۴۲۳۳۷۵
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

اهمیت فضاي مجازي كمتر از يك خميردندان!

يكي از تبليغات گسترده و مشهور خمير دندان در تلويزيون آموزش نحوه مسواك زدن دندان‌ها است؛ تبليغي تجاري كه به بزرگ‌ترها ياد مي‌دهد هم خودشان مسواك بزنند و هم اينكه فرزندانشان را به استفاده از مسواك ترغيب كنند.

جوان نوشت: گلايه مقام معظم رهبري از دستگاه‌هاي مسئول در خصوص فضاي مجازي و اينكه مسئولان هيچ برنامه‌اي براي استفاده از فضاي مجازي ندارند، هشدار دوباره‌اي بود بر ضعف‌هايي كه سيستم‌هاي ارتباطات در كشورمان از آن رنج مي‌برد؛ اينكه ما هنوز ياد نگرفته‌ايم زمينه استفاده صحيح از فضاي مجازي را فراهم كنيم و در مقابل برخي كشور‌ها توانسته‌اند بر اساس فرهنگ‌شان فضاي مجازي را قبضه كنند. يكي از دستگاه‌هاي فرهنگي كه مي‌تواند براي فرهنگ‌سازي استفاده صحيح از فضاي مجازي، مفيد و پيشقدم باشد مجموعه صداوسيما است.

يكي از تبليغات گسترده و مشهور خمير دندان در تلويزيون آموزش نحوه مسواك زدن دندان‌ها است؛ تبليغي تجاري كه به بزرگ‌ترها ياد مي‌دهد هم خودشان مسواك بزنند و هم اينكه فرزندانشان را به استفاده از مسواك ترغيب كنند. متأسفانه تبليغ استفاده صحيح از فضاي مجازي در تلويزيون حتي به اندازه تبليغ اين خميردندان نبوده و گويا پاكيزگي ذهن به اندازه سلامتي دهان و دندان اهمیت ندارد.
صداوسيما علاوه بر اينكه فراگيرترين رسانه داخلي است، از نظر سازماني داراي بخش‌هاي متعددي است كه معاونت فضاي مجازي يكي از آن بخش‌ها است. عبدالعلي علي عسكري، رئيس رسانه ملي در حكم انتصاب معاون فضاي مجازي سازمان صداوسيما وظايف متعددي براي اين بخش مهم از صداوسيما عنوان كرده است كه از آن جمله مي‌توان به «همكاري صميمانه با توليدكنندگان محتوا در بخش‌هاي عمومي و مردمي جامعه به‌ منظور تأمين محتواي مورد نياز براي رسانه‌هاي نوين سازمان، رصد تحولات و ارائه خدمات لازم به‌ منظور سامان‌دهي افكار عمومي بر بسترهاي مربوط در فضاي مجازي، تلاش براي افزايش سواد سايبري و اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي آحاد مردم، خانواده‌ها و جوانان براي استفاده مطلوب از مواهب فضاي مجازي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي اين حوزه و اخذ بازخورد دقيق و مستمر از كاربران درباره كارايي و اثربخشي خدمات رسانه ملي در عرصه فضاي مجازي» اشاره كرد. با وجود اين چه مقدار از مخاطبان رسانه ملي از خدمات معاونت فضاي مجازي اين رسانه برخوردارند؟! حضور صداوسيما در فضاي مجازي تا چه حد است و آيا در بيش از ۱۷ شبكه تلويزيوني فارسي كه از طريق ستاپ‌باكس دريافت مي‌شوند، آموزش‌هاي لازم براي چگونگي بهره‌گيري از فضاي مجازي براي مخاطبان ميليوني صداوسيما ارائه شده است؟ مهم‌تر از آن اين است كه آيا با وجود اهميت فضاي مجازي صداوسيما راه را براي تعامل شبكه‌ها با اين فضا باز گذاشته است؟!

نگوييد تلگرام!
استفاده از فضاي مجازي براي صداوسيما چيزي شبيه استفاده از موسيقي است، به نحوي كه صداوسيما موسيقي توليد مي‌كند، موسيقي پخش مي‌كند، موسيقيدان‌ها و خواننده‌ها را دعوت مي‌كند، اما خبري از نشان دادن آلات موسيقي نيست. در بحث فضاي مجازي نيز معاونت‌هاي صداوسيما، روابط عمومي اين سازمان، شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي و حتي برخي از برنامه‌هاي شناخته شده اين رسانه در شبكه‌هاي اجتماعي داراي صفحات رسمي و كانال‌هاي ارتباطي است، محتواي برنامه‌هايش را در اين شبكه‌ها اطلاع‌رساني مي‌كند و با مخاطبانش ارتباطات شبكه‌اي برقرار مي‌كند ولي اعلام نام برنامه‌اي مانند «تلگرام» كه اين روزها محبوب‌ترين برنامه ميان كاربران فضاي مجازي در كشورمان است، در تلويزيون ممنوع است! از نظر مديران صداوسيما نام بردن از اين نرم‌افزار روسي همانا تبليغ آن خواهد شد و نبايد صداوسيما فرصت عرض‌اندام به اين شبكه بدهد!
اين رفتار تا آن حد سختگيرانه بود كه يكي از گويندگان ورزشي در برنامه زنده لب به اعتراض مي‌گشايد و مي‌گويد: «اگر بنا اين است كه نامي از پيام‌رسان برده نشود، چرا تعدادي از مجريان در برنامه‌هاي خود از اين شبكه اجتماعي نام مي‌برند؟ اگر قانون است، براي همه است و چه خوب مي‌شود كه ما هم بتوانيم آزادانه پيام‌رسان خود را تبليغ كنيم.» مجريان صداوسيما ترجيح مي‌دهند به جاي نام بردن از تلگرام يا اينستاگرام صرفاً از واژه شبكه مجازي استفاده كنند كه به تنهايي شامل چندين و چند شبكه و نرم‌افزار مي‌شود. وقتي يك رسانه تا اين حد از نزديك شدن به فضاي مجازي واهمه دارد، آيا مي‌تواند در قبال استفاده صحيح از آن فرهنگ‌سازي كند؟!

برنامه‌سازي در حد صفر!
چگونه در فضاي مجازي حضور سالمي داشته باشم؟! اين جمله را اگر در گوگل جست‌وجو كنيد چندين جواب مرتبط يا غيرمرتبط را در اختيار شما قرار مي‌دهد اما اگر در برنامه‌هاي تلويزيوني به دنبال پاسخ سؤال‌تان باشيد، هيچ‌گاه به پاسخي نخواهيد رسيد. دليل آن هم اين است كه صداوسيما هنوز نتوانسته است تكليف خود را با فضاي مجازي روشن كند، چه برسد به آنكه بخواهد براي مخاطبانش از اينكه چطور در فضاي مجازي حضور داشته باشند اما درگير معضلات آن نشوند، برنامه‌سازي كند. علي‌اصغر پورمحمدي، مدير شبكه 3 و معاون سابق سيما در گفت‌و‌گويي فضاي مجازي را رقيب صداوسيما معرفي مي‌كند و مي‌گويد: ماهواره و شبكه‌هاي اجتماعي چه در اينترنت و چه در تلفن همراه رقيب ما هستند كه هر روز پيچيده‌تر و به‌روزتر مي‌شوند. شبكه‌هاي اجتماعي رقيب دوم تلويزيون شده است. اين نوع تفكر در نقطه مقابل ايده‌اي قرار دارد كه فضاي مجازي را مكمل فعاليت رسانه‌هاي رسمي مي‌داند و معتقد است رسانه‌هاي سنتي مي‌توانند با حضور در فضاي مجازي تعامل بهتري با مخاطبان خود داشته باشند.

سروش هنوز راه نيفتاده
سازمان صداوسيما اقدام به توليد پيام‌رساني به نام «سروش» كرده است. سروش يكي از چند اپليكيشن پيام‌رساني است كه در داخل كشور توليد شده است. صداوسيما حتي براي اين برنامه پرخرج كه خودش ساخته و پرداخته است، تبليغ نمي‌كند و كاري نمي‌كند كه توجه مردم به قابليت‌هاي اين نرم‌افزار پيام‌رسان جلب شود. با وجود اينكه گفته مي‌شود سرور‌هاي پيام‌رسان سروش قابليت پشتيباني از كاربران ميليوني شبكه‌هايي مانند «تلگرام» را ندارد، ولي ظرفيت فعلي سرور‌هاي سروش نيز هنوز به صورت كامل مورد استفاده قرار نگرفته و كاربران ايراني تمايلي براي استفاده از سروش از خود نشان نداده‌اند. اينكه هزينه‌كرد صداوسيما براي توليد يك نرم‌افزار پيام‌رسان تا چه حد جزو وظايف سازماني اين رسانه است، بحث جداگانه‌اي است اما زماني كه هزينه توليد اين برنامه انجام شده و نسخه آن آماده بهره‌برداري است چرا خود سازمان آن جسارت لازم را براي پيشقدم شدن براي استفاده و ترويج آن ندارد؟ شايد هم ايرادات «سروش» آنقدر زياد است كه نمي‌توان روي رقابت آن با «تلگرام» كه محبوب گوشي‌هاي هوشمند ايراني‌ها شده است، حساب كرد!

صداوسيما با وجود اينكه داراي گسترده‌ترين جامعه مخاطب است، نمي‌خواهد يا نتوانسته براي حضور در فضاي مجازي ميدان عمل وسيعي را براي خود تعريف كند، در صورتي كه هنوز هم خانواده‌ها براي تأييد خوب يا بد بودن هر چيزي منتظر آن هستند كه تلويزيون درباره آن حرف بزند و چگونگي استفاده از فضاي مجازي يكي از مواردي است كه صداوسيما مي‌تواند براي مخاطبانش الگو‌دهي كند و به آنها نحوه صحيح استفاده از آن را بياموزد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیرمسعود

      صدا و سیما که دست خودتونه!
      محتواش رو آموزشی کنید
      شبکه آموزش ما رو نگاه کنید؟اسمش هیچ ارتباطی با محتواش نداره!!
      و بیشتر برنامه های آموزشیش قدیمی هستن و یا مفید نیستن

      پاسخ ها

      • سحر

        یه بار برنامه پتینه رو دیدی؟چقدر بی انصافید شماها.من خودم کلی کار از تلویزیون مخصوصا شبکه آمورش و چهار یاد گرفتم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج