۴۱۴۴۸۶
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تنظيم قطب‌نماي غربگرايان لبنان روي گزينه مقاومت

سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان، روز شنبه ۲۹ اكتبر و در جريان ديدار با خانواده‌ها و عشاير دره بقاع گفت: اميدواريم مرحله جديد مرحله همكاري براي خارج كردن كشور از بحران‌ها و رنج‌هايش باشد.

سید رحیم لاری در جوان نوشت: سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان، روز شنبه ۲۹ اكتبر و در جريان ديدار با خانواده‌ها و عشاير دره بقاع گفت: اميدواريم مرحله جديد مرحله همكاري براي خارج كردن كشور از بحران‌ها و رنج‌هايش باشد. منظور او از مرحله جديد اتفاقي است كه قرار است روز دوشنبه و در پارلمان لبنان پيش بيايد تا بعد از حدود ۲/۵ سال انتظار، سرانجام نمايندگان پارلمان رئيس‌جمهور كشور را تعيين كنند. دوره رياست جمهوري ميشل سليمان در ۲۵ ماه مه ۲۰۱۴ تمام شد و با خروج او از كاخ رياست جمهوري بعبدا انتظار مي‌رفت پارلمان لبنان نفر بعدي را براي مقام رياست جمهوري لبنان تعيين كند.
اين انتظار به خصوص در مورد سمير جعجع معنا و مفهوم ويژه‌اي داشت چرا كه جناح غربگراي۱۴ مارس از او حمايت مي‌كرد اما اكثريت نسبي نمايندگان اين جناح در پارلمان نتوانست در مقابل كارنامه سياه جعجع نتيجه‌اي داشته باشد. دور اول رأي‌‌گيري در ۲۳ آوريل همان سال انجام شد و جعجع تنها توانست ۴۸ رأي را به دست بياورد و ۵۲ رأي سفيد حكايت از ميزان بالاي مخالفت با او براي ورود به بعبدا داشت.

از آن زمان به بعد، روند تحريم جلسات پارلمان و به حد نصاب نرسيدن تعداد نمايندگان شروع شد كه 2/5 سال ادامه پيدا كرده و پارلمان بيش از 40 بار براي تشكيل جلسه ناكام مانده است. تنها نكته روشن اين روند در حذف نام جعجع از سوي 14 مارس با وجود حمايت‌هاي جدي اوليه جريان بود كه بايد اين نكته را به معناي پيروزي جناح 8 مارس و به خصوص حزب‌الله در برابر 14 مارس دانست. حزب‌الله و 8 مارس بعد از اين پيروزي بود كه وارد عمل شدند تا نامزد مورد نظر خود را براي پست رياست جمهوري معرفي كنند و البته او كسي نبود جز ميشل عون، فرمانده سابق ارتش و رهبر جنبش ميهني آزاد.
عون كه نامش در دور اول رأي‌‌گيري در فهرست نامزدهاي رياست جمهوري نبود، با حمايت حزب‌الله به اين فهرست اضافه شد و 2/5 سال اخير را بايد يك نوع نبرد سياسي حزب‌الله با 14 مارس و به خصوص حزب المستقبل به رهبري سعد حريري دانست كه بعد از جعجع و اطمينان به رأي نياوردن او به سوي سليمان فرنجيه تغيير جهت داد، با وجود اينكه سليمان فرنجيه يكي از ياران 8 مارس است و رابطه‌اي نزديك با حزب‌الله دارد. حريري براي جلب حمايت از فرنجيه نه تنها در لبنان تلاش مي‌كرد بلكه با سفرهاي خارجي سعي در جلب حمايت بين‌المللي از او نيز داشت تا آنجا كه در اوايل آوريل امسال به روسيه رفت تا در ديدار با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، حمايت او را از فرنجيه كسب كند اما بعد روزنامه الاخبار خبر از پيام مسكو به حزب‌الله داد كه در آن پيام حمايت از عون براي تصدي پست رياست جمهوري لبنان اعلام شده بود.

حريري بعد از ناكام ماندن در جلب حمايت از فرنجيه بود كه در يك چرخش موضع به سمت عون، در اواخر سپتامبر با او ديدار كرد و بعد حمايت رسمي خود از نامزدي عون را اعلام كرد. با اين چرخش موضع حريري و حزب المستقبل بود كه شرايط مساعد براي به رياست جمهوري رسيدن عون فراهم شده و با وجود مخالفت نبيه بري با عون به نظر نمي‌رسد مانعي جدي براي رفتن عون به كاخ بعبدا فراهم شود. اين شرايط تا آنجا پيش رفته كه حتي سعودي‌ها هم حاضر به قبول عون به عنوان رئيس‌جمهور جديد لبنان شده‌اند و ثامر السهبان، وزير مشاور آل سعود، به لبنان رفته و در ديدار با عون گفته كه رياض بعد از رئيس‌جمهور شدنش، از او براي سفر به عربستان دعوت مي‌كند.
حالا همه منتظر جلسه پارلمان در روز دوشنبه هستند كه به نظر نمي‌رسد اين بار مثل دفعات گذشته از سوي نمايندگان تحريم شود و تنها مسئله اين است كه عون در همان دور اول رأي‌‌گيري با كسب اكثريت مطلق دوسوم يا ۸۵ رأي انتخاب مي‌شود يا اينكه كار به اكثريت نسبي و نتيجه ۱+۵۰ خواهد كشيد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج