adexo3
۴۰۸۲۱۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خانه تکانی دقیقه نودی به احترام سکوها

مدتی قبل خبر درخواست بهارستان‌نشینان برای لزوم ایجاد تغییراتی اساسی در کابینه دولت منتشر شد که در راس آن محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس قرار داشت. درپی تغییرات ایجاد شده اخیر در ساختار کابینه دولت تدبیر و امید، وکلای ملت این اقدام را همسو با مطالبات پارلمان و بخشی از جامعه دانستند.

روزنامه ابتکار - مرضیه جلیلی: مدتی قبل خبر درخواست بهارستان‌نشینان برای لزوم ایجاد تغییراتی اساسی در کابینه دولت منتشر شد که در راس آن محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس قرار داشت. درپی تغییرات ایجاد شده اخیر در ساختار کابینه دولت تدبیر و امید، وکلای ملت این اقدام را همسو با مطالبات پارلمان و بخشی از جامعه دانستند.
آنها معتقدند حتی اگر این تغییرات صددرصد منطبق با خواسته‌های آنها نباشد باز هم می‌تواند تحولی در کابینه ایجاد کند. برخی از آنها با تاکید بر اینکه حوزه اقتصادی کشور با مشکلات جدی روبرو بوده معتقدند دولت در ترمیم ساختار کابینه خود باید به جایگزین افرادی توانمند برای اداره وزارتخانه‌های اقتصادی کشور به‌ویژه وزارت صنعت و معدن نیز بیندیشد.
برخی از قانونگذاران با اشاره به اینکه دولت باید یک سال قبل این تغییرات را اعمال می‌کرد معتقدند در برهه‌ای از زمان عمق چالش‌های ایجاد شده به اندازه‌ای می‌رسد که شاید اگر ۵ روز هم به پایان فعالیت آن دولت باقی مانده باشد، بهتر است که برای بهبود اوضاع کشور جابجایی‌هایی در کابینه صورت بگیرد.
البته این روزها بیشتر هدف‌گیری‌ها به سمت علی‌اصغر فانی بوده که رکورددار کارت زرد از مجلس در بین اعضای کابینه دولت وقت است. مجلسی‌ها متفق‌القول بر این مهم اصرار دارند که وی چه با استعفا و چه با استیضاح باید از وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کند و این اظهارنظرها در جایی شدت می‌یابد که در ۴۸ ساعت گذشته گاه خبر استعفای فانی گاه تکذیب آن و در همان زمان خبر قبول استعفای انکارشده ازسوی وی توسط رییس دولت، منتشر می‌شود.
از نامه فراکسیون امید به فانی تا نامه فانی به رییس‌جمهوری
ماجرای استعفای فانی زمانی جالب‌تر شد که خبر نامه فراکسیون امید به وزیر حالا دیگر سابق آموزش و پرورش به اطلاع رسانه‌ها رسید. سخنگوی فراکسیون امید دیروز از نامه‌ی این فراکسیون به وزیر آموزش و پرورش برای پذیرش استعفا خبر داد. بهرام پارسایی دیروز در حاشیه نشست علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به این تصمیم فراکسیون امید گفت: شاهد هستیم که در دولت روحانی و وزارت آموزش و پرورش حقوق فرهنگیان افزایش یافته و آنها می‌توانند مطالبات صنفی خود را بدون وحشت پیگیری کنند و فعالیت‌های سیاسی‌شان را در فضای خوبی انجام دهند. او ادامه داد:‌ اما به دلایل مختلف از جمله مطالبات موجود در جامعه فرهنگی فراکسیون امید امروز طی نامه‌ای از آقای فانی درخواست کرد که در راستای حرمت به مطالبات فرهنگیان و افکار عمومی گزینه استعفا را در پیش گرفته و استعفا دهند. همچنین مکاتبه‌ای با رئیس جمهور مبنی بر پذیرش این استعفا داشتیم.
امیدواریم آن چه که خیر ممکلت و مردم است در پیش آید. پارسایی همچنین گفت: آقای فانی در مقابل فشارها کوتاه نیامد و شاید حقش این بود که به صحن آمده و از خود دفاع کند اما حس کردیم برای تعامل با دولت در جهت منافع ملی، که هجمه‌های ناحقی در حق دولت شده این اقدام انجام شود. البته معتقدیم اگر آقای فانی در جلسه‌ استیضاح هم حضور پیدا می‌کرد استیضاحش رای نمی‌آورد ولی به خاطر حرمت فرهنگیان این درخواست را مطرح کردیم. سخنگوی فراکسیون امید با تاکید بر این که آخرین گزینه‌ی فراکسیون امید استیضاح است درباره‌ی گزینه‌های پیشنهادی گفت: صحبتی در این زمینه نشده اما گزینه‌ای که فرهنگیان از آن استقبال می‌کردند آقای نجفی است.
همزمان با این خبر، نامه فانی به رییس‌جمهوری نیز منتشر شد. وی در نامه‌ای که همزمان بوی گلایه و ایجاد شبهه در مورد فرمایشی بودن استعفایش در آن مستتر بود، به روحانی نوشت: «پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۹۵ هیات محترم دولت ابراز فرمودید؛ علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارائه گزارش عملکرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می‌نمایم».

تغییر در دقیقه ۹۰

آنچه مسلم است فارغ از اینکه کدام وزیر و به کدام دلیل از بدنه کابینه دولت یازدهم حذف شوند باید این موضوع را به قول یکی از قانونگذاران به فال نیک گرفت که رییس‌جمهوری برای ایجاد تغییرات اساسی در جهت تحقق مطالبات نمایندگان مجلس که خواسته آنها برگرفته از نیاز جامعه بوده است مبادرت ورزیده است.به‌طور قطع ایجاد تحول به‌منظور استفاده بهینه از مدت زمان باقی‌مانده از این دولت در راستای بهبود امور و اداره بهتر کشور با جایگزینی مدیران توانمندتر می‌تواند رضایت ملت و اعتماد بیشتر آنها به دولت کنونی را درپی داشته باشد.کمااینکه محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس نیز در این خصوص گفته «ترمیم کابینه چند‌ماه مانده تا پایان دولت، همانند تغییر ترکیب در زمین فوتبال در یک دقیقه آخر بازی، احترام به سکوی تماشاگران است و ممکن است نتیجه بازی را تغییر دهد.»
وزرای جایگزین می‌توانند برای 5 سال انتخاب شوند
محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس دهم اعمال تغییرات در کابینه دولت را همسو با مطالبات نمایندگان مجلس دانست و به «ابتکار» گفت: بنده فکر می‌کنم در یک نگاه کلی همسویی این دو خواسته را می‌بینیم البته نمی‌توان گفت که این تصمیم صددرصد منطبق با مطالبات نمایندگان مجلس است چراکه وقتی بحث ایجاد تغییرات در کابینه مطرح شود در رابطه با آن دولت نظر می‌دهد ضمن‌اینکه مجلس هم باید اعمال نظر خود را داشته باشد. وی افزود: هم‌اکنون مجلس به‌ویژه فراکسیون امید در بخش‌های اقتصادی مطالباتی دارد که امیدوار هستیم آقای رییس جمهور به این خواسته نمایندگان نیز توجه کند تا بتوانیم شاهد تحولاتی در این بخش هم باشیم.نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که برای انتخاب وزراء به این صورت برنامه‌ریزی کنند تا افرادی انتخاب شوند که بتوانند برای مدت 5 سال آینده در این وزارتخانه فعالیت کنند هرچند که این تصمیم با مردم است که چه افرادی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند تا وزرای دولت آینده نیز به‌ تبع آن تعیین شوند که بتوانیم برای آن برنامه درازمدت داشته باشیم.ع
ضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اینکه استیضاح آقای فانی از باب وظیفه و تکلیف نمایندگان مطرح شده است در ارزیابی انتشار خبر استعفای وی تاکیدکرد: هر اقدامی که وزیر آموزش و پرورش انجام بدهد آن را عقب‌گرد نمی‌دانیم چراکه تا وقتی هستیم خدمت می‌کنیم ولی وقتی به این نتیجه برسیم که سنگر را به فرد دیگری بدهیم یا وقتی دیگران در این مورد تصمیم‌گیری کرده باشند باید از آن تمکین شود.
ترمیم کنونی کابینه را باید به فال نیک بگیریم
علی‌اصغر یوسف‌نژاد دبیر هیات رییسه مجلس دهم در رابطه با اینکه اعمال تغییرات در کابینه دولت در راستای تحقق مطالبات وکلای ملت صورت گرفته است به «ابتکار» گفت: طبیعی است که باید این گونه باشد البته باید ببینیم افرادی که بعد از این به‌عنوان جایگزین برای گرفتن رای اعتماد از مجلس معرفی می‌شوند می‌توانند اعتماد مردم و مجلس را برآورده کنند یا نه. وی در واکنش به اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس مبنی‌بر اینکه این تغییرات باید در بخش‌های اقتصادی اعمال می‌شد، افزود: اینکه باید تغییرات در سایر بخش‌ها ایجاد می‌شد نظر شخصی آن نمایندگان است کمااینکه برخی به ضرورت اعمال تغییرات در بخش اقتصادی معتقد هستند اما بنده فکر می‌کنم که ترمیم کنونی کابینه را باید به فال نیک بگیریم چراکه به‌طور قطع افراد مناسبتری به‌عنوان جایگزین معرفی خواهند شد.
این نماینده اصلاح‌طلب فعال در نهاد قانونگذاری کشور تصریح کرد: بنده معتقدم که تیم اقتصادی دولت از کفایت لازم برای اداره امور برخوردار هستند و وجود برخی مشکلات در این حوزه هم مربوط به عدم‌هماهنگی بین اعضای تیم اقتصادی دولت است در غیر این صورت این بخش از مدیران خوبی برخوردار بوده که در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن مشغول به فعالیت هستند. نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی انتشار خبر وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در هر دو حال چه آقای فانی استعفا داده باشد و مورد قبول واقع شود و طبیعی است که در این صورت استیضاح انجام نمی‌شود یا استعفا نداده باشد و جلسه استیضاح در صحن برگزار شود، تصمیم‌گیری برای نتیجه استیضاح که به رای نمایندگان بستگی دارد و رد یا قبول استعفا که از اختیارات رییس جمهور بوده خارج از اراده وی است.
پیشنهاد گزینه‌های جایگزین برای استعفا و برکناری
قاسم احمدی‌لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم با اشاره به اینکه خبر استعفای سه وزیر دولت تدبیر و امید را از صدا و سیما شنیده است در این مورد به «ابتکار» گفت: البته وزیر آموزش و پرورش گفته که بنده استعفا نداده‌ام و برای پاسخ به سوال نمایندگان در روز سه‌شنبه آتی در صحن مجلس حضور پیدا می‌کنم.وی با بیان اینکه ما هم منتظر هستیم تا ببینیم در این رابطه چه اتفاقی می‌افتد، افزود: اگر جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش برگزار شود طبیعی است که وی باید در این جلسه حضور یابد و در صحن مجلس پاسخ 45 نماینده‌ای که سوال را طرح کرده‌اند، بدهد که اگر نمایندگان قانع شوند به وی رای می‌دهند و چنانچه قانع نشوند باید با وزارتخانه خداحافظی کند.
نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: بنده فکر می‌کنم در کابینه وزرای مهمتری هستند که باید مجبور به استعفا می‌شدند کمااینکه وزیر صنعت و معدن یکی از آنها است چراکه در شرایط کنونی این وزارتخانه از وضعیت خوبی برخوردار نیست بنابراین ترمیم وزارتخانه‌هایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی یا ورزش و جوانان که بیشتر فعالیت‌های فرهنگی دارند چندان ضرورتی ندارد آن هم در جایی که در کشور با آسیب‌های جدی در بخش اقتصادی روبرو هستیم. احمدی‌لاشکی تصریح کرد: ایکاش در مباحث ترمیمی آقای رییس جمهور بیشتر به بخش‌های اقتصادی توجه می‌کرد البته شاید برای این بخش هم برنامه داشته باشد و ما هنوز از تغییرات احتمالی دراین بخش اطلاع نداشته باشیم.عضو فراکسیون ولایت مجلس در مورد اینکه اعمال تغییرات در کابینه دولت یازدهم در جهت تحقق مطالبات نمایندگان مجلس است، تاکید کرد: دستگاه اجرایی کشور مستقل بوده هرچند که این امکان وجود دارد که از خواست مردم و مجلس برای اعمال این تغییرات تاثیر گرفته باشد و یا شاید به این نتیجه رسیده باشد ولی اینکه الزامی برای این اقدام داشته باشد را رد می‌کنم چراکه اصل تفکیک قوا تاکید دارد که قوه مجریه می‌تواند مستقل تصمیم بگیرد و اگر مجلس هم ادامه فعالیت وزیری را نخواسته باشد به‌طور قطع از قدرت استیضاح برخوردار است بنابراین به‌نظر می‌رسد که دولت و رییس جمهور خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید تغییراتی را در کابینه ایجاد کنند.
وی یادآورشد: هم‌اکنون ایجاد تغییر در وزارت آموزش و پرورش در راستای تحقق مطالبات فرهنگیان صورت گرفته است کمااینکه هفته گذشته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با 200 رای موافق نمایندگان حاضر در صحن همراه بود که نشان می‌دهد این وزارتخانه از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و نتوانسته است پولی که مختص به فرهنگیان بوده است را به‌درستی مدیریت کند بنابراین امیدواریم استیضاح صورت گرفته در هفته آتی نتیجه مثبتی را به‌همراه داشته باشد و منجر به رضایت و موفقیت مردم شود. احمدی‌لاشکی تشریح کرد: بنده معتقدم که اقدام برای ایجاد تغییرات در کابینه دولت کنونی دیر اتفاق افتاده است و اگر قرار بود که این اتفاق بیفتد باید دولت یک سال قبل این کار را انجام می‌داد چراکه 5 ماه دیگر ثبت‌نام برای انتخابات آتی آغاز شده و فضای کشور انتخاباتی می‌شود بنابراین اعمال این تغییرات نمی‌تواند خیلی اثرگذار باشد اما شاید هم به یک نقطه‌ای رسیده باشیم که بگوییم حتی اگر 5 روز هم به پایان این دوره از دولت باقی مانده باشد اعمال تغییرات در کابینه می‌تواند باعث بهترشدن وضعیت کشور شود.
وی عنوان کرد: هم‌اکنون آقای فانی چه با استعفاء چه با استیضاح از میدان بیرون برود انتخاب فرد جایگزین برای وی که بتواند به‌خوبی این وزارتخانه را اداره کند امری زمان‌بر است بنابراین این وزارتخانه باید مدتی از طریق سرپرست اداره شود و اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا فردی توانمند وجود دارد که اداره کوتاه مدت این وزارتخانه را بپذیرد؟احمدی‌لاشکی بیان کرد: بنده بعید می‌دانم که چنین اتفاقی بیفتد چراکه حتی در صورتی که این دولت در دوره بعد نیز رای بیاورد دلیلی بر این نیست که دوباره این وزراء برای دولت بعدی هم در مجلس رای بیاورند بنابراین فکر نمی‌کنم که بتوانیم در این مدت کوتاه باقی‌مانده نیروی قابلتر و توانمندتری را برای مدیریت این وزارتخانه پیدا کنیم ضمن‌اینکه اداره وزارتخانه‌ها توسط سرپرست خیلی اثرگذار نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج