۴۱۷۱۱۷
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

انتقاد آیت الله مصباح یزدی از مذاکره با آمریکا

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بعد از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی هنوز این بحث دین حداقلی و حداکثری تبیین نشده است؛ اگر می بینید که افرادی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اعتنا نمی کنند، مشکل شان از همین جا ناشی می شود؛ می گویند ما درس دیپلماسی را خوانده ایم و می خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم، شما بروید به همان احکام برسید.

پایگاه خبری انتخاب: رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بعد از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی هنوز این بحث دین حداقلی و حداکثری تبیین نشده است؛ اگر می بینید که افرادی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اعتنا نمی کنند، مشکل شان از همین جا ناشی می شود.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه جعفریه پیشوا و دانشجویان شهرکرد و مشهد با اشاره به این که برخی مسائل جوابی روشن دارد، گفت: برخی مسائل دارای ابهاماتی هستند و یکی از سؤالات این است دین برای چیست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: برخی معتقدند که دین اصلا واقعیت ندارد و یک افسانه است؛ در آن زمانی که فضای کشور در دست مارکسیست ها بود، کتابی نوشته بودند که تیراژ زیادی هم داشت با این عنوان که دین افسون جامعه است.

وی ادامه داد: جوابی دیگر این است که ما یک نیاز روانی داریم که با چیزهای دیگری آرام نمی شود و این خصوصیت انسان است که تمایل دارد در مقابل یک قدرتی کرنش کند؛ این نظریه پردازان ابراز می کنند که این افراد تا پایان عمر احساس یک خلأ دارند و باید در برابر یک قدرت یا خدای متعال کرنش کنند تا نیازشان برطرف شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: عده دیگری می گویند که دین را مصلحین جامعه ساختند تا از فساد و انحرافات جلوگیری کنند چرا که خواسته های انسان حد و مرز ندارد؛ با این کار قصد داشتند که افراد را محدود و کنترل کنند؛ برخی فیلسوفان اروپایی هم در همین راستا گفتند که انسان خویی گرگ صفت دارد و باید از طریق دولت درونی او را کنترل کنیم.

وی ابراز داشت: عده ای هم که به مسلمانان نزدیک ترند معتقد که انسان چند بعد دارد و هر بعد آن به یک وسیله ارضا می شود؛ متفکران این دیدگاه معتقدند که بعد معنوی انسان فقط در ارتباط با خدا تأمین و ارضا می شود، پس دین را برای چیزهایی می دانند که راهی برای علاج آن ندارند.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: اگر به ته دل خودمان هم نگاه کنیم به این دسته آخر نزدیک هستیم؛ چرا که برخی انسان ها همه کاری از جمله اختلاس و دزدی و جنایت می کنند و هیچ کاری به خدای متعال ندارند؛ اگر مواقعی کارمان گیر کرد و نتوانستیم آن را حل کنیم متوسل به خداوند می شویم.

وی با بیان این که اگر این تفکر در عقاید ما نباشد ولی در عمل مان مشاهده می شود، گفت: در محاورات خود امور را به دو دسته دینی و غیر دینی تقسیم می کنیم و فکر می کنیم که پول درآوردن و بازار رفتن و امثالهم هیچ ربطی به دین ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: همین مسأله به مباحث سیاسی و اقتصادی هم می رسد؛ برای مباحث سیاسی و اقتصادی باید متخصص تربیت شود و در رأس این امور قرار بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم بحث ولایت فقیه است؛ در جامعه چیزی به نام ولایت فقیه مطرح نبود اما در کتاب ها مفصل به آن پرداخته شده بود؛ از زمانی که بحث پیاده شدن ولایت فقیه در جامعه مطرح شد، امام خمینی(ره) اظهار داشتند که من به وسیله ولایتی که از سوی خدا به من داده شده در دهان آمریکا می زنم و دولت تعیین می کنم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امام خمینی(ره) در تمام حکم های مسؤولیت مرقوم می داشتند که من شما را به این مسؤولیت نصب می کنم، این در حالی بود که پیش از آن افراد در دولت تعیین می شدند؛ امام راحل با این کار قصد داشتند به همه بفهمانند که این مفاهیم موجود میان دین و سیاست غلط است.

وی ابراز داشت: بسیاری از مردم و مسؤولان این هدف امام راحل را درک نکردند و تصور می کردند که بعد از رحلت ایشان رفراندوم برگزار می کنند و کار خودشان را می کنند؛ این افراد معتقد بودند که مردم باید رییس جمهور را نصب کنند نه یک روحانی و این در حالی بود که در بحث ولایت فقیه این مطرح است که اگر امضا و تأیید ولایت فقیه نباشد، آن حکومت طاغوت است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: ما در تمام امور زندگی نیاز به دین داریم؛ طرف های غربی چنین چیزی را نمی پذیرد و دیکتاتوری نعلین بر این نوع حکومت نام نهاده است؛ آیا ما واقعا دین را فقط برای سینه زدن و حسین حسین(ع) گفتن می خواهیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) کاری کرد که به جهان بفهماند که دین برای همه جا است؛ متأسفانه حقیقت قرآن کریم درک نشده است، قرآنی که می گوید اگر یک درصد ربا بخورید اعلان جنگ با خدا کرده اید؛ قرآن کریم می گوید که دین به همه چیز کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عده ای که خودشان را نو اندیش و روشنفکر می دانند و ادعای مسلمان بودن هم می کنند مسأله ای را مطرح کردند که دین حداقلی است یا حداکثری است؛ بعد هم آمدند و گفتند مگر دین هواپیما سازی و آشپزی یاد می دهد، پس حداقلی است؛ دین حداقلی هم یعنی همان نماز و روزه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: بعد از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی هنوز این بحث دین حداقلی و حداکثری تبیین نشده است؛ اگر می بینید که افرادی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اعتنا نمی کنند، مشکل شان از همین جا ناشی می شود؛ می گویند ما درس دیپلماسی را خوانده ایم و می خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم، شما بروید به همان احکام برسید.

وی تأکید کرد: جواب مسأله این است که دین همانند دستورالعملی است که سازنده یک صنعت برای استفاده یک مصنوعی می دهد و سفارش می کند که از این مصنوع به چه شکل باید استفاده شود؛ در واقع دین دستورالعمل استفاده از نعمات الهی و مصنوعات انسان است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر این مسأله دین حداکثری را درک کردیم، نگاه ما به هم چیز عوض می شود؛ علما افرادی هستند که سنگین ترین بار به دوش آن ها است و باید این مفاهیم را به گوش جهانیان برسانند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر علما در این مسیر دچار اشتباه شوند، گناه میلیون ها نفر انسان بر گردن آن ها است؛ پس ابتدا باید سعی کنیم خوب این دستورالعمل را درک کنیم و بعد آن را برای جهانیان تبیین کنیم.

وی بیان داشت: سؤالی مطرح می شود که آیا در جامعه ما این دینی که این همه فدایی از جمله سید الشهدا(ع) دارد، به خوبی درک شده است؟ همه ما وظیفه داریم که این دین مبین را به خوبی بشناسیم و آن را در زندگی و جامعه خودمان پیاده کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: غیر از امام خمینی(ره) چه کسی را سراغ دارید که برای پیاده شدن احکام اسلامی به این شکل جامع عمل کند؛ شاید افرادی از نظر علمی و فقهی از امام راحل بالاتر بوده اند اما باز هم نتوانستند همانند ایشان به این اجماع برسند و کاری کنند که جهانیان را متوجه خود کنند.

وی تأکید کرد: خدای متعال این برکات را از سوی یک بنده مخلص به ما عنایت کرد، چرا که این بنده خودش را برای خداوند خرج کرده بود؛ ما باید هوا و هوس های خود را فدای آرمان های الهی کنیم و دل بستگی های مان به خدمت کردن به خلق خدای متعال باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داوود

      افرین بر این شخص بزرگ ، خدا حفظتون کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج