adexo3
۴۲۸۹۶۸
۱۶ نظر
۵۰۰۹
۱۶ نظر
۵۰۰۹
پ

یارانه نقدی ۸۸ درصد منابع هدفمندی را بلعید

عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، از سال ۱۳۸۹ تا ۵ماهه اول امسال، حدود ۸۸ درصد از کل مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها به پرداخت نقدی و حدود ۲ درصد از منابع به تولید رسیده است.

خبرگزاری مهر: عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، از سال ۱۳۸۹ تا ۵ماهه اول امسال، حدود ۸۸ درصد از کل مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها به پرداخت نقدی و حدود ۲ درصد از منابع به تولید رسیده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیلی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به تازگی منتشر کرده، اعلام می‌کند که پس از گذشت حدود ۶ سال از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، نه تنها اهداف عمده مورد نظر آن قانون محقق نشده، بلکه اجرای آن تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه داشته است.

عملکرد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان می‌دهد، طی سال‌های ۱۳۸۹ تا پنج‌ماهه نخست ۱۳۹۵، حدود ۸۸ درصد از کل مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها به پرداخت نقدی و حدود ۲ درصد از منابع مزبور طی سال‌های مورد نظر به تولید البته با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص یافته است و مابقی مصارف، به حوزه سلامت، پرداخت بدهی به بانک مرکزی و خزانه، پرداخت به رزمندگان معسر و مواردی این چنینی پرداخت شده است.

یکی از دلایل عدم توفیق در دستیابی به اهداف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را می‌توان به انحراف عملکرد از قانون مصوب نسبت داد، اما دلیل اصلی عدم موفقیت در دستیابی به اهداف و بروز چالش‌های کنونی، وجود برخی ابهامات و اشکالات در منطق خود قانون بوده است.

بر این مبنا انتظار می‌رفت، دولت که در اجرای قانون مذکور با چالش‌های فراوانی رو به رو بوده است، از فرصت برنامه ششم به منظور توقف چرخه معیوب اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح فرآیند اجرای آن استفاده کند. به علاوه اتمام دوره قانونی اجرای قانون هدفمندی همزمان با اتمام برنامه پنجم، تأکید سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر تحقق کامل هدفمندسازی یارانه‌ها و نیز تکلیف دولت بر استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی، ضرورت پرداختن به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها در برنامه ششم را آشکارتر ساخته بود.

علیرغم الزامات مذکور، این موضوع بسیار مهم، در لایحه برنامه ششم مغفول واقع شده و عملا هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است. در چنین شرایطی، مجلس شورای اسلامی چهار رویکرد را میتواند در پیش گیرد؛ به نحوی که پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت که به معنای ادامه مسیر گذشته خواهد بود را بپذیرد یا اینکه برخی اصلاحات جزئی در منابع یا مصارف قانون هدفمندی بدون توجه به مشکلات ساختاری در منطق آن را اعمال کند.

در این رابطه مجلس می‌تواند زمینه را برای اصلاحات اساسی در قانون فعلی و توقف چرخه معیوب آن فراهم کرده و اصلاحات اساسی در نظام مدیریت انرژی کشور را اعمال کند. البته باید توجه داشت که رویکردهای اول و دوم در شرایط کنونی، کارآمد نیستند و لازم است، اصلاحات اساسی در قانون هدفمندی انجام پذیرد. به این معنا که اصلاحات موردی و جزئی در قانون هدفمندی از جمله حذف برخی افراد از دریافت یارانه، توزیع‌بخشی از آن در یک حوزه و عدم اختصاص آن به بخشی دیگر نمیتواند مشکلات اصلی و نقاط ضعف موجود در منطق قانون هدفمندی را برطرف سازد.

بر همین اساس ضروری است که رویکردهای سوم و چهارم مورد توجه قرار گیرند؛ به منظور انجام اصلاحات اساسی در نظام مدیریت بازار انرژی کشور ابتدا باید خطوط کلی نظام قیمت‌گذاری انرژی در کشور اصلاح و سپس منابع حاصل، به مصارف کاملا مشخص و طبق ضوابطی روشن و شفاف اختصاص یابد. متناسب با این دو رویکرد در گزارش حاضر پیشنهادهایی تنظیم شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حرفی نیست قیمتها رو به 5سال پیش تغییر بدن یارانه نمیخوایم

    • قوقولی

      مردم ما باید از کشور سوییس الگو بگیرند که به یارانه ها نه گفتن.مردم ما دنبال پول مفت و بدون زحمت هستند که اصلا با فرهنگ ما که جهاد و تلاش است همخوانی ندارد...بیاییم برای کمک به دولت از یارانه ها انصراف بدهیم تا پروژه های
      های کشورمان تکمیل بشود.

    • بدون نام

      اون چیزی که ثروت ایران رو بلعیده یارانه نیست.اختلاص و دزدی .یارانه حق هر کسه.چطور نفت و گاز این کشور فقط شده مال دولت ؟پس مردم بدبخت چی ؟

    • شمال

      دولت باید بجای حذف یارانه اقشار ضعیف ،نسبت به حذف یارانه دولت مردان و صد برابر نمودن هزینه های آب ،برق، گاز، تلفن مصرفی شان، ومالیات و عوارض مربوط دولت مردان و کسانی که بالای شش میلیون تومان در ماه دریافت می کنند اقدام و به تولید کمک کند.
      زیرا ما ضرب المثلی داریم'' هرکس بامش بیش برفش بیش.''

    • بدون نام

      اختلاس های کلان هیچ صدمه ای به اقتصاد کشور وارد نکرد یارانه مملکت رو فلج کرده ای دادوبیدا ..............

    • بدون نام

      در برابر این گرانی آب و برق و گاز وتلفن یارانه نقدی چیزی نیست تازه اگه ما یارانه نگیریم میره تو جیب یه مشت دزد و اختلاس گر

    • بدون نام

      یارانه نگیرید مردم
      .
      .
      .
      .
      تا پول بیشتری برای اختلاس کنندگان دردسترس باشد ...

    • خروس لاری

      قوقولی جان نفس توام از جای گرم بیرون میآد ، کشور دیگری نبود مثال بزنی ،

    • وای خدا

      ای بابا شما مگه عقل ندارید..چهل پنج تومن دادید به جاش یه برابر دارید میگیرید..الانم میخواهید یارانه ندید همه چیز هم گرون..شما دارید غرامت میگیرید مثل امپراطوریها

    • بی نام

      حقوق های نجومی چی را بلعید دزدهای بانکی چی را بلعیدند فعلا که همه جا بلعیدن است

    • خوزستان

      اقای احمدی نژاد گفت یارانه پول خود مردم هست و به مردم طعلق دارد بعدش ایشان گفت هر جنسی که رفت بالا باید دولت یارانه اش رو بده الان دولت روحانی یارانه ها رو اضافه نکرده داره قطع میکنه اصلن ریس جمهور خوبی نبود نه کلیدی دیدم نه برداشتن تحریم ها

    • بدون نام

      اگه فقط همین مبلغ خلافی ها یک ماه رو ببینید مبینید به اندازه یک سال یارانه این ملت میشه

    • کهن مهدی

      یارانه پول امام زمان (عج) بود، به فرموده جناب محمو

    • بدون نام

      حقوقای نجومی چی؟؟؟

    • علی

      یارانه که میدن مردم دارن گدایی میکنن واسه نان شب ....وای به روزیکه یارانه روقطع کنن...مگه مت چه گناهی کروبم که حال روزما به این جور در امده.....برسبد به داد دل مروم ای دولتمروان

    • بدون نام

      جناب قوقولی قو قو انگاری خوابی؟باشو اینجا ایرانه نه خارج.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج