۴۱۴۴۶۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

جنایت جدید داعش برای حفاظت از موصل

داعش بمب‌های دست‌ساز را در عروسک‌ها و زیر لباس‌های انباشته شده کار می‌گذارد.

روزنامه شهروند: داعش بمب‌های دست‌ساز را در عروسک‌ها و زیر لباس‌های انباشته شده کار می‌گذارد.
درپی پیشروی‌های ارتش عراق و متحدانشان درعملیات آزادسازی موصل، سرکرده داعش از گردان ویژه این گروه ترویستی موسوم به «الشام» خواست که از موصل حفاظت کنند.
ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش دستور داد که گردان ویژه «الشام» دربرابر حملات نیروهای ائتلاف، عراق و پیشمرگ‌ها از موصل حفاظت کند. براساس گزارش‌ها، گردان الشام پوشش مخصوصی دارند و صورت خود را با یک ماسک ترسناک می‌پوشانند و با لهجه عربی، عراقی صحبت می‌کنند. البغدادی از این گردان خواسته که از رقه سوریه برای جلوگیری از پیروزی ارتش عراق در موصل، به عراق بیایند و بجنگند. موصل مقر اصلی داعش در عراق محسوب می‌شود.
چند روز قبل، ژوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ عضو داعش تاکنون درجریان عملیات بازپس‌گیری موصل کشته شده‌اند.
این اظهارات ووتل درحالی مطرح شد که مسئولان آمریکایی تعداد نیروهای داعش درموصل را حدود سه تا پنج‌هزار نیرو برآورد و اعلام کرده‌اند که حدود ۱۵۰۰ تا ۲هزار عضو داعش نیز در اطراف این شهر مستقر هستند.
ازسوی دیگر، نیروهای داعش برای مقابله با نیروهای ائتلاف عراقی، درمیان تداوم عملیات موصل دست به ابتکار عمل‌هایی می‌زنند.

گاردین گزارش داده که گروه تروریستی داعش درتازه‌ترین جنایات خود با کارگذاری و پنهان کردن بمب‌های دست‌ساز در ابزارها و وسیله‌هایی نظیر عروسک‌های بازی، شیلنگ، تخته چوب، چسب نواری‌های صنعتی، مصالح ساختمانی انباشته‌شده در یک گوشه و حتی لباس‌های قدیمی روی هم جمع شده تلاش دارد تا مانع پیشروی ارتش عراق درموصل شود.

یکی از ترفندهای بی‌رحمانه داعش برای پنهان کردن بمب‌هایش بعد از فرار از مناطق باز پس گرفته شده، استفاده از عروسک‌های بازی کودکان است.
یک مهندس عضو نیروهای کرد شرکت‌کننده درعملیات بازپس‌گیری موصل می‌گوید: گمان می‌کنید چرا نیروهای داعش ازعروسک‌های زیبای خرگوش و خرس برای جاسازی بمب استفاده می‌کند؟ چون می‌دانند که نیروهای پیشمرگه کُرد نیستند که به اینها دست می‌زنند، بلکه این، کودکان هستند که به سراغ این عروسک‌های مرگ می‌روند.
او می‌گوید: واحد متعلق به وی درمناطقی که زمانی تحت کنترل گروه تروریستی داعش بود، اقدام به پاکسازی بیش از ۵۰ تن بمب کرده است. او می‌گوید: بمب‌های دست‌ساز داعش ما را متوجه منابع مورد استفاده این گروه تروریستی برای گسترش ترس و مرگ حتی بعد از فرار نیروهایش می‌کند.
درمناطقی که زمانی تحت کنترل داعش بودند، این گروه زمان فراوانی برای کارگذاشتن بمب‌های دست‌سازش درعادی‌ترین اشیا کرده است، به نحوی که اسباب‌بازی‌ها، کارت‌های بازی و یک ساعت معمولی رهاشده در یک گوشه می‌توانند جرقه انفجار یک بمب را بزنند. وسایلی که به حد کافی می‌توانند کنجکاوی یک شهروند برگشته به خانه را برانگیزند و او را کشته یا زخمی کنند.
یک شیلنگ آب عادی و تل لباس‌های قدیمی رهاشده از دیگر راه‌هایی هستند که داعش از آنها به‌عنوان منفجر‌کننده بمب استفاده کرده است.
درجایی دیگر ممکن است از مقادیری گل و سنگ برای پنهان کردن یک خمپاره استفاده شده‌باشد. یک تخته چوب عادی رهاشده نیز درصورت برداشته‌شدن یا کنارزده‌شدن می‌تواند جرقه انفجار یک بمب را بزند. چسب‌های نواری، سیم‌ها و اهرم‌ها همگی می‌توانند باعث انفجار یک بمب شوند.
این شیوه‌ داعش برای استفاده از بمب‌ها موجب می‌شود که حمله به آنها خطرناک‌تر شده و بعد از شکست نیز عملیات تثبیت کنترل به‌کندی صورت بگیرد.

ابتکار عمل دیگر آنها، پنهان‌کردن تجهیزات نظامی‌شان در زیر خاک است. یک منبع محلی در موصل روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای «جیش العسره» وابسته به داعش، خودروها و تجهیزات نظامی خود را از ترس این‌که هدف حملات هوایی قرار نگیرند، زیر خاک دفن کرده‌اند.

این منبع به سومریه‌نیوز گفت: گروه‌های وابسته به داعش عمدا به مخفی‌کردن تجهیزات‌ نظامی‌شان در خاک و خودورهایشان در منازل روی آورده‌اند تا از سوی نیروی هوایی عراق و ائتلاف هدف حملات قرار نگیرند.
آنها پیش‌تر نیز با آتش‌زدن لاستیک‌ها و کارخانه‌ها و ایجاد دود غلیظ در بالای شهر، سعی در پنهان‌ماندن از چشم جنگنده‌های نیروهای عراقی و ائتلاف داشتند.
همچنین این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «فرماندهان جیش‌ العسره با خودروی غیرنظامی از شهر موصل به رقه گریخته‌اند تا از سوی نیروهای عراقی هدف قرار نگیرند». رقه آخرین پایگاه نیروهای داعش در سوریه است. قرار است که بعد از جنگ موصل یا شاید در حین این نبرد، نیروهای ائتلاف وارد جنگ با داعش برای آزادسازی رقه شوند.
نیروهای عراقی نیز در ادامه تلاش خود برای آزادی مناطق اطراف موصل، کنترل کامل شهر الشوره در جنوب موصل را در دست گرفته و این شهر را از بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته‌شده پاکسازی کردند.
نیروهای عراقی روز شنبه ۱۰ روستای جدید را در جنوب غرب موصل آزاد کردند و مشغول پیشروی به سمت مرکز این شهر هستند.
نجم الجبوری، فرمانده عملیات نینوا نیز اعلام کرد که نیروهای پلیس فدرال، ارتش و گروه‌های حشد شعبی کنترل روستاهای وادی العین، المساره، مشیرفه، کهریز و علیبه در محور جنوب را در دست گرفتند.
همزمان با عملیات ارتش عراق نیروهای حشد شعبی روز گذشته به سمت شهر تلعفر حرکت کردند تا تنها مسیر امدادرسانی به داعش بین موصل عراق و رقه سوریه را قطع کنند.
درگیری‌ها میان داعش و پیشمرگ‌ها در اطراف شهر بعشیقه نیز همچنان ادامه دارد. نیروهای کرد اخیرا شهر بعشیقه را از دست داعش آزاد کردند. به گفته منابع عراقی، پزشکی قانونی نینوا اجساد ۱۳۴ داعشی را تحویل گرفت که در درگیری‌های آزادی شهر الشوره و محور شهرستان تلکیف کشته شده بودند.
به گفته منابع، داعش تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف بیمارستان نینوا اتخاذ کرده و مانع نزدیک شدن افراد به بیمارستان می‌شود.
١٧‌هزار آواره
با تشدید درگیری‌ها میان داعش و نیروهای عراقی در موصل سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرد که از آغاز عملیات موصل تاکنون بیش از ۱۷‌هزار و ۵۰۰ تن از منازلشان در این شهر کوچ کرده‌اند؛ در حالی‌که صدها آواره به منازلشان در شهر القیاره در جنوب موصل بازگشتند. این اتفاق دو ماه بعد از بازپس‌گیری این شهر از دست داعش است.
سازمان ملل برآورد کرده که عملیات موصل به آوارگی یک‌میلیون تن بینجامد و عملیات منجر به بحران انسانی خفقان‌آوری شود؛ چراکه اردوگاه‌ها قادر به پذیرش بیش از نیمی از اینها نیستند و فصل زمستان نیز نزدیک است و شرایط برای آوارگان بسیار سخت می‌شود. سازمان جهانی مهاجرت در حال ارزیابی ایجاد محل فرود برای هواپیماها در منطقه القیاره است تا آن را به محل استقرار آوارگان تبدیل کند؛ شاید بتوان ۶۰‌هزار آواره را در اینجا جا داد.

از سوی دیگر وزارت دفاع عراق از فرود آمدن نخستین هواپیمای نظامی در فرودگاه القیاره در جنوب موصل از‌ سال ۲۰۱۴ تاکنون خبر داد. نیروهای عراقی اخیرا پایگاه القیاره و این شهر را به‌طور کامل آزاد کردند. صدها خانواده عراقی نیز به القیاره بازگشتند و در اردوگاه‌ها ساکن شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج