۴۲۴۳۹۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

حس چشایی در دنیای مجازی

گروهی از پژوهشگران سنگاپور و ژاپن موفق به ایجاد روش‌هایی شده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد در فضای مجازی، طعم مواد مختلف را حس کنند.

وب سایت سایبربان: گروهی از پژوهشگران سنگاپور و ژاپن موفق به ایجاد روش‌هایی شده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد در فضای مجازی، طعم مواد مختلف را حس کنند.

حس چشایی در دنیای مجازی

فناوری واقعیت مجازی روزبه‌روز در حال تکمیل شدن است و محققان بسیاری در تلاش هستند تمام حواس انسان‌ها را برای طبیعی‌تر شدن تجربه‌ی کاربران در آن وارد کنند. به‌عنوان مثال تعدادی از شرکت‌ها مانند مایکروسافت در تلاش هستند حس لامسه را به این فضا وارد کنند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور (National University of Singapore) اعلام کرده‌اند در حال تحقیق برای افزودن حس چشایی به واقعیت مجازی هستند. این گروه روشی را ایجاد کرده‌اند که نه تنها مغز را فریب می‌دهد تا مزه‌ی خوراکی‌ها را احساس کند؛ بلکه تصور می‌کند آن چیز در حال جویده شدن نیز است.

پژوهشگران در زمان ارائه‌ی طرح خود در «نشست سالانه‌ی رابط کاربری نرم‌افزار و فناوری۱»، توضیح دادند که در روش آن‌ها با گرم و سرد کردن پیوسته‌ی سطح زیان می‌توان به شبیه‌سازی طعم غذاهای مختلف پرداخت.

پژوهشگران گفتند: «طعم شیرین در میان تمام 5 مزه‌ی مختلفی که زبان حس می‌کند از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده و حس لذت‌بخش‌تری را ایجاد می‌کند. ما روش جدیدی را برای شبیه‌سازی مجازی حس شیرینی از طریق شبیه‌سازی حرارتی برای گرم و سرد کردن نوک زبان انسان به وجود آوردیم. نتیجه‌ی آزمایش‌های انجام شده روی داوطلبان نشان داد آن‌ها می‌توانستند طعم شیرینی خفیفی را در زمان استفاده از ابزار توسعه داده شده، احساس کنند.»
حس چشایی در دنیای مجازی

از شرکت‌کنندگان خواسته شد در زمان آزمایش، زبان خود را به صفحه‌ی حرارتی قرار گرفته روی دستگاه بچسبانند. نتایج نشان داد نیمی از کاربران موفق شده‌اند طعم شیرینی را تشخیص دهند. دیگر افراد حاضر در آزمایش نیز اعلام کردند با بالا رفتن گرمای دستگاه تندی و با خنک شدن آن، طعم نعنایی را تشخیص داده‌اند.

پژوهشگران اعلام کرده‌اند این فناوری تنها در واقعیت مجازی کاربرد نداشته و می‌توان روی عینک کاربران یا برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند نیز از آن استفاده کرد تا طعم نوشیدنی‌ها را شیرین‌تر از میزان واقعی خود، احساس کنند.

هم‌زمان با پژوهشگران سنگاپور، گروهی از محققان دانشگاه توکیو نیز روی جنبه‌ی دیگری از حس مواد غذایی تمرکز کرده و می‌خواهد آن را به فناوری واقعیت مجازی اضافه کند. در واقع این گروه قصد دارند بافت مواد غذایی را نیز در شبیه‌سازی کنند. آن‌ها الکترودهایی را روی فک پایینی انسان که برای جویدن استفاده می‌شود قرار دادند.
سپس با تغییر فرکانس و فاصله‌ی زمانی پالس‌های الکتریکی ارسال به فک، موفق شدند سطحی سختی و کششی مواد غذایی را در فضای مجازی شبیه‌سازی کنند. در زمان آزمایش این فناوری آن‌ها موفق شدند، تمام داوطلبان را به گونه‌ای فریب دهند که باور کنند در حال خوردن غذایی واقعی هستند.

هر دو فناوری معرفی شده توسط محققان در مراحل اولیه توسعه‌ی خود قرار دارند و زمانی برای عرضه‌ی آن‌ها به بازار مصرف اعلام نشده است.

__________________________

۱- Annual Symposium on User Interface Software and Technology
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج