adexo3
۴۲۸۰۲۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

«رفتن» برادران محمودی در جشنواره فجر

برادران محمودی اوایل امسال در سکوت خبری تولید فیلم «رفتن» را به پایان رساندند که مدت کوتاهی در افغانستان به نمایش درآمد و پس از آن به نمایندگی از این کشور به آکادمی اسکار معرفی شد.

وب‌سایت آی سینما: برادران محمودی اوایل امسال در سکوت خبری تولید فیلم «رفتن» را به پایان رساندند که مدت کوتاهی در افغانستان به نمایش درآمد و پس از آن به نمایندگی از این کشور به آکادمی اسکار معرفی شد. البته با این‌که جشنواره فجر محل اولین رونمایی فیلم‌های سینمایی است، نام «رفتن» نیز به عنوان یکی از متقاضیان منتشر شد. جمشید محمودی به‌ ما می‌گوید با توجه به این‌که قبلا هم چنین فیلم‌هایی به بخش مسابقه فجر راه پیدا کرده‌اند آن‌ها امیدوارند شرایط به نفع آن‌ها و فیلمشان تغییر کند.
«رفتن» برادران محمودی در جشنواره فجر

برداران محمودی سال ۱۳۹۲ با ساخت فیلم «چند متر مکعب عشق» در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر (دو جایزه اصلی بخش نگاه نو) و هفدهمین جشن سینمای ایران (هفت تندیس) موفق شدند توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کنند. این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی این دو برادر بود که جمشید محمودی کارگردانی و برادرش نوید محمودی تهیه‌کنندگی آن‌را برعهده داشت.

آن‌ها زمستان سال گذشته فیلم دیگری با موضوع مهاجرت و عشق ساخته‌اند که در سکوت خبری تولید شد، با این تفاوت که این‌بار نوید محمودی کارگردانی و جمشید تهیه‌کنندگی را بر عهده داشته است، فیلم قبلی آن‌ها «چند متر مکعب عشق» در هشتادوهفتمین دوره جوایز اسکار به عنوان نماینده افغانستان معرفی شد و انتظار می‌رفت که «رفتن» نیز به عنوان نماینده این کشور برای شرکت در اسکار معرفی شود، به همین دلیل شهریور امسال این فیلم به مدت کوتاهی (بیش از یک هفته) در سینما پامیر، سینما آریانا و سینما پارک شهر کابل اکران شد.

با توجه به این‌که پس از این اکران «رفتن» در بخش اصلی مسابقه بیست و یکمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم بوسان کره‌جنوبی نیز به نمایش درآمد، به نظر می‌رسید برادران محمودی قید حضورشان در جشنواره فیلم فجر را زده‌اند که طبق قوانین باید اولین رونمایی فیلم‌های سینمایی باشد، اما امروز خبر پرکردن فرم ثبت‌نام حضور در جشنواره فجر برای فیلم جدید این دو برادر منتشر شد که به همین دلیل با جمشید محمودی تهیه‌کننده آن تماس گرفتیم.

محمودی در پاسخ به این‌که آیا قصد دارند این فیلم را در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآورند یا امیدوارند برای رقابت در بخش اصلی پذیرفته شود، به ما می‌گوید: «از قانون نمایش خارجی فیلم‌های سینمایی که مانع حضور آن‌ها در جشنواره فجر می‌شود با خبریم، اما فکر کردیم شاید این قانون تغییر کند و آن‌وقت فرصت را از دست داده‌ایم و به همین دلیل هم ثبت‌نام کردیم، شاید حجم فیلم‌هایی با این شرایط بالا برود و موقعیت تغییر کند.»

او با اشاره به این‌که تا کنون هم جشنواره‌های بسیاری برای حضور «رفتن» ابراز علاقه‌ کرده‌اند و در آینده این موضوع نیز رسانه‌ای خواهد شد، ادامه می‌دهد: «این قانون بهتر است تغییر کند تا برخی فیلم‌ها بتوانند در جشنواره فیلم فجر هم حضور داشته باشند، البته گاهی تغییراتی اتفاق افتاده و برخی فیلم‌ها با شرایط مشابه توانسته‌اند به بخش مسابقه راه پیدا کنند که ماهم امیدوار بودیم امسال این شرایط شامل حال‌مان بشود، به خصوص که در دوره‌های قبل این اتفاق افتاده بود که این قانون را بردارند، اما مثل این‌که امسال این قانون وجود دارد با این‌حال امیدواریم تغییر کند.»

او در ادامه درباره قانون جشنواره فیلم فجر که بر اولین رونمایی فیلم‌ها تاکید دارد این‌طور نظر می‌دهد: «جشنواره فیلم فجر جشنواره داخلی سینمای ایران است و قرار است فیلم‌های ایرانی در این جشنواره معرفی شوند، من ارزش‌گذاری نمی‌کنم اما واقعا مگر چقدر یک فیلم در جشنواره‌ای مثل بوسان یا قاهره فرصت دیده شدن پیدا می‌کند که به این دلیل از جشنواره فجر کنار برود؟ مثلا یک فیلم اگر می‌خواهد در جشنواره فجر حضور داشته باشد باید از حضور در جشنواره ونیز بگذرد، در حالی‌که اگر یک فیلم در جشنواره‌ای مثل ونیز و برلین به نمایش درآید که سینماروهای حرفه‌ای و افراد شاخص در آن حضور دارند باعث دیده شدن سینمای ایران نیز می‌شود، به نظرم این قانون فقط موقعیت حضور بین‌المللی را از سینمای ایران می‌گیرد و نباید فیلمی را که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند بیات شده دانست.»

البته به گفته محمودی در صورت پذیرفته نشدن «رفتن» در بخش ملی احتمال دارد این فیلم را برای شرکت در جشنواره جهانی فجر ارسال کنند. مشکل «رفتن» فقط شرکت در جشنواره‌های دیگر نیست، این فیلم مدتی هرچند کوتاه در افغانستان اکران داشته است که محمودی در این‌باره نیز می‌گوید: «اکران تقریبا ۱۰ روزه «رفتن» در افغانستان تنها برای رعایت قانون آکادمی اسکار بود تا فیلم بتواند در این رقابت‌ها شرکت کند.»

او همچنین درباره استقبال از این فیلم در افعانستان می‌گوید: «متاسفانه من آن‌جا نبودم برادرم نوید کارگردان فیلم در افغانستان حضور داشت و ظاهرا به دلیل موضوع روز که مهاجرت به اروپا و کشورهای دیگر است این فیلم مورد توجه قرار گرفته بود و اکرانی مثل «چند متر مکعب عشق» نیز برای آن‌ گذاشته بودند.»

این دو برادر در تدارک فیلم دیگری هستند که جمشید محمودی آن را کارگردانی خواهد کرد و در حال حاضر در مرحله نگارش فیلم‌نامه قرار دارد اما مدیر تولید و طراح صحنه فیلم تقریبا پیش‌تولید آن را شروع کرده‌اند، سومین ساخته آن‌ها نیز منتظر آمدن زمستان است تا در این فصل کلید بخورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج