اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۲۵۷۵
۵۰۹۷
۵۰۹۷
پ

مصرف کدام ماده مخدر در ايران بيشتر است؟

گرچه همواره در مورد آمار معتادان در ايران اختلاف نظرهايي وجود دارد اما قدر مسلم اين است که در مورد نوع مواد مصرفي اين اجماع وجود دارد که ترياک هم اکنون در صدر جدول مصرف و شيشه در صدر بيشترين افزايش گرايش قرار دارد.

روزنامه ابتکار: گرچه همواره در مورد آمار معتادان در ايران اختلاف نظرهايي وجود دارد اما قدر مسلم اين است که در مورد نوع مواد مصرفي اين اجماع وجود دارد که ترياک هم اکنون در صدر جدول مصرف و شيشه در صدر بيشترين افزايش گرايش قرار دارد.

خبرآنلاین نوشت که، چند سالي است که مصرف شيشه در ايران به بهانه‌هايي چون لاغري و افزايش قواي جنسي افزايش محسوسي داشته است. اين مسئله به همراه گرايشهاي سنتي به مواد مخدر قديمي تر زنگ خطر را براي جامعه جوان به صدا درآورده است.

آنگونه که حميد صرامي مي‌گويد اين آمار بر اساس طرح ملي شيوع شناسي مصرف مواد در ميان شهروندان کشور اعلام شده است. البته عده اي هم معتقدند چيزي حدود ۶۰۰ هزار نفر هم مصرف کننده تفنني وجود دارد.

مقدارموارد مصرفي

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که بر اساس آمار رسمي کشورها اعلام شده، حدود ۲۲۰ ميليون نفر معتاد در سراسر جهان وجود دارد که ۱۶۰ ميليون نفر آنها حشيش مصرف مي‌کنند، حدود ۱۴ ميليون نفر معتاد به کوکائين هستند، حدود ۹تا ۱۲ ميليون نفر معتاد به هروئين و مشتقات ترياک(خانواده opiud ها) هستند، ۱۱ ميليون نفر مصرف کننده قرصهاي روانگردان و اکستازي هستند و بقيه ساير مواد را مصرف هستند.

برخلاف تصور عموم مردم که فکر مي‌کنند استفاده از شيشه در اولويت نخست قرار دارد اما مطابق گزارش‌ها، ترياک در جايگاه اول مصرف معتادان در ايران قرار گرفته است. به عبارت بهتربر طبق گزارش سالانه مواد مخدر در سازمان ملل در سال ۲۰۱۰، مصرف کنندگان مواد مخدر به ترتيب بيشتر به ترياک با۴۰۱۳۹۵ کيلوگرم، حشيش و گراس با تقريبا ۷۰ هزار کيلوگرم،هروئين با تقريبا۲۷ هزار کيلوگرم،مورفين و ترکيبات آن با تقريبا ۸ هزار کيلوگرم،متاآمفتامين(شيشه) تقريبا ۱۴۰۰کيلوگرم، ماريجوانا تقريبا ۱۰۰۰ کيلوگرم و کوکايين با تقريبا ۲۰ کيلوگرم،گرايش دارند هر چند که ۸۴ درصد از اين مصرف کنندگان استفاده از دخانيات را هم در کارنامه خود دارند.ا

لبته مرگ و مير ناشي از سوء مصرف مواد مخدر در ميان مصرف‌کنندگان روان‌گردان‌هايي مثل شيشه رتبه اول، هرويين رتبه دوم و ترياک رتبه سوم را دارد.لذا اين شائبه پيش مي‌آيد که مصرف شيشه بيشتر از بفيه است البته شيشه بيشترين پيشرفت در گرايش مصرف را داشته است چرا که در سال ۲۰۰۷ بر طبق آمار اعلامي تنها ۳۵ کيلوگرم از اين مواد استفاده شده است ومتاسفانه توليد زير زميني آن در داخل کشور باعث افزايش مصرف شده است.

علت تعداد زياد مصرف کننده ترياک و هروئين در ايران کاملا واضح است ما در همسايگي بزرگترين منبع کشت خشخاش در جهان قرار داريم که بزرگترين توليد کننده هرئين و مشتقات ترياک در جهان است و به همين علت اين مواد به راحتي در کشور ما قابل دسترس است در حالي که مثلا مراکش و روسيه بزرگترين توليدکنندگان حشيش در جهان و کشورهاي آمريکاي جنوبي بزرگترين توليدکنندگان کوکائين در جهان هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج