اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۸۲۲۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تشدید انتقادات از دولت در آستانه انتخابات

کورش الماسي در روزنامه مردم سالاری نوشت: هر چه بيشتر به انتخابات نزديک‌تر مي‌شويم بازار انتقادات در صحنه سياست ورزي تشديد مي‌شود. در اين شرايط توجه به نکته‌اي که حاکي از صداقت، دانش، خردمندي، اخلاق مداري در اظهارات و بيان انتقادات مي‌باشد، ضروري است.

کورش الماسي در روزنامه مردم سالاری نوشت: هر چه بيشتر به انتخابات نزديک‌تر مي‌شويم بازار انتقادات در صحنه سياست ورزي تشديد مي‌شود. در اين شرايط توجه به نکته‌اي که حاکي از صداقت، دانش، خردمندي، اخلاق مداري در اظهارات و بيان انتقادات مي‌باشد، ضروري است. انتقاد سياسي امري شخصي نيست بنابر‌اين، اعتبار، صحت و سودمند بودن نقد سياسي مشروط به رعايت عدالت، انصاف، اخلاق آينده نگري، منطق، امنيت و منافع ملي است.

شايد منتقدين دولت را بتوان به طور کلي به دو دسته تقسيم کرد:

۱- منتقدين مغرض، ناآگاه يا بي‌توجه به امور کلان که داراي تمايلات شديد فردي و گروهي هستند.

۲- منتقدين حامي، اما عجول دولت که معتقتند دولت بر ريل درست قرار دارد اما در برخي امور (اقتصادي، فرهنگي و‌...) عملکردي ضعيف داشته است و معتقد هستند اين کاستي‌ها مي‌باست سريع‌تر برطرف شوند.

نکته‌اي که منتقدين حامي‌دولت ضرورتاً بايد توجه کنند، اينکه داشتن اراده و صداقت براي حل و فصل مشکلات کافي نيست. آقاي روحاني پيوسته با خواسته‌ها، انتظارات، تمايلات و اراده‌هاي متنفذ گوناگون و بعضاً متضاد روبرو هستند. بنابراين، ميزان دست آوردهاي دولت آن چيزي نيست که آقاي روحاني و تيم تحت فرمانشان مي‌خواهند، بلکه مطلوب و ممکن‌ترين دست آوردهايي است که در داد و ستد‌هاي سياسي با نيروها، اراده‌ها، انتظارات و خواسته‌هاي گوناگون و بعضاً متناقض بدست مي‌آيد.
شايد مطلوب و کاربردي‌ترين راهکار و راهبردي که همه حاميان (با انتظارات و انديشه‌هاي گوناگون) آقاي روحاني و دولت مي‌توانند اتخاذ کنند اين است که با حمايت بي چون و چرا، يکپارچه و منسجم از دولت، قدرت چانه‌زني آقاي روحاني در داد و ستد‌هاي سياسي با آناني که اهداف و دغدغه‌اي جزء امنيت و منافع ملي دارند، را افزايش دهند. حمايت از آقاي روحاني در انتخابات ۹۶، يعني حمايت از يک راهبرد، از يک فضاي فعاليت مولد که قابليت تحقق اهداف و منافع ملي را دارد.از اين رو تحقق اهداف، انديشه‌ها، طرح‌هاي سياسي در يک فضا يا ميدان مناسب محيا مي‌شوند.
با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون شرايط موجود راهبرد روحاني مناسب ترين فضا يا ميدان براي تحقق اهداف، انديشه‌ها و طرح‌هاي ملي است. اما، منتقدين مغرض دولت ضرورتاً بايد توجه داشته باشند، عصر تحقق اهداف فردي و گروهي از طريق راهکارها و راهبردهاي فردي يا گروه محور گذشته است. در جهان معاصر اهداف، خواسته‌ها، انديشه‌ها، طرح‌ها، نيازها و تمايلات فردي و گروهي از طريق راهکارها و راهبردهاي جمعي و ملي تحقق مي‌يابد. به صلاح منتقدين مغرض آقاي روحاني است که بپذيرند، امنيت و منافع فردي و گروهي آنها به بهترين شکل از طريق تحقق امنيت و منافع ملي تامين مي‌شود.
بنابراين، بجاي انتقادات ناکارآمد و پرهزينه‌اي که سبب تاخير در تحقق اهداف ملي مي‌شود بهتر است به مسير تحقق اهداف ملي پيوسته و اگر راهکار يا راهبردي عملي، واقع بينانه و سودمند دارند به دولت ياري برسانند. برخي حاميان دولت معتقدند، دولت در بحث پاسخگويي به منتقدين ناعادل و غير منصف خود ضعيف عمل مي‌کند. شايد عدم پاسخگويي دولت وآقاي روحاني به انتقادها نه انفعال بلکه يک تاکيک باشد. معمولا در فرايند نقد و پاسخگويي دو طرف بايد از يک سري اصول و قاعده منطقي پيروي کنند.
در صورتي که يک طرف فرايند نقد و پاسخگويي از هيچ منطق، اخلاق و..‌‌. پيروي نکند، براي پيشگيري از آشفته کردن فضا و افکار عمومي‌سکوت يا پاسخ ندادن و تلاش براي حصول دست آوردهاي ملموس براي شهروندان، روشي معقول تر است. در چنين وضعيتي وظيفه پاسخگويي به منتقدين مغرض دولت بر دوش روشنفکران خرمند جامعه، همچون دانشگاهيان، سياست ورزان آگاه و صاحبان و مديران صنايع و تجاري‌، مي‌افتد. انتخابات ۹۶ ميدان تقابل، خرد با جهل، مسير درست با نادرست، منافع ملي با منافع فردي و گروهي و دور‌انديشي با کوته‌انديشي خواهد بود.
بنابراين، کارآمدي بيشتر و سرعت تحقق اهداف ملي توسط آقاي روحاني و دولت به انسجام حاميان و سياست ورزان خردمند و آگاه به امور کلان که صرفا تحقق منافع ملي را در دستور کار خود دارند، و نه به تعدد و شدت انتقادات مخالفان گوناگون دولت که معمولاً در پي تحقق اهداف فردي و گروهي خود هستند، بستگي دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج