adexo3
۴۲۷۲۸۲
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

ورود سالانه ۸۰۰ هزار کامیون با بار قاچاق

اگر میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور را ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، سالانه حدود ۸۰۰ هزار کامیون برای جا به جایی این کالای قاچاق لازم است.» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران این اظهار نظر را در شرایطی انجام داده است که بنا به گفته مسئولان امسال مبارزه با قاچاق جدی‌تر شده و علاوه بر برخورد در مرز‌ها با عرضه کالا‌های قاچاق در مغازه‌های نیز برخورد‌هایی صورت گرفته است.

روزنامه آرمان: اگر میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور را ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، سالانه حدود ۸۰۰ هزار کامیون برای جا به جایی این کالای قاچاق لازم است.» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران این اظهار نظر را در شرایطی انجام داده است که بنا به گفته مسئولان امسال مبارزه با قاچاق جدی‌تر شده و علاوه بر برخورد در مرز‌ها با عرضه کالا‌های قاچاق در مغازه‌های نیز برخورد‌هایی صورت گرفته است.

قاچاق از عمده مشکلات اقتصاد ایران است که به مسائل مختلفی ربط پیدا می‌کند. سودآور نبودن تولید داخلی، عدم کنترل مرز‌ها، بیکاری مرزنشینان، استقبال شهروندان از کالای قاچاق و... برخی از مواردی است که به قاچاق کالا در ایران دامن می‌زند. گزارش‌های متعددی از حجم کالای قاچاق در ایران منتشر می‌شود. بنا بر برخی اظهار نظر‌ها میزان ورود کالا‌های قاچاق به ایران از صادرات رسمی بیشتر است.

امسال همزمان با به کارگیری سامانه جامع گمرکی مقابله با قاچاق نیز تشدید شد. شهریور امسال اسکندر مومنی، جانشین فرمانده انتظامی کشور گفت: «میزان کشفیات کالای قاچاق در کشور از ابتدای امسال تاکنون ۳۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.» همچنین ۱۲ آبان امسال مهدی قدمی، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور عنوان کرد: «در شش ماه ابتدای امسال میزان کشفیات قاچاق با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون تومان ۹۷ درصد افزایش یافته است.» با وجود این، همچنان میزان قابل توجهی کالای قاچاق به ایران وارد می‌شود که این مساله شائبه سازمان یافته بودن قاچاق در ایران را به وجود می‌آورد.

قاچاق سازمان‌یافته

به گفته قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق در سال ۹۴ حدود ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. بدون شک نمی‌توان گفت این میزان کالای قاچاق به صورت کوله بری و ته‌لنجی به ایران می‌آیند، بلکه برای ورود این میزان کالای قاچاق، قاچاقچیان نیازمند استفاده از امکانات خاص از جمله کامیون‌های ویژه حمل بار و کانتینر‌های مجهز هستند. برای مثال یکی از کالا‌هایی که به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود میوه است. واردات میوه شرایط خاصی می‌طلبد و نمی‌توان این کار را بدون داشتن تجهیزات انجام داد. بر این اساس مساله قاچاق سازمان یافته مطرح می‌شود. اردیبهشت امسال حسین اشتری، فرمانده ناجا عنوان کرد: «متاسفانه از نظر ما بخش عمده‌ای از قاچاق کالا به کشور و همچنین خروج آن از کشور سازمان یافته است و ما امیدواریم که با همکاری دیگر دستگاه‌های مسئول درا ین زمینه به نتایج خوبی برسیم.»

به اعتقاد محمد حسین برخوردار، کارشناس مسائل اقتصادی افرادی که فرایند ورود گسترده کالای قاچاق را به کشور هدایت می‌کنند افراد معمولی نیستند، بلکه افراد خاصی هستند که به صورت سازمان یافته هدایت قاچاق را در آن سوی مرزهای کشور در دست دارند. بدون شک برای مقابله با کالای قاچاق نیازمند همکاری فرابخشی و عزم جدی برای مقابله با این معضل اقتصادی هستیم. هر چند برخورد‌هایی از قبیل جمع آوری کالای قاچاق از مغازه‌ها که در ماه‌های اخیر در تهران و بسیاری از شهر‌ها به ویژه شهر‌های مرزی خبر ساز شده می‌تواند راهی برای مقابله با کالای قاچاق باشد، اما قطعا در این زمینه نیازمند استفاده از راهکار‌هایی هستیم تا ریشه قاچاق در کشور خشکانده شود. شاید بیش از هر چیز نیازمند شناسایی چرایی قاچاق به ایران باشیم. باید دید چرا تولید ملی به صرفه نیست و فعالان اقتصادی به جای تولید به واردات و قاچاق روی آورده‌اند. از طرف دیگر، باید دست‌های پشت پرده قاچاق شناسایی شوند. همانطور که عنوان شد حجم بالای قاچاق به ایران نشان دهنده این واقعیت تلخ است که دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد. حمایت از تولید داخلی عدم مسامحه با افرادی است که با استفاده از موقعیت‌های ویژه مبادرت به انجام اقدامات خلاف قانونی از جمله قاچاق کالا می‌کنند.

غل و زنجیر‌ها را از پای تولید داخلی باز کنیم

روز گذشته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اگر میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور را ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، سالانه حدود ۸۰۰ هزار کامیون برای جا به جایی این کالای قاچاق لازم است. به گزارش تسنیم،‌ عبدالوهاب سهل آبادی ادامه داد: من در ابتدا از همه مسئولان و عواملی که در مبارزه با قاچاق کالا و ارز دخیل هستند، خواهش می‌کنم تا کمی هم به تولید داخل توجه کنید. ما باید تلاش کنیم تا برای استفاده از تولید داخل فرهنگ سازی شود و غل و زنجیرهای جدیدی که هرروزه به پای تولیدکنندگان بسته می‌شود را کم کنیم.

او درباره تشویق فروشندگان کالای داخلی گفت: به نظر من باید برای واحدهایی که کالای داخلی عرضه می‌کنند، معافیت‌های مالیاتی و برای واحدهای فروشنده کالای خارجی مالیات‌های مضاعف در نظر گرفته شود. طبق محاسباتی که داشتم اگر میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور را براساس اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی حدود ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، حدود ۸۰۰ هزار کامیون برای جا به جایی این کالاها لازم است. رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت ایران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار واحد تولیدی در کشور فعالیت دارند، افزود: متاسفانه قاچاق پوشاک تا حد زیادی در کشور ریشه دوانده است.

سهل آبادی با تاکید بر اینکه باید یکی از وظایف مهم ما فرهنگ سازی برای استفاده از کالای داخلی باشد گفت: متاسفانه ما تولیدکنندگان، رسانه‌ها و... هیچ اقدام مثبتی برای ترویج استفاده از کالای داخلی انجام نداده ایم. اگر همه دستگاه‌هایی که با قاچاق ارتباط دارند، عزم جدی در حمایت از تولید داخل داشته باشند، می‌توانیم به نتایج مثبتی دست یابیم. نکته مهم دیگر این است که تولیدکننده داخلی با بهره بیست و چند درصدی نمی‌تواند در فضای رقابتی فعالیت داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در مغازه ها لباس های خارجی هست روز به روز بیشتر میشود به کجا باید اطلاع داد تا واقعا جمع اوری کنند به هر جا گه لباس خارجی هست میری میگن ما مجوز دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج