۴۰۲۱۳۴
۱۶ نظر
۵۰۰۲
۱۶ نظر
۵۰۰۲
پ

گله بانک‌ ها؛ مردم قسط نمی‌دهند!

گرچه آمارهای بانک مرکزی از افزایش سهم تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی خبر می‌دهد و از سویی دیگر با کاهش نرخ سود تا حدی از حجم اقساط ماهانه وام‌ها کم شده، اما مدیران شعب بانک‌ها گله‌مندانه می‌گویند که مشکل همیشگی آنها هنوز هم ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا: گرچه آمارهای بانک مرکزی از افزایش سهم تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی خبر می‌دهد و از سویی دیگر با کاهش نرخ سود تا حدی از حجم اقساط ماهانه وام‌ها کم شده، اما مدیران شعب بانک‌ها گله‌مندانه می‌گویند که مشکل همیشگی آنها هنوز هم ادامه دارد.

سرکشی به شعب بانک‌ها و نشستن پای صحبت مدیران آن با گله‌هایی از شرایط موجود فضای بانکی همراه بود، اما موضوعی که به نظر می‌رسید جدی‌تر از هر مورد دیگری برآن تاکید داشته و در بین عمده آنها مشترک بود، مربوط به تسهیلات است، زمانی که با کمبود منابع مواجهند، سودهای دریافتی پاسخگوی هزینه‌های موجود نیست و مهم‌تر آنکه مشتریان توان بازپرداخت تسهیلات دریافتی را ندارند و بانک با حجمی از معوقات مواجه می‌شود.

بانکی‌ها اظهار می‌کنند حجم تسهیلات تکلیفی با بانک‌ها و از سویی دیگر تقاضا برای دریافت تسهیلات از سوی مشتریان و به‌طور عمده تولیدکنندگان بالاست، اما گاها شعب منابع و مصارف ترازی نداشته و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشند.

توضیحات بیشتر مدیران بانکی در رابطه با شرایط موجود از این حکایت دارد که با قفل شدن بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها در قالب معوقات و همچنین طلبی که از دولت داشته و یا منابعی که در بخش‌های مختلف و در دوره‌های زمانی قبل سرمایه‌گذاری شده، اکنون منابع نقد قابل توجهی در اختیار بانک‌ها قرار ندارد، از این‌رو با توجه به این‌که عمده محل درآمد شبکه بانکی از طریق نرخ سودی است که از تسهیلات دریافت می‌شود در حال حاضر که این سود طی کمتر از یکسال تا ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۱۸ درصد رسیده است، بار سنگینی در نحوه‌ تامین مالی بانک‌ها تحمیل کرده و نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های آنها باشد.

همچنین می‌گویند وقتی نرخ سود سپرده طی فرآیندی سریع کاهش می‌یابد، اما همچنان حساب‌های با سود بالا از قبل در بانک‌ها وجود داشته و آنها از بیم از دست رفتن مشتری نمی‌توانند یکباره سود سپرده را کاهش داده و به‌روز کنند، در نتیجه بهای تمام شده پول بالابوده و با درآمد موجود همخوانی ندارد به عبارتی ترازی بین درآمد و هزینه بانک‌ها نیست و با مشکل مواجه می‌شوند. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت به راحتی منابع برای تمامی طرح‌های تسهیلاتی که به شبکه بانکی تحمیل و از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و یا تقاضای مشتریان، تجهیز کرده و به آن پاسخ داد.

مدیران شعب می‌گویند حال در شرایطی که منابع را تامین می‌کنیم تا بتوان تسهیلات پرداخت کرد، تازه مشکلات جدید درست می‌شود آن هم این‌که مشتری توان پرداخت اقساط را ندارد و در موارد زیادی پیش می‌آید که گیرنده وام با اقساط معوق مواجه شده و مشکل بین بانک و وی شروع می‌شود.

بانکی‌ها درباره این‌که مگر در بانک‌ها قبل از پرداخت تسهیلات اعتبار سنجی از مشتریان انجام نمی‌شود که باز هم تسهیلات‌گیرندگان عمدتا با پرداخت اقساط مشکل داشته و بانک را با معوقات روبه‌رو می‌کنند؟ اینگونه توضیح می‌دهند که اتفاقا عمده و یا همه کسانی که وام می‌گیرند در اعتبارسنجی بانک‌ها رتبه‌های (A) دریافت کرده و فرد مورد تاییدی هستند، اما باز هم در میانه راه با اقساط معوق همراه هستیم.

دلایل این موضوع نیز از نگاه کارکنان بانکی بیشتر به این برمی‌گردد که در شرایط رکودی که اکنون بر اقتصاد حاکم بوده و سطح درآمدها با هزینه‌ خانوارها چندان منطبق نیست و از سویی دیگر کارهای تولیدی که برای آنها وام دریافت و سرمایه‌گذاری می‌کنند از رونقی برخوردار نمی‌شود، درآمد چندانی وجود ندارد که بتواند اقساط را پرداخت کند. در همین جریان شاهدیم که میزان چک‌های برگشتی نیز در سال‌های اخیر با روندی رو به رشد همراه شده است.

فرآیند پرداخت و دریافت اقساط تسهیلات در شرایطی از چالش‌های شبکه بانکی عنوان می‌شود که در مقابل مشتریان نیز عمدتا از روند موجود در بانک‌ها گله‌مندند، چرا که بعد از آوردن چند وثیقه و موفق شدن برای دریافت وام با این معضل مواجهند که بانک مورد نظر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تسهیلات دریافتی را نزد خود بلوکه کرده و تا پایان دوره بازپرداخت اقساط در اختیار مشتری قرار نمی‌دهد به عبارتی سود کل را از تسهیلات گرفته و در بخشی دیگر باید به آن سود منابع بلوکه شده طی چند سال را نیز اضافه کرده که در مجموع سود تسهیلات را از ۱۸ درصد موجود شبکه بانکی بالاتر ببرد. یا این‌که در موردی دیگر بانک‌ها تقاضای سپرده‌گذاری مدت‌دار اما بدون برداشت برای پرداخت تسهیلات به مشتریان دارند که خود از تخلفات بانکی محسوب می‌شود.

مدیران در این رابطه نیز عدم وجود منابع کافی را دلیل چنین درخواست‌هایی از مشتری عنوان کرده و می‌گویند که ناچاریم برای رساندن هزینه‌های موجود، بخشی از تسهیلات را نگه داشته تا بتوان از سود ناشی از آن کسری سود تسهیلات را جبران کرد!

ناهماهنگی‌های موجود در سود سپرده و تسهیلات اکنون از مهمترین چالش‌های نظام بانکی است و با وجود کاهش‌های رخ داده که به دلیل کاهش نرخ تورم و البته فشارهای موجود مبنی بر عدم تعادل سود های بالا با شرایط اقتصادی رخ داده، چندان بانک‌ها را راضی نکرده و تاکید دارند که فاصله سه درصدی بین سود سپرده ۱۵ درصدی و تسهیلات ۱۸ درصدی با جریان و ساختار نظام بانکی ایران همخوانی ندرد و باید حداقل تا پنج درصد این فاصله حفظ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدبخت

      بنده الان نزدیک 4 ملیون تومان قسط عقب افتاده دارم که نزدیک 500 هزارتومنش دیرکرده* خودم از اداره دولتی منابع طبیعی گلستان که قراردادی هستم 5 ماهه حقوق نگرفتم میگن امسال بودجه نداریم یا مجانی کار کنید بیا برید دنبال کار دیگه* با 6 سال سابقه و حمالی این شده نتیجه کار ما 15 نفر با مدارک تحصیلی کارشناسی به بالا* الان نمیدونم جواب بانکها رو چی بدم ... ؟ آقای نوبخت آقای روحانی..

      پاسخ ها

      • ممد خان

        باعث عقب افتادگی اقتصاد کشور و شکست اغلب تولیدی های کوچک و بزرگ ورود کالا های خارجی نیست بلکه نزول خواری مدیریت شده بانک ها در ایران است هر وقت بانکهای ما سود را پایین کشیدند اقتصاد مریض ایران شفا می یابد . بانک ها موجب بدبختی و بی خانمانی مردم ایران شده است و آنها که خوردند و رفتند و قسط ندادند جز طبقه اشراف هستند از طبقه ضعیف اینقدر مدارک می گیرند که اگر هم توان پرداخت قسط را نداشته باشد از ضامن می گیرند همسایه ما ضامن کسی شد که از بانک 7میلیون گرفته بود پرداخت نکرد خودش به مدت 8سال نزدیک به 28میلیون آن را تاوان داد !!!

    • علی

      راست میگه دانه درشتها قسط نمی دهند،بدبختها نمی توانند وام بگیرند،اگر خواستند 5میلیون وام بگریند دوتا ضامن می خواهد،ازقبل باید سپرده داشته باشند،بعد اعلام میکنند 1.5ازاین5میلیون نزد بانک تاپایان اقساط می ماند،اینهم ازبانک اسلامی درایران.

    • سیاووش

      خوب از بس سود بالا میگیرید،دیر کرد می گیرید،... شما ها منصف باشید تا مردم هم منصف باشند،

    • سامان

      برای اینکه شما بانکها سود زیاد به جیب می زنید، از نظر علمای اسلام خیلی از وامها پایه ی حلال ندارند.

    • اسی

      ندارن ک بدن

    • بدون نام

      ده میلیون وام گرفتم چهارمیلیون و هشصد سودشه.خدایی خودتون بگید اینجور بانک ها واقعا ................

    • بدون نام

      شما که هزار تا سفته وضامن میگیرید. چرا دروغ میگویید

    • صادق

      حدود دو سال و نیم پیش 39 میلیون از بان مسکن وام گرفتیم که در حین ساخت در طول این 2.5 سال پرداخت کرده با سود مشارکت الان شده 60 میلیون که این 60 میلیون رو طی ده سال حدود 126 میلیون پس میگیرن و 6 میلیون هم اوراق خریدیم که میشه 132 میلیون تومن
      یعنی 39 تومن رو باید 132 میلیون پس بدم
      (فقط ببینین چه خبره تو این بانک ها)

    • سازم کوک نیس

      بی منطق تر از بانکهای ایرانی ندیدم که ندیدم.

    • بدون نام

      بانکهاچرا گله مندند؟مردم باید گله مندباشن ،که با هزار گرفتاری چندتومن وام میگیرن انهم بایدچندین برابرش را پرداخت کنند،بانک هرطور شده قسط های عقب مانده را از مردم میگردولا اساس خانه اش باشد،بعضی ها دوتومن پول دربانک داشتندیه سودناچیزمیگرفتندتاهزینه زندگی کنند انهم که سودپایین اومدباز هم به ضررمردم شد.

    • بدون نام

      با هزار خواهش و تمنا 10 میلیون وام دادند 1 میلیون مسدود است؛ برای 9 میلیون پول ماهی 300 هزارتومان دارم قسط می دهم. دو برابر این پول رو بایستی به حلقوم بانک برگردونم. این کجاش اسلامی پیشکش بلکه انسانیه؟ این کار یعنی پس گرفتن 20 میلیون پول از من یعنی 200% سود عند نزولخواری هست. بعد کارمند ساده همان بانک 3 تا خونه خریده با همین بانکداری اسلامی.
      بعد باید باور کنیم که بانک ضرر هم میکنه؟

    • بدون نام

      پدرم 7 میلیون وام از بانک ملی گرفت چون آدم ساده ای بود 3 تومان همان جا سپرده کرد حالا سود آن 4تومان شده 70 میلیون و از این 3 تومان سپرده شده با خودش 5 تومان

    • خلاقی

      بانک موسسه خیریه نیست مردم بی منطق
      سود بانک یک درصد هم باشه باز شما قسط معوق خواهید داشت
      من اشخاصی رو میشناسم وام دو درصد دارن با قسط هشتاد هزار تومنی ولی ده قسط معوق هستن هیچ دردی هم ندارن فقط مثل اکثر مردم حرف چرت میزنن میگن چرا فلانی گرفت چرا فلانی خورد
      خوب عزیز فلانی همین جنابعالی هستی که پست و مقام پیدا کرده وگرنه اونم از مریخ که نیومده
      برید شعور جمع کنید دست از سر بانکی ها بردارید

    • taha

      مبانکداری خودش مقصره مخونه مسکن مهری خریدیم ومیخواهیم وامش راپرداخت کنیم میگویند برای وامی که میخواهی پرداخت کنی باید ضامن کارمند داشته باشی الان کدوم کارمند میاید ضامن میشود

    • بدون نام

      بااین وضع مردوم از کجا بیارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج