اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۶۳۶۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نفت می‌تواند پل ارتباطی ایران و غرب باشد؟

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به ابراز تمایل ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت خود نوشت: رییس‌جمهور ایران خواهان توسعه روابط تجاری خود با دیگر نقاط جهان است.

خبرگزاری ایسنا: روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به ابراز تمایل ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت خود نوشت: رییس‌جمهور ایران خواهان توسعه روابط تجاری خود با دیگر نقاط جهان است.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: تقریبا یک هفته پس از آن که وزارت خزانه‌داری آمریکا محدودیت معاملات بر پایه دلار شرکت‌های خارجی با ایران را برداشت، وزیر نفت ایران اعلام کرد که این کشور در خواست‌های شرکت‌های نفتی خارجی را می‌پذیرد. ایران یک‌بار دیگر به جهان یادآوری کرد که دروازه‌هایش برای تجارت باز است.

این اعلام که کم‌تر از یک سال پس از لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای سازمان ملل علیه ایران انجام شده بخشی از خواسته ایران برای جذب سرمایه‌ای بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برای افزایش یک میلیون شبکه‌ای نفت خود برای آغاز دهه بعدی است. ایران پیش از این گفته است که اولویتش برای استخراج و تولید نفت توسط شرکت‌های خارجی کشورهای همسایه است که با آن‌ها زمین نفت‌خیر مشترک دارد.

تاریخچه صنعت نفت ایران به سال ۱۹۰۸ باز می‌گردد، زمانی که برای اولین بار نفت خام در جنوب غرب این کشور کشف شد. ایران در حال حاضر سومین تولید کننده بزرگ اوپک است و چهارمین ذخایر نفتی بزرگ جهان و دومین ذخایر گازی را دارد.

جمهوری اسلامی پس از سال ۱۹۷۹ و وقوع انقلاب با سرمایه‌گذاری خارجی به همکاری پرداخت که میلیاردها دلار را در طول این سال‌ها جذب کرده است اما این سرمایه‌گذاری‌ها پس از آن که آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کردند، کاهش یافت. بنابراین چین به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و شریک تجاری ایران تبدیل شد. تجارت چین با ایران در سال ۲۰۱۴ پنج برابر تجارت اروپا با ایران بوده است.

اگر چه چین تمایل دارد که این تجارت را گسترش دهد،‌ حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران قصد دارد روابط تجاری خود را با بخش‌های دیگر جهان توسعه دهد اما اقتصاد هنوز آن طور که انتظار می‌رفت پس از لغو تحریم‌ها رونق یابد،‌ تقویت نشده است. بسیاری از بانک‌های بزرگ هنوز برای تجارت با ایران بازنگشته‌اند.

مقامات ایرانی، آمریکا را سرزنش می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که اگرچه آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی تحریم‌های بین‌المللی را با اجرای توافق هسته‌ای لغو کرده‌اند، دیگر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران ادامه دارد تا دورنمای تجارت با ایران را محدود کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در هشتم اکتبر اعلام کرد که اکنون ایران می‌تواند از طریق موسسات مالی و بانک‌های غیرآمریکایی به دلار دسترسی داشته باشد هر چند که هم‌چنان اجازه ارتباط مستقیم با نظام مالی آمریکا را ندارد.

به نوشته کریستین ساینس مانیتور، ایران یک بازار با ریسک بالا و امتیازات بالا است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج