صورت محرمانه میره توی جیب خودرو سازان ودولت پس سهم مردم چی میشه؟

    • سعدی

      سلام
      شما اگر کمیسیون بگیر اصلی این قرارداد با پژو را بگیرید این طوری حق مردم لگد مال نمیشه چراپژو مگه شرکتهای دیگای خودرو ساز و مطرح قطع خوب رشوه را قشنگ میدهد به بالایی ها که خفه هستند.
      با احترام سعدی

    • ممد

      دولت باید حق مردم رابگیرد،نمایندگان مجلس پس کجایند فقط رای را میخواهند وبعد خداحافظ تاچهار سال دیگر؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج