اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۲۲۲۹۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آیا مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته می‌شود؟

پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و یادآوری وعده پاره کردن برجام به او، یکی از مشاورانش گفته رییس جمهور جدید برجام را پاره نمی کند اما خواستار تغییراتی در آن خواهد شد.

صراط نیوز نوشت: پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و یادآوری وعده پاره کردن برجام به او، یکی از مشاورانش گفته رییس جمهور جدید برجام را پاره نمی کند اما خواستار تغییراتی در آن خواهد شد.
این موضوع، به وضوح به معنای تلاش دولت بعدی آمریکا برای از سر گرفتن مذاکرات است که البته در این راه، باید همراهان خود در 5+1 و شاید شورای امنیت را هم راضی کند.

تا کنون هیچ مقامی از کشورهای ۵+۱ و نیز کشورمان درباره سازوکار و امکان مذاکرات مجدد بر سر برجام، سخنی به میان نیاورده بود اما به نظر می رسد چنین تصمیمی باید در یک کمیته مشترک مصوب شود.

ظریف در اولین واکنش به مباحث مربوط به رویکرد ترامپ درباره برجام از گزینه های دیگری صحبت کرده و تلویحا اعلام کرده که ایران مجبور به اجرای برجام نیست. با این وجود، او به صراحت علاقه مندی خود به توافق هسته ای و اینکه آن را برای همه طرف ها مفید می داند هم اعلام کرده.

سوالی که در اینجا مطرح است اینکه، اگر برجام برای اصلاح دوباره به میز مذاکرات باز گردد، به نفع ایران است یا به ضررش؟ حرف ترامپ و برخی مشاورانش این است که آمریکا نباید به زعم آنها ۱۵۰ میلیارد دلار پول به ایران بدهد و در نهایت، نفوذ ایران در ۴ کشور همسایه هم بیشتر شود. البته این نظر ترامپ است و دموکرات ها و حتی بسیاری از جمهوری خواهان این ادعاها را قبول ندارند.

به هر ترتیب، با این پیش فرض، ترامپ از مذاکره مجدد بر سر برجام، گرفتن همان امتیازات کوچکی است که به ایران اعطا شده؛ اما روی دیگر ماجرا هم این است که ممکن است با مذاکره مجدد و با مذاکره کنندگان قوی تر از طرف ایران، بتوان برای کشورمان امتیازات واقعی تری گرفت؛ کاری که با امتیازات داده شده فعلی در برجام، بسیار دشوار به نظر می رسد و البته با توجه به نزدیکی به انتخابات سال ۹۶، به نظر نمی رسد دولت روحانی حتی از طرح چنین مسائلی درباره مذاکره مجدد هم استقبال کند. چراکه از نظر دولت، برجام، مایه افتخار و مهم ترین دستاورد چهارساله دولت یازدهم است که طبیعتا پذیرش مذاکره مجدد، به معنای کوتاه آمدن از این ادعاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج