adexo3
۴۱۴۴۸۰
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

شمارش معکوس برای سال شیرین اقتصادی

یک اظهار نظر و یک گزارش که روز گذشته انتشار یافت، روایت‌گر امیدواری‌هایی برای سال آینده در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی است. هر چند در سه سال اخیر وضعیت اقتصادی نسبت به قبل بسیار بهتر شده است، اما کارشناسان و مسئولان دولتی این سال‌ها را سال‌های سخت اقتصاد توصیف می‌کنند.

روزنامه آرمان امروز: یک اظهار نظر و یک گزارش که روز گذشته انتشار یافت، روایت‌گر امیدواری‌هایی برای سال آینده در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی است. هر چند در سه سال اخیر وضعیت اقتصادی نسبت به قبل بسیار بهتر شده است، اما کارشناسان و مسئولان دولتی این سال‌ها را سال‌های سخت اقتصاد توصیف می‌کنند.
میراث به جا مانده از دولت قبل در بسیاری از زمینه‌ها نابه‌سامانی‌هایی ایجاد کرده بود و بر این اساس بهبود شاخص‌های اقتصادی بسیار سخت بود. تورم لجام گسیخته، رشد منفی اقتصادی، بیکاری بالا و... باعث شده بود عملا اقتصادی نابه سامان و دستخوش نوسانات زیانبار تحویل دولت یازدهم شود.
این دولت در بسیاری موارد توانست شاخص‌های اقتصادی را بهبود بخشد، اما مخالفان دولت و همچنین برخی کارشناسان با استناد به این مساله که کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی ملموس نیست، دستاورد‌های دولت را زیر سوال بردند.
جواب مسئولان دولتی همواره این بود که اصلاحات اقتصادی زمانبر است و باید منتظر نتایج مثبت فعالیت‌های انجام شده بود. حالا گزارش‌ها و اظهار نظر‌ها نشان می‌دهد نتایج اقدامات مثبت در سال آینده کاملا ملموس خواهد شد و شاید بتوان عنوان کرد که سال‌های ۹۵ و ۹۶ نه تنها سال‌های سخت اقتصاد نیستند که باید آنها را سال‌های شیرین اقتصاد بنامیم.
ترمیم ضریب جینی
بر اساس گزارشی که روز گذشته ایسنا منتشر کرده گرچه در سال ۱۳۹۴ ضریب جینی افزایش یافته است، ولی علائم اقتصاد ایران نشان دهنده این است که با توجه به کنترل نرخ تورم و تجربه رشد اقتصادی پنج درصدی، اگر دولت بتواند از دستاورد کنترل تورم محافظت کرده و به رشد اقتصادی وعده داده شده برسد، وضعیت نابرابری و معاش دهک‌های پایین جامعه بهبود می‌یابد.‌هادی حق‌شناس در این زمینه می‌گوید: در سال گذشته و سال جاری اقتصاد ایران رشد اقتصادی را تجربه می‌کند.
درست است که رشد اقتصادی ایران در سال‌های قبل‌تر نزدیک به هشت واحد کوچک شد، ولی اگر در سال جاری شش درصد رشد اقتصادی را تجربه کنیم، سال آینده هم همین میزان رشد اقتصادی تجربه می‌کنیم. درآمد سرانه سال ۱۳۹۷ از منظر قدرت خرید مانند سال ۱۳۹۰ خواهد شد و به این ترتیب وضعیت مردم نیز با توجه به کاهش نرخ تورم بهبود می‌یابد.
همچنین حمید حاج اسماعیلی، اقتصاددان در این زمینه توضیح می‌دهد: مجموع علائم اقتصادی را مثبت تلقی می‌کنیم به شرطی که دولت توانایی رسیدن به رشد اقتصادی مناسب را از طریق رشد سرمایه‌گذاری و... داشته باشد. با این حال به طور کلی انتظار داریم در آینده وضعیت اقتصادی کشور و معاش دهک‌های پایین درآمدی بهتر شود.
سال شیرین بانک‌ها
«با اقدامات نظارتی بانک مرکزی کاهش سوددهی و افزایش زیان بانک‌ها به کف رسیده و با بهبود حجم معاملات بازار مسکن و شرایط اقتصادی، پیش بینی می‌شود سود بانک‌ها در سال جاری افزایش یابد.» این اظهار نظر را روز گذشته مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی انجام داده است. نرخ سود بانکی در یکی دو سال اخیر در چند نوبت کاهش یافته و این مساله به کاهش سود بانک‌ها انجامیده است.
مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش سوددهی بانک در صورت‌های مالی سال ۹۴ به کف رسید، عنوان کرده است: اقتصاد در سال جاری و سال آینده به سمت رونق حرکت می‌کند و علاوه بر این، وضعیت بازار دارایی‌ها تاحدودی بهبود یافته و ارتباط بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی رشد کرده است. به گزارش فارس، حمید زمان زاده افزوده است: با بهبود فضای اقتصادی، تولیدکنندگان بدهکار به بانک‌ها می‌توانند این معوقات خود را کاهش دهند و همچنین شکست ساختاری که در صورت‌های مالی سال ۹۴ رخ داد، بنایی شد برای سال‌های آینده و دیگر در سال‌های آینده شکستی در صورت‌های مالی به وجود نمی‌آید.
او تصریح کرده است: همه این عوامل ما را به این نتیجه می‌رساند سوددهی سیستم بانکی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ افزایش خواهد یافت و قرار نیست روندی که تا سال ۹۴ طی کرده، ادامه یابد. به طور قطع می‌گویم وضعیت نظام بانکی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بهتر از سال ۹۴ خواهد بود. زمان زاده در پاسخ به این نکته که برخی بانک‌ها در سه ماهه و ۶ ماهه سال جاری هم با کاهش سود و افزایش زیان مواجه شده اند، گفته است: بله، اما بانک‌های بزرگی مانند ملت و تجارت که با زیان بزرگی مواجه شدند، در سال ۹۵ دیگر چنین وضعیتی نخواهند داشت.
به گفته او ممکن است سوددهی چند بانک کاهش یابد اما روند کلی نظام بانکی بهبود سوددهی است. زمان زاده افزوده است: حجم معاملات در بازار مسکن به طور قطع و یقین در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد داشته که در این شرایط هم بانک‌ها می‌توانند املاک خود را بفروشند و هم بدهکاران بانکی با فروش مسکن می‌توانند بدهی به بانک را تسویه کنند. به هر حال مسکن نقش مهمی در سود و زیان بانک‌ها دارد و رونق بخش مسکن سود بانک‌ها را افزایش می‌دهد.
او در جواب به این سوال که آیا شرایط امروز سیستم بانکی را ناشی از مشکلات ساختاری آن نمی‌دانید، اظهارداشته است: در اینکه شرایط و ساختار سیستم بانکی ما نامناسب است، شکی وجود ندارد اما این ساختار نامناسب چند دهه وجود داشته و در سال‌های اخیر هم ساختار و قوانین بانکی تغییر چندانی نداشته است.
نرخ سود مساله مهمی است و اگر دولت بتواند بدهی‌های خود به بانک‌ها را مدیریت کند و بانک مرکزی بتواند منابع مورد نیاز بانک‌ها را به گونه‌ای تامین کند که نرخ سود در سطح نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به تعادل برسد، وضعیت ترازنامه بانک‌ها بهبود خواهد یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کدام رونق اقتصادی؟

    • علیرضا جواهری

      این طرفدارهای دولت چرا همش حرف .می زنن
      بی کاری بیداد می کنه اوضاع اقتصادی مردم خراب ه
      تمام کارخونها بسته شده یا نیمه تعطیل ه
      آخه کدوم رشد اقتصادی چرا دروغ می گین
      من خودم کارخونه دارم تصمیم گرفتم کارخونم و تعطیل کنم آقای روحانی و نزدیکانش دارن جیب اروپاییها و چینی هارو پر می کنن
      خدا پدر احمدی نژاد و بی آمرز ه اگر ... ما هم کار میکردیم و پول داشتیم و خوب زندگی می کردیم
      ....

    • بدون نام

      اینا خودشون تو نازو نعمت زندگی میکنند او فک میکنند همه چیز خوبه او داره رو ب خوبی میره اما تو عمق کشور ک بری واقعیت چیز دیگه ایی هست.پارتی بازی،اختلاس،بیکاری،فساد،

    • بدون نام

      ای ول عالی شد...خبرا خوب خوب خوب خوب خوب

    • خسروی

      نمی دانم چرا همه دست اندرکاران دولت همش سعی دارند بگویند نرخ تورم پائین امده ؛آیا هیچکس نیست به این بندگان خدا بگوید بابا بیائید به خاطر رضای خدا هم که شده دست ازاین دو رو دورنگی بردارید؛اینقدر به مردم دروغ نگوئید! هر روز بانک مرکزی امار میده که نرخ تورم کاهش داشته !اخه خدا لعنت کند آدمای دروغگو که دائما سر مردم راشیره میمالند! بابا مردم دیگه بعد چند سال برای خودشان اقتصاددان شدند؛ وقتی که روز بروز جیبشان خالی وخالی تر می شود وزندگی خود را در بدترین شرایط با قرض وقوله ووامهای انچنانی به سختی میگذرانند وهشتشان گروه نهشان است وروز بروز هم دارند فقیر تر می شوند واگر اندک پس اندازی هم داشتند همه را دولت به عناوین مختلف (مثلا شهریه دانشگاه ومدارس از ابتدائی تا دبیرستان)یاقبضهای اب برق گاز وانواع عوارض وووووغیره ازملت بیچاره چپاول وغارت میکند ودیگر چیزی برایشان باقی نمی ماند وبا فلاکت دارند روزشان را شب میکنند واکثرا ارزوی اینکه بتوانند یک وعده غذا درست درجمع خانواده بخورند به دلشان مانده حالا هی آقایان دور هم بنشینند وباخیال اینکه مردم نمیدانند آقایان اقتصاد دان وبانک مرکزی این قبیل امار های غلط را بخوردشان میدهندفکر میکنند مردم هم مثل خودشان..........جیب خالی ملت خود بخود بیانگر همه این دروغهاست از خدا که شرم نمیکنند؛ ؛ باید ازمردم که هیچ ازخود وخانوادشان شرم کنند؛ودر اینده جواب این خدعه ونیرنگها راباید بدهند................

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج