۴۲۱۳۵۴
۱۱ نظر
۵۰۱۹
۱۱ نظر
۵۰۱۹
پ

خاتمی:

سال ۸۸ همه دستگیر شدند اما فتنه باقی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه ممنوع‌التصویری محمد خاتمی خلاف قانون اساسی است، اظهار کرد: اگر فکری را ممنوع کردید یعنی از او می‌ترسید.

خبرگزاری ایسنا: محمدرضا خاتمی در نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات، درباره پرونده قضایی خود و چند تن از اصلاح‌طلبان که در قوه قضائیه مطرح است، گفت: پرونده‌مان ادامه رسیدگی به پرونده همه فعالین سیاسی است که با همان اتهامات و طرز برخوردها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: من خودم نامه‌ای درباره تخلفات موجود در رسیدگی به این پرونده منتشر کردم که هیچ رسانه‌ای یا نخواست و یا نتوانست آن را منتشر کند. ما هفت نفر نیز نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشتیم و توضیح دادیم روندی که پیش می‌رود از نظر قانونی چگونه است.

این نماینده پیشین مجلس همچنین، گفت: از نظر ما این پرونده‌ای سیاسی است که به آن برچسب امنیتی زده شده است. امیدواریم جلسه دادگاه علنی باشد چون از چند جهت مفید است. اولین فایده آن به حال قوه قضائیه است چون اگر این جلسه علنی نباشد افکار عمومی قضاوت درستی از عملکرد این قوه نخواهد داشت.

خاتمی یادآور شد: دومین فایده آن این است که مردم می فهمند چه فعالیت‌هایی جرم است و باید تا چه حد بهداشتی صحبت و مصاحبه کنند تا گرفتار نشوند. حالا نیز باید منتظر باشیم ببینیم این جلسه علنی برگزار می‌شود یا خیر.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به روند تشکیل و فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: ما از سال ۸۸ در شرایط ویژه‌ای از وضعیت اقتصادی قرار گرفته‌ایم و فضا طوری شد که انجام کار سیاسی آسان نبود و تنگناهای زیادی برای اصلاح‌طلبان ایجاد شد و در این راه به این نتیجه رسیدیم که باید انتخابات را جدی گرفت و اشکالات موجود باید برطرف شود که قطعاً حل این مسأله کارسختی بود اما با تمام سختی‌ها نحوه حضور در سال ۹۲ نتیجه داد و اشتباهات استراتژیکی اصلاح‌طلبان نیز در موفقیت ما موثر بود.

خاتمی ادامه داد: این شورا تلاش سه تا چهارساله‌ای بود که نهایتاً توانست با کاندیدای واحد که البته اذعان داشت اصلاح طلب نیست اما برنامه‌های اصلاح طلبان را پیگیری می‌کند، موفق شود. از سویی ما در انتخابات مجلس در سال ۹۴ نیز با اینکه شرایط را کاملاً دموکراتیک نمی‌دیدیم اما به این نتیجه رسیدیم که اگر نیروهای تندرو مجدداً مجلس را در اختیار بگیرند تمام زحمات ما به هدر رفته و سم مهلکی برای کشور است. بنابراین ما در همان شرایط مجلس را از تندروی نجات دادیم.

نایب رئیس مجلس ششم،‌ خاطرنشان کرد: ائتلاف حداکثری و شرکت تمام عیار در انتخابات مجلس را در نظر گرفتیم و بحمدالله نتیجه مجلس نتیجه قابل قبولی بود و هدف اصلی ما که حذف تندروها توسط مردم بود، به نتیجه رسید و امروز می‌بینیم مجلس دهم روز به روز اثرگذاری بیشتری پیدا می‌کند.

خاتمی یادآور شد: سال آینده نیز برای انتخابات قدم‌های زیادی برای بهتر شدن فضای سیاسی برداشته شده اما واقعیت را قبول داریم و استراتژی جریان اصلاحات تا اطلاع ثانوی اجماع و ائتلاف است.

وی در ادامه تصریح کرد: انتخابات شوراها نیز به نوعی است که با اعمال سلیقه روبرو نخواهد شد و احتمال بیشتری وجود دارد تا در آن از نیروهای کارآمد استفاده شود. شاید کار شورای عالی سیاست‌گذاری سخت باشد اما ان‌شاءالله در این انتخابات نیز عملی خواهد شد.

خاتمی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت خروج او از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: من و آقای ناصری ترجیح دادیم در شورای عالی نباشیم تا ترتیب این شورا کامل‌تر شود. چون اینگونه ممکن بود تنوع بیشتری از احزاب در شورا وجود داشته باشند و ترجیح دادیم نماینده‌های سلیقه‌های دیگر نیز در شورای عالی حضور داشته باشند.

وی افزود: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جا را برای احزاب تنگ نمی‌کند و احزاب نفوذ اجتماعی خود را دارند، وظیفه شورا فقط این است که بین اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ اجماع ایجاد کند و به طوری تقویت کار حزبی را دنبال می‌کند.

خاتمی تأکید کرد: ما می‌بینیم که یک ویدئوی چهار دقیقه‌ای کاری می‌کند که جریان انتخابات تغییر کند که شاید احزاب و اشخاص دیگر نتوانند به این سرعت تأثیرگذار باشند. نهایتاً ‌باید گفت شورای عالی سیاست‌گذای از احزاب اصلاح‌طلب و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تأثیرگذار تشکیل شده است.

این نماینده پیشین مجلس در ادامه در خصوص ممنوع‌التصویری محمد خاتمی اظهار کرد: ممنوع‌التصویری خلاف قانون اساسی است و در قانون مجازات اسلامی نیز چنین موضوعی وجود ندارد و برای قانونی شدن این موضوع شورای عالی امنیت ملی باید آن را تصویب کرده و به امضای مقام معظم رهبری برسد.

خاتمی در پاسخ به فردی که ادعا کرد این مصوبه وجود دارد ،‌ گفت: اگر این اتفاق افتاده آن را منتشر کنند. طبق قانون نمی‌توان هیچ کس را از هیچ حقی محروم کرد به غیر از وجود رأی دادگاه عادله.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درباره مطالبات اصلاح‌طلبان از حسن روحانی،‌ اظهار کرد: این مطالبه‌گری همچنان وجود دارد اما آقای روحانی نمی‌تواند همه را کنار بزند و افراد را بیرون بیاورد،‌ باید با گفت‌وگو و مذاکره مطالبات را پیگیری کرد و تاجایی که من می‌دانم این پیگیری‌ها توسط ایشان انجام می‌شود. باید بدانیم که رئیس جمهور در کشور ما اختیارات مشخصی دارد.

خاتمی تأکید کرد: ما هم اعتراض و اعتقاداتی داریم اما با توجه به شرایط کشور اگر چند وعده آقای روحانی نیز تحقق پیدا نکرده نباید بگوییم آقای احمدی نژاد یا جلیلی بیایند و رئیس جمهور شوند. با توجه به محدودیت‌های کشور باید شرایط را درک کنیم و در عین حال مطالبات خود را نیز داشته باشیم.

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا گفتمان اصلاح‌طلبی در حال حاضر وجود دارد یا خیر؟اظهار کرد: اگر گفتمان وجود ندارد چرا رهبر اصلاحات ممنوع‌التصویر می‌شود، از چه می‌ترسید؟ از آقای خاتمی نجیب‌تر، ملایم‌تر و اخلاقی‌تر کسی را داشته‌ایم؟ اگر گفتمانی وجود ندارد اثرگذاری هم وجود ندارد. اگر فکری را ممنوع کردید یعنی از او می‌ترسید.

خاتمی تأکید کرد: شما هر کس را که جرمی مرتکب شده در دادگاه علنی محکوم کنید. در سال ۸۸ همه دستگیر و محکوم شدند اما چطور است که فتنه همچنان باقی است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای خاتمی ازهرلحاظ برازنده بودن

    • بی نام

      خدا لعنت کن فتنگرهای سال ۸۸

    • بدون نام

      کسانی که به راحتی پا بر خون شهدای این مملکت میذارند و برای اینکه مردم به اونها رای ندادن میخواستن کشور را به تلاتم انداختن باید زندانی و محکوم میشدند
      اگر کشور دیگه میبود شاید اعدام میکردن
      کسی که یک کشور را دچار مشکل کرده باید برای همیشه از سیاست بیرونش کنند

    • دلسوز

      اقای خاتمی ها آتشی که دیگر خاموش کردن هی دیگه خاکسترش دست کاری نکنید بگذارید مملکت همینطور در حال آرامش باشد اصلاطلب و اصول گرا ودیگر احزاب متفرقه کیلو چنده فقط این مملکت یک خط دارد آن هم پیروی رهبری وسلام

    • بدون نام

      اقای خاتمی همیشه محبوبه بین مردم

    • کیوان

      درودبر3سیدفاطمی : محمد خاتمی ؛موسوی؛سیدحسن خمینی

    • بدون نام

      خوب با این اصلاح طلب و اصولگرا بازیتون مردمو مسخره خودتون کردین،بابا آخه به کی بگیم مردم اصولگرا و اصلاح طلب نمیخوان، مردم آسایش و رفاه و کار و درآمد و رونق کسب وکار و صداقت میخوان

    • بدون نام

      رفسنجانی زنده باد روحانی پاینده باد

    • بدون نام

      خدا نگذره از اون کسانیکه سال ۸۸به خیال قدرت چه ضربه هایی به مردم و مملکت زدند فتنه گران واقعا ضربه های جبران ناپذیری زدن خیر نبینن ان شاالله

    • وحید

      درود بر رییس جمهور محبوب اصلاحات جناب آقای خاتمی

    • بدون نام

      وقتی این همه مماشات میشه برتی چی؟
      این فتنه گرها را به دم اولاغ ببندید تو شهر بگردونید اینقدر تف کنید تا غرق بشند
      آدرس خونهاشون به مردم بدید خودشان حد را اجرا خواهند کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج