اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۲۵۷۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

آغاز دور جديد پيش‌ فروش سکه

در روزهاي اوج گيري دوباره قيمت سكه و ارز و در حالي كه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد خود را تا۱ ميليون و ۵۵۰ هزار تومان بالا كشيده است روز گذشته ناگهان از بانك مركزي خبر رسيد كه به زودي پيش‌فروش سکه با اعمال برخي تغييرات در مکانيزم آن آغاز مي‌شود.

خبرگزاری مهر/ فارس : در روزهاي اوج گيري دوباره قيمت سكه و ارز و در حالي كه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد خود را تا۱ ميليون و ۵۵۰ هزار تومان بالا كشيده است روز گذشته ناگهان از بانك مركزي خبر رسيد كه به زودي پيش‌فروش سکه با اعمال برخي تغييرات در مکانيزم آن آغاز مي‌شود.

انتشار خبر آغاز قريب الوقوع مرحله جديد پيش‌فروش سکه توسط بانک مرکزي و تاييد اين خبر از سوي محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي درحالي است كه فارغ از قيمت‌هاي جهاني و افزايش قيمت ارز در بازار داخلي نزديك شدن شب عيد نوروز و پايان يافتن ماه صفرهم به افزايش قيمت طلا و سكه در كشور كمك كرد و اين فلز گران بها و بي رقيب طي هفته جاري ركورد بي سابقه اي در كشور بر جاي گذاشت و در طول برخي روزهاي هفته قيمت هرگرم طلاي ۱۸ عيار به عدد ۱۶۰ هزار تومان و ارزش يك قطعه سكه بهار آزادي به حوالي ۱ ميليون ۱۶۰ هزارتومان نيز رسيد.

روز گذشته رئيس کل بانک مرکزي زمزمه‌هاي آغاز دور جديد پيش‌فروش سکه در آينده‌اي نزديک را تائيد کرد و گفت: به منظور مديريت نقدينگي پايان سال و همچنين قيمتها در بازار سکه، به زودي دور جديد پيش فروش سکه آغاز مي‌شود. محمود بهمني افزود: در دور جديد پيش فروش سکه براي متقاضيان سقف خريد تعيين مي‌شود، اين در حالي است که در دور گذشته در پيش فروش سکه محدوديتي وجود نداشت.

به گفته رئيس کل بانک مرکزي، اين بانک به زودي شرايط جديد پيش فروش سکه و مدت زمان تحول آن را اعلام خواهد کرد.گفته شده است كه طبق برنامه‌ريزي‌ انجام شده، مکانيزم پيش‌فروش نسبت به دوره قبل که سال گذشته بود، تغيير خواهد داشت. بر اساس اين گزارش، در اين مرحله از پيش‌فروش سکه همانند دور قبل پرداخت‌ها بدون محدوديت نيست و فروش سکه محدود خواهد بود.

برخي منابع خبري گزارش داده اند كه قيمت پيش فروش سکه بيش از يک ميليون تومان و زمان تحويل آن بين شش ماهه تا يکسال خواهد بود. كارشناسان بازار پيش بيني كرده اند كه قيمت سکه در پي اعلام پيش فروش سکه توسط بانک مرکزي سقوط کند.

سال گذشته ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه توسط بانک مرکزي در دو مرحله پيش فروش شد و طي چند ماه به متقاضيان تحويل داده شد. در اين مدت از مجموع ابزارهاي جايگزين تحويل سکه، تنها ابزار گواهي سپرده با نرخ ۲۰ درصد مطرح بوده استفاده شد، اما بانک مرکزي در مردادماه امسال همزمان با آغاز تحويل ۱ ميليون و ۹۵۰ هزار قطعه سکه به متقاضيان، براي دوره اي نيز امکان پرداخت وجه به منصرف شدگان را اجرايي کرد. به گفته مسئولان بانک مرکزي، با اين اقدام ۵۶ هزار ميليارد ريال نقدينگي جمع‌آوري شد.

تحويل سکه‌هاي پيش‌فروش شده درميانه پاييز امسال به اوج رسيد كه تحويل اين سكه درآن زمان توانست سير صعودي قيمت‌ها را کنترل و يا براي مدتي کاهش دهد. در‌ان زمان قيمت سکه از يک ميليون تومان به کمتر از ۷۰۰ هزار تومان رسيد و تا مدتي در اين نرخ باقي ماند.به نظر مي‌رسد، امسال هم يکي از اهداف اصلي اجراي اين طرح كنترل قيمت سكه و جمع‌آوري نقدينگي است.

يک مقام ارشد بانک مرکزي از ارائه مستندات قانوني برداشت از حساب بانک‌ها توسط اين بانک به ديوان محاسبات خبر داد و گفت: بانک مرکزي در خصوص اين اقدام به تکليف قانوني عمل کرده و از اين بابت مشکلي ندارد.به گزارش خبرگزاري‌ها ديروز قيمت هر سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با ۲۴ هزار تومان افزايش به يک ميليون و ۵۶۹ هزار تومان رسيد که نسبت به روز گذشته به صورت کاملا ناگهاني با افزايش ۲۴ هزار توماني مواجه شد.

سکه تمام بهار آزادي طرح قديم نيز با ثبت يک رکورد جديد با ۵۰ هزار تومان افزايش در مقايسه با روز گذشته به مبلغ يک ميليون و ۵۵۰ هزار تومان فروخته مي‌شود.نيم سکه هم با پنج هزار تومان افزايش به قيمت ۷۹۰ هزار تومان رسيد.هر ربع سکه نيز ۵۱۰ هزار تومان قيمت خورد که نسبت به روز قبل هفت هزار تومان رشد قيمت دارد. هر اونس جهاني طلا هم ديروز ۱۶۷۴ دلار معامله شد که نسبت به روز گذشته ۱.۶ دلار افزايش يافته است.

پيش فروش مجدد سكه توسط بانك مركزي در حالي قطعيت يافت كه اواسط آبان ماه امسال خبري‌هايي مبني بر اجراي مرحله جديد پيش‌فروش سکه مطرح شده بود اما اين اتفاق نيفتاد. در ان زمان مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي گفته بود كه اجرا يا عدم اجراي مجدد طرح پيش فروش سکه به شرايط بازار و سياست‌هاي کلان اين بانک بستگي دارد.

پيمان قرباني گفت كه پيش فروش سکه و اقداماتي نظير آن را نبايد در چارچوب سياست‌هاي دائمي بانک مرکزي تحليل کرد. اين قبيل اقدامات به دليل ماهيت کوتاه مدتشان با توجه به شرايط بازار و مقتضيات زمان اتخاذ مي‌شوند. قرباني در توضيح چرايي روي آوردن بانك مركزي به پيش فروش سكه گفت: در يک مقطع زماني با توجه به وضعيت خاص بازار سکه و طلا و رويکردي که بانک مرکزي نسبت به مديريت بازار داشت، تصميم گرفته شد تا به جاي عرضه نقدي سکه از روش پيش فروش سکه براي مداخله در بازار استفاده شود؛ در نتيجه اجراي طرح مزبور آرامش نسبي در بازار سکه و طلا حاکم شد و اگر التهابات اخير بازار ارز نبود شرايط قبلي تداوم مي‌يافت.

مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي در‌آن زمان ياد آور شد كه بانک مرکزي بر اساس وظائف ذاتي و قانوني خود دائما شرايط بازار را رصد مي‌کند و در زمان لازم تصميم مقتضي را اتخاذ مي‌کند. اجرا يا عدم اجراي مجدد طرح پيش فروش سکه به شرايط بازار و سياست‌هاي کلان بانک مرکزي بستگي دارد و نمي‌توان قاعده اي کلي براي آن درنظر گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج