adexo3
۴۲۲۶۵۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پایان هیجان‌ زدگی بورس تهران

با وجود اینکه آرامش به بازار طلا بازگشته و بورس سبزپوش شده است، اما در زمینه دلار همچنان شاهد افزایش قیمت هستیم. انتخاب ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بازار‌های جهانی را شوکه کرد.

روزنامه آرمان - فریبا نهاوندی: با وجود اینکه آرامش به بازار طلا بازگشته و بورس سبزپوش شده است، اما در زمینه دلار همچنان شاهد افزایش قیمت هستیم. انتخاب ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بازار‌های جهانی را شوکه کرد.
تحت تاثیر این انتخاب شگفت انگیز بورس‌های اروپایی و آسیایی سقوط کردند، قیمت طلا بالا رفت، دلار گران شد و در زمینه نفت شاهد کاهش قیمت بودیم. اکنون چند روز بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریکا آرامش تا حدی به بازار‌ها بازگشته است. بورس تهران که روز چهارشنبه در واکنشی هیجانی ۱۵۰۰ واحد افت داشت، روز گذشته با افزایش ۶۰۰ واحدی به روال سابق بازگشت. سکه هم که حدود ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، ارزان شد، اما دلار روند افزایشی خود را ادامه داد.
بازگشت بورس به کانال ۷۹ هزار
کسی نمی‌داند ترامپ چه خواهد کرد، حداقل درباره ایران سیاست‌های مشخصی وجود ندارد و حرف‌های ضد و نقیضی درباره سیاست‌های میلیاردر آمریکایی که حدود دو ماه دیگر کلید کاخ سفید را تحویل می‌گیرد، زده می‌شود. در حالی که کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی عنوان می‌کنند اقتصاد ایران از انتخاب ترامپ تاثیر قابل ملاحظه‌ای نمی‌پذیرد، چهارشنبه هفته گذشته بازار سرمایه ایران واکنشی هیجانی به اعلام نتایج انتخابات آمریکا داشت و تابلو‌های تالار شیشه‌ای قرمز شدند. در اولین روز هفته این مساله تا حدی جبران شد.
شاخص کل بورس روز شنبه با رفع نگرانی‌های فعالان اقتصادی، با ۶۰۰ واحد رشد به رقم ۷۹ هزار و ۱۲ واحد رسید. در معاملات روز گذشته، یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از چهار هزار و ۵۷ میلیارد ریال در ۷۴ هزار و ۶۲۸ نوبت خرید و فروش شد. همه شاخص‌های اصلی بازار سرمایه به جز شاخص بازار دوم در معاملات روز شنبه با افزایش قیمت مواجه شدند، بدین ترتیب، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) ۲۱۲ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۱۱۵ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۹۲ واحد، شاخص آزاد شناور ۸۱۰ واحد و شاخص بازار اول ۶۹۴ واحد افزایش یافت. تنها شاخص منفی بازار امروز یعنی شاخص بازار دوم ۲۵۰ واحد افت کرد.
کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) که به دلیل نگرانی از انتخاب دونالد ترامپ بیشترین تاثیر منفی را در معاملات روز چهارشنبه پذیرفته و نقش مهمی در افت بازار داشتند، در جریان معاملات روز گذشته و پس از اطمینان سهامداران از عدم تغییر عمده در سیاست‌های اقتصادی آمریکا، با افزایش قابل توجهی مواجه شدند و سهم اصلی را در رشد شاخص بازی کردند. بر این اساس، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس)، فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، فخوز (فولاد خوزستان) و وامید (گروه سرمایه‌گذاری امید) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل فارس (هلدینگ خلیج فارس) با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص شد.
حق تقدم معدنی و صنعتی گل گهر، حق تقدم گروه صنعتی بارز، حق تقدم سیمان شرق، حق تقدم سیمان کردستان و کالسیمین در معاملات روز گذشته با بیشترین رشد قیمت مواجه شدند. بیشترین کاهش قیمت نیز در اختیار حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، حق تقدم صنایع کاشی و سرامیک سینا، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، نیرو محرکه و چرخشگر قرار داشت. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران درباره نوسانات شدید بورس ایران، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: رفتار بازار بورس ما تفاوت چندانی با رفتار سایر بازارهای بین‌المللی نداشت؛ روند معاملات بورس‌های بین‌المللی روز چهارشنبه که از شرق آسیا آغاز شد نشان می‌دهد که همه بورس‌های شرق آسیا، دچار افت شدند به طوری که بورس توکیو ۶ درصد کاهش داشت. روح ا... حسینی مقدم افزود: بازار بورس ایران نیز با این تصور که با انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بازارهای مالی، نفت و کامودیتی (مواد پایه و معدنی) تحت تاثیر قرار بگیرد، دچار افت شد. به گفته او همه این عوامل نشان می‌دهد که بورس برای منفی شدن دلیلی ندارد و باید منتظر رشد آن تا پایان سال باشیم.
افت قیمت سکه
بازار آزاد سکه و ارز تهران شنبه با افت قیمت انواع سکه طلا همراه بود. براساس این گزارش هر قطعه سکه طلا طرح جدید با ۱۷۹ هزار ریال کاهش نسبت به پنجشنبه گذشته ۱۱ میلیون و ۵۳ هزار ریال فروخته شد. قیمت‌های ثبت شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر و سکه تهران نشان می‌دهد، هر قطعه سکه طلا طرح قدیم نیز ۲۳۰ ریال افت قیمت داشت و ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال فروخته شد. هر قطعه نیم سکه با کاهش ۷۰ هزار ریالی پنج میلیون و ۶۲۰ هزار ریال، هر قطعه ربع سکه با ۴۰ هزار ریال افت قیمت ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال و قطعه سکه طلای یک گرمی با افت ۳۰ هزار ریالی یک میلیون ۸۵۰ هزار ریال به خریداران عرضه شد. بر اساس اعلام این اتحادیه، قیمت هر اونس طلا نیز با چهار دلار و ۷۰ سنت افزایش به یک هزار و ۲۲۸ دلارو ۶۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۲۷ هزار و ۹۰۰ ریالی به یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۲۰۰ ریال رسیده است.
افزایش نرخ دلار و یورو در بازار آزاد

صرافان نیز این هفته را با افزایش نرخ دلار و یورو آغاز کردند؛ براساس معاملات ثبت شده در سامانه سنا که توسط صرافی‌های مجاز کل کشور انجام می‌شود و تا زمان تنظیم این گزارش، هر دلار آمریکا با ۸۹ ریال افزایش ۳۶ هزار و ۵۹۶ ریال و هر یورو با رشد ۱۵۶ ریالی ۴۰ هزار و ۳۰۱ ریال فروخته شد. پوند انگلیس اما هیچ تغییری نسبت به پنجشنبه گذشته نداشت و به قیمت ۴۵ هزار و ۷۴۵ ریال عرضه شد. اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز قیمت هر دلار را ۳۶ هزار و ۵۷۰ ریال و هر یورو را ۴۰ هزار ریال تعیین کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج