۴۱۳۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

رونمایی نسل جدید کنتورهای گاز

طرح جدید دولت برای تفکیک هزینه گاز خانوارها

همزمان با رونمایی از نسل جدید کنتورهای گاز، امکان تفکیک هزینه گاز خانوارها به منظور حل اختلافات در مجتمع‌های مسکونی در نحوه پرداخت و تقسیم بندی بار مالی قبوض گاز فراهم شد.

با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت گاز، به منظور تقسیم هزینه‌های گاز مصرفی مشترکان خانگی تفکیک و جداسازی کنتورهای گاز در ساختمان‌ها افزایش یافت.

بر این اساس با اخذ مجوز سازمان نظام مهندسی، شرکت ملی گاز و هزینه ای ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی امکان جداسازی بیش از ۳۰۰ هزار کنتور گاز خانگی در ۶ ماهه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اجرایی شد.

مطالعات میدانی انجام گرفته نشان می دهد با تفکیک کنتور گاز مشترکان خانگی در ساختمانهای فاقد سامانه حرارتی مرکزی (موتورخانه) تا حدودی اختلاف همسایه‌ها در پرداخت قبوض گاز طبیعی به حداقل رسیده اما این مشکل هنوز در مجتمع‌های آپارتمانی و مسکونی دارای سیستم شوفاژ و موتورخانه پا برجا است.

بررسی توزیع قبوض گاز خانگی نشان می دهد در ۶ ماهه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بالغ بر ۸۰ درصد قبوض قرمز رنگ مربوط به ساختمانهای دارای شوفاژ و موتورخانه بوده است.

در همین حال برخی از مسئولان شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه به واحدهای مسکونی که امکان جداسازی کنتور گاز را به دلیل فضای نصب چندین کنتور ندارند، توصیه کرده است: به جای استفاده از شوفاژ‌های قدیمی، از پکیج برای کاهش مصرف گاز استفاده کنند.

از سوی دیگر در شرایط فعلی با وجود کاهش نسبی بار مالی قبوض گاز اما هنوز نحوه تقسیم بار مالی صورت‌حساب‌های گاز خانگی به اختلافی بین همسایه ها تبدیل شده است و عمدتاً این محاسبه و تقسیم‌ بندی سنتی و بر مبنای متراژ هر واحد مسکونی انجام می‌شود.

اخیرا به منظور حل اختلاف همسایه‌ها و اجرای یک روش جدید برای تفکیک هزینه گاز مصرفی خانوارها به ویژه در مجتمع‌های مسکونی که امکان تفکیک کنتور وجود ندارد پروژه جدیدی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شده است.

در حال حاضر طراحی و ساخت کنتور " حرارتی " به عنوان نسل جدید کنتورهای گاز خانگی به پایان رسیده است که با استفاده از این کنتور، هزینه گاز مصرفی خانوارها در مجتمعهای مسکونی دارای یک موتورخانه مرکزی جداگانه محاسبه خواهد شد.

رونمایی از نسل جدید کنتورهای گاز خانگی
با استفاده از کنتورهای جدید حرارتی موسوم به "سیستم تسهیم مصرف سوخت " گاز مصرفی خانوارها در مجتمع‌هایی ساختمانی که از یک موتورخانه مرکزی تغذیه می شوند بر مبنای میزان واقعی مصرف محاسبه خواهد شد.

مسئولان وزارت نفت پیش بینی می کنند با طراحی این کنتور حرارتی، هزینه گاز مصرفی هر واحد مسکونی جداگانه محاسبه می شود ضمن آنکه این کنتور از این توانایی برخوردار بوده که با وجود مشترک بودن کنتور گاز یک مجتمع، هزینه گاز مصرفی هر واحد مسکونی را مشخص و به صورت تفکیکی محاسبه کند.

به عبارت دیگر نحوه تقسیم هزینه گاز در مجتمع‌هایی که از کنتور مشترک گاز استفاده می‌کنند رویه خاصی ندارد و عمدتاً بر مبنای متراژ هر واحد مسکونی این تقسیم ‌بندی انجام می‌شود که این روش نیز به دلایل گوناگون با اعتراض برخی از مشترکان مواجه می شود.

با اجرای این روش جدید محاسبه و نصب دستگاه‌هایی روی هر رادیاتور، میزان حرارت‌دهی سیستم گرمایشی ساختمان مشخص و اطلاعات به کنتور مادر که جلوی هر واحد نصب شده است، ارسال می‌شود که با این روش، میزان حرارت مصرف شده در هر واحد مسکونی تعیین و به انرژی تبدیل می‌شود.

بنابراین اهالی مجتمع‌های مسکونی می‌توانند به راحتی میزان مصرف سیستم‌های گرمایشی خود را اندازه‌گیری و هزینه آن را تقسیم کنند.

ویژگیهای کنتورهای جدید حرارتی گاز
مجتبی شیخ بهایی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در گفتگو با مهر درباره برخی از ویژگی های نسل جدید کنتورهای گاز، گفت: علاوه بر تفکیک گاز مصرفی خانوارها این کنتور جدید از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نیز برخردار است.

به گفته وی استفاده از کنتور حرارتی در مجتمع‌های مسکونی در مواقعی که یکی از اهالی مجتمع برای مدت طولانی به مسافرت می‌رود و یا به هر دلیلی، از تمام رادیاتورهای موجود استفاده نمی‌شود، میزان مصرف هر خانوار به صورت عادلانه مشخص می‌ شود.

این عضو هیات مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه هم اکنون دانش تولید کنتورهای حرارتی بومی شده و برای تولید انبوه آن هیچ محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: اما باید قانون آن در سازمان نظام مهندسی کشور به تصویب برسد.

این کنتورهای جدید گاز در مجتمع‌هایی قابلیت اجرا دارد که از یک موتورخانه مرکزی تغذیه می شوند به طوری که اجرای این طرح باعث می شود مبنای مصرف انرژی تغییر کند و به جای زیربنا و یا تعداد افراد، میزان مصرف واقعی انرژی هر واحد ملاک محاسبه قرار بگیرد.

از سوی دیگر هنوز جمع بندی نهایی در خصوص هزینه های تولید، نصب و راه اندازی کنتورهای جدید حرارتی گاز حاصل نشده است اما پیش بینی می شود هزینه این کنتورهای جدید کمتر از ۲۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باشد ضمن آنکه امکان اختصاص یارانه به این تکنولوژی جدید توسط دولت وجود دارد.

هدف از اجرای این طرح بهینه سازی مصرف سوخت و توزیع عادلانه صورت حساب سوخت مصرفی بین ساکنان آپارتمان و یا مجتمع‌های مسکونی است و در این پروژه، صورت حساب هر واحد آپارتمانی بر اساس میزان حرارت مصرفی آن واحد محاسبه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

طرح جدید دولت برای تفکیک هزینه گاز خانوارها


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج