۴۲۸۰۹۲
۴ نظر
۵۰۲۳
۴ نظر
۵۰۲۳
پ

آشا محرابی: انسان قربانی باورهایش می‏ شود!

آشا محرابی در طول دوران فعالیتش در عرصه بازیگری این شانس را داشته که ایفاگر رل های مختلفی باشد، او به واسطه فیزیک چهره و صدای مناسب، توانایی ایفای نقش های سپید و در عین حال خاکستری را دارد.

روزنامه بانی فیلم - مجتبی احمدی: ایفای برخی از نقش ها در طول دوران زندگی حرفه ای یک بازیگر بیش از چند بار اتفاق نمی افتد. نگارش فیلمنامه هایی با قصه تکراری و شخصیت پردازی نامناسب و سطحی باعث دیده نشدن کاراکتر در دل قصه و عمق نگرفتن شخصیت ها در روند قصه های تک بعدی شده و چون اتفاقات شکل و شمایل واقعی ندارند بازیگر این فرصت را برای قرار گرفتن در قالب شخصیت های گوناگون و چالش شناختن کاراکتر، توجه به باور و نگاه شخصیت، شناخت ایدئولوژی و جهان بینی نقش برای انجام هر اقدامی نمی یابد اینکه شهرام شاه حسینی به شناسنامه کاراکتر اعتقاد ندارد و معتقد است شخصیت باید، در لحظه شکل بگیرد و در لحظه تصمیم بگیرد و اکت او بر اساس اتفاقاتی رخ می دهد که پیش روی اوست یک طرف، اینکه شخصیت باید ابعاد مشخصی داشته باشد تا بتواند در آن لحظه به یک تصمیم و واکنش معین برسد بحث دیگری است که جای گفت و گوی مفصل دارد.
آشا محرابی: انسان قربانی باورهایش می‏ شود!

آشا محرابی در طول دوران فعالیتش در عرصه بازیگری این شانس را داشته که ایفاگر رل های مختلفی باشد، او به واسطه فیزیک چهره و صدای مناسب، توانایی ایفای نقش های سپید و در عین حال خاکستری را دارد. فارغ التحصیل دوره های بازیگری و کارگردانی از مدرسه مرحوم سمندریان که فیلمنامه نویسی را از ناصر تقوایی درس گرفته و سالها رادیو را در مقام کارگردان و گوینده تجربه کرده، جزو بازیگرانی است که از دوران نوجوانی با بازی در سریال «آئینه» و آثاری چون «مرگ تدریجی یک رویا»، «سرزمین کهن»، «آشپزباشی»، «تاوان»، «مهمانان ویژه»، «چرخ فلک» و… بازیگری را تجربه کرده است. بازیگر «تاوان» و «همه چیز اینجاست» مجددا با شهرام شاه حسینی برای سریال «یکتا» و «هشت و نیم دقیقه» همکاری و دقایقی هر چند کوتاه مهمان یک فنجان چای ما شد تا از فروغ کاراکتر خاکستری اش که شاید محرابی به باورهای او حق داده و… بگوید.

روزهای پر کاری را سپری می کنید با این سوال آغاز می کنم با توجه به محدودیت های گریم و پوشش خانم ها در تلویزیون ما ، متفاوت درآمدن نقش های زنانه و دخترانه حتما کار راحتی نخواهد بود در این باره صحبت کنید ؟ اینکه چگونه و با چه حربه ای به عنوان یه بازیگر حرفه ای این انسان ها را متفاوت زندگی می کنید؟

ـ سلام . ممنون از لطفتان. بازیگرى است دیگر با بیکارى ها و پر کارى هاى گاه به گاهش، که هیچکدام هم ماندنى نیستند . درست می فرمائید . اما اگر طراحى لباس و گریم کار با دقت و حوصله و البته هنرمندانه انجام گیرد می تواند به این تمایز و متفاوت بودن نقش کمک کند .

در سریال «چرخ فلک» در نقشی متفاوت حضور داشتید کاراکتری با دغدغه های درونی و وجوهی که به نظرم رنگی خاص به نقش داده بود از آن تجربه هم صحبت کنید؟

ـ تجربه بسیار دوست داشتنى بود و کار با آقاى عزیزالله حمید نژاد برایم فرصت و غنیمتى که امیدوارم تکرار شود . یکى از بهترین و لذت بخش ترین کارهای من بود. گپ هاى طولانى با کارگردان و پارتنر هایم ، تمرین و تحلیل هاى مفید و بعد گرفتن سکانس ها بدون تعجیل هاى مضر ، ساعت هاى طولانى کار در روز را دوست داشتنى مى کردند . نقش باران را خیلى دوست داشتم . اینکه شخصیتش به خاطر سختى هاى زمانه ، محکمتر و عمیق تر می شد و تغییر می کرد برایم چالش خوبى در بازیگرى بود .

از «آرام می گیریم» هم بگویید، این روزها مشغول بازی در این کار هستید، در این سریال ایفاگر چه نقشی هستید؟

ـ «آرام مى گیریم» یک ملودرام اجتماعى است که به نظرم مخاطب زیادى را جذب خواهد کرد . من نقش زهرا را بازى مى کنم ، شخصیتى محکم و معصوم که با سرنوشت و بازى هایش دست و پنجه نرم می کند .

و اما سریال «یکتا» و دومین تجربه کار با شاه حسینی بعد از «همه چیز آنجاست»…

ـ در واقع سومین تجربه کارى ام با آقاى شاه حسینى بود . که ظاهرا بیننده هم زیاد دارد .

بله، سریال «تاوان» را هم با هم کار کردید؟

ـ خوب بودن دو تجربه اول ، تجربه سوم را رقم زد و به نظرم اتفاق خوبى بود .

این سوال برایتان پیش نیامد که چرا باز هم پارتنرتان سام درخشانی است؟

ـ نه. شاید چون به عنوان بازیگر در ایفاى نقش هایمان بده بستان خوبى با هم داشتیم .

فروغ شاید مهمترین شخصیت این سریال باشد از آن وجه که راه انداز موتور بسیاری از اتفاقات است، با این وصف این کاراکتر خاکستری را چگونه تعریف می کنید؟

ـ همواره سعى مى کنم در حد امکان نقش هاى مختلفى را تجربه کنم تا ایفاى آنها برایم چالش بر انگیز باشد . فروغ هم از آن دسته نقش ها بود . زنى که به خاطر آنچه در زندگى از دست داده ، کینه ا ى عمیق در دل مى پروراند و با از دست دادن کودکش که تنها شانسش براى مادر شدن بود ، بغضش عمق بیشترى می گیرد ، هر چند که تلاش می کند دوباره به زندگى بر گردد و از کسانى که آنان را مسبب ناکامى هایش می داند انتقام بگیرد . عاشقانه همسر و برادرش را دوست دارد و به فرزین اعتماد عمیقى دارد تا جائی که باور هایش در زندگى بیشتر بر پایه شناختى است که برادرش به او داده و می دهد.

به نظر می رسد صدا که یکی از مهمترین فاکتور های بازیگری است و شما از جنس خاص آن بهره مندید در این نقش که لحن و نگاهی گاه سیاه دارد کمک حال بوده؟

ـ ممنون از لطفتان . بله به هر حال صدا و بهتر بگویم بیان از پایه هاست در بازیگرى .

فروغ را اول دیدید و به او حق دادید یا بازی کردید و کم کم به او رسیدید؟

ـ من براى بازى در نقش هر شخصیتى سعى می کنم با تمام وجودم کاراکتر را درک و بعد آن را خلق کنم . همواره در نقش هاى مثبت دنبال نکات منفى مى گردم و در نقش هاى منفى دنبال نقاط مثبت . چرا که به نظرم نقش مثبت مطلق و یا بالعکسش در زندگى واقعى باور پذیر نیست و جذابیتى هم ندارد . درباره فروغ هم تلاشم همین بود. عشق فروغ به همسرش ، به فرزین ، به کودکش که زاده نشد ، به زندگى، همه نکات مثبت شخصیت او هستند . اینکه پاى کسانی که دوستشان دارد می ماند البته به شیوه خودش . شیوه فروغ حتما شیوه آشا نیست اما براى خود فروغ قابل درک است و من هم سعى کردم فروغ را درک کنم.

فروغ به مراتب باهوش تر از احسان است این خواسته فروغ بوده از انتخاب احسان یا اول عاشق بوده و…

ـ به نظرم فروغ عاشق احسان بوده، به هر حال او پسر شریک پدرش هم بوده است.

اتفاقاتی که رخ می دهد نشان از این دارد می توانیم گاهی با فروغ همراه و به او حق بدهیم اما اینگونه نمی شود. به نظر می رسد بازیگرش بداند چرا مخاطب با او دلش صاف نمی شود؟

ـ بله دل من هم با فروغ صاف نمى شود . حداقل نه تا اینجاى قصه، فروغ قربانى باورهایش است . باورهایی که دیگرانى که دوستشان دارد برایش ساخته اند . کسانى چون پدر از دست رفته اش و از همه مهم تر فرزین … باید دید آیا باورهایش عوض خواهند شد و اگر عوض شوند رویکردش به زندگى و آدم هایش چه خواهد بود.

فروغ عاشق فرزین است اما این علاقه در نگاه او به عشق فرزین خواهرانه نیست شاید شخصی باشد…

ـ نه کاملا خواهرانه و عاشقانه فرزین را دوست دارد . فرزین تنها بازمانده خانواده و همواره حامى اش است و از همه مهم تر فرزین را تنها حامى مطلق خودش می داند . حتى در ابتدا می بینیم تنها کسی که حتى قبل از احسان موضوع باردارى او را می داند فرزین است .

اصولا نقش های منفی جای کار بیشتری دارند اما نظر مخاطب روی آنها متفاوت است شما کدام را ترجیح می دهید؟

ـ همانطور که گفتم همیشه دوست دارم نقش هاى متفاوت را تجربه کنم اینکه بخواهم همیشه مثبت بازى کنم برایم چالشى ایجاد نمى کند . . از طرفى می دانم مخاطب تلویزیون بسیار باهوش و حرفه اى است و مى داند که شخصیت من نقش مثبت یا منفى که آنرا اجرا می کنم نیست. شخصیت واقعى من آشا محرابى ست ، نه فروغ و یا هر نقش دیگر.

پس دوست دارم نقش هاى متفاوت را تجربه کنم و کاستى ها و نقاط قوت کارم را بشناسم . به نظرم براى رشد و پویائی در هر شغلى باید تجربه داشت و بازیگرى هم از این قاعده مستثنى نیست . من هم در نقش هاى تراژیک و کمدى بازى کرده ام و هم مثبت و یا منفى . اساسا به نظرم بازیگرى قالب پذیر نیست و باید روان باشد.

به نظر شما پرداختن به موضوعات ملتهب جامعه چقدر در بازگشت مخاطبان به تلویزیون موثر است؟

ـ به نظرم خیلى زیاد . خصوصا اگر موضوعات چالش برانگیزى هم در آن مطرح شده باشد . مثلا همین قصه ارث و فوت فرزند قبل از پدر و مادر از آن قصه هاى واقعی است که بسیارى از خانواده ها تجربه کرده اند و می توانند با آن همذات پندارى کنند و به نظرم پرداختن به آن خالى از لطف نبود .

از رادیو چه خبر؟ جدیداً فعالیتی نداشتید ؟

ـ هر از گاهى نمایش هاى رادیوئى را در اداره کل نمایش رادیو کارگردانى می کنم . پیوند قلبى من با رادیو نا گسستنى است.

کار با شهرام شاه حسینی را چطور دیدید؟!

ـ آقاى شاه حسینى کارگردان کاربلدى ست .کار کردن با او بسیار خوب است که البته سه همکارى خوبمان نشانى از این ادعاست .

بازخورد مخاطب از بازی خوب شما در این سریال چگونه بوده است؟

ـ اینکه لطف شماست . بسیارى دوست دارند و بعضى ها هم باز به خاطر لطفى که به من دارند نقش را باورپذیر دریافته اند ودلشان نمی خواست من را در شخصیت منفى ببینند. اما این ذات بازیگرى ست . یک روز شیطان را بازى می کنی و یک روز فرشته را . نه این هستید و نه آن . هر دو بازیست . فقط خودتان هستید و بس .

برنامه های آتی تان…

ـ تا خدا چه بخواهد …
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازیگر بسیار خوبی هستن صدای دلنشینی دارند

    • بدون نام

      من خیال کردم سی ودو سه سالشه ایشون سال ۶۳ تو سریال ایینه بازی میکرده خودت میتونی سنشه حساب بونی ۳۲+۱۵=۴۷ او روله ۴۷ سالشَه خوو موندَه ماشالاش باشَه

    • بدون نام

      43سالشه

    • مهدی بصیری پور

      اشامحرابی خواستنی هستی عاشق چهره وصداتم لذت بخش هستی عزیزم ماهم چنان دوست داریم طرفردارتم تکی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج