۴۲۹۴۱۹
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

یادداشت «دعایی» درباره نواندیشیِ مرجع فقید

سیدمحمود دعایی - مدیر مسئول روزنامه اطلاعات - در یادداشت کوتاهی با عنوان «حامی نواندیشی، منتقد تندروی» در روزنامه «ایران» نوشت: در کنار ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله موسوی اردبیلی، پرهیز از تندروی نیز از خصیصه‌های مشهود و محسوس این مرجع تقلید بود که هرگز مبالغه را نمی‌پسندید و بر انصاف و اعتدال تأکید داشت.

سیدمحمود دعایی - مدیر مسئول روزنامه اطلاعات - در یادداشت کوتاهی با عنوان «حامی نواندیشی، منتقد تندروی» در روزنامه «ایران» نوشت: در کنار ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله موسوی اردبیلی، پرهیز از تندروی نیز از خصیصه‌های مشهود و محسوس این مرجع تقلید بود که هرگز مبالغه را نمی‌پسندید و بر انصاف و اعتدال تأکید داشت.

مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی از پیشگامان تحول در حوزه علمیه قم بودند و در کنار دیگر بزرگان خواستار نوآوری و ارتقای سطح دانش و بینش طلاب. اهتمام آن مرحوم به این مقولات بسیار ستودنی است. نوآوری و تحولخواهی ایشان در مقالاتی که برای نشریات آن زمان همچون «مکتب اسلام» و «مکتب تشیع» به رشته تحریر درآوردند، مشهود بود.

آیت‌الله موسوی اردبیلی در تأسیس مدارس جدید و مراکز پژوهشی به دنبال تربیت و پرورش نسل جدیدی بودند که نیازهای روز را درک کنند و پاسخ‌های مستدل و منطقی برای جویندگان و پرسشگران داشته باشند. در همین راستا مدارس «مفید» را تأسیس کردند. ایشان همچنین در ایام انقلاب در مسجد قبا و حسینیه ارشاد به تفسیر قرآن و ارائه مبانی نو می‌پرداختند. در جریان نهضت امام(ره) پناه انقلابیون و مبارزانی بودند که برای آگاهی‌بخشی و روشنگری و پاسخ به نیازهای جامعه تلاش می ‌کردند؛ تلاش‌هایی که بعدها با پیروزی انقلاب اسلامی ثمر داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم ایشان در شورای انقلاب و مجلس خبرگان و دستگاه قضایی توانمندی‌های خود را بروز دادند و سهم غیر قابل انکاری در استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند. ایشان در زمره انقلابیونی هستند که قبل و بعد از پیروزی نهضت اسلامی، نقش‌آفرینی تأثیرگذار داشتند.

بعد از رحلت امام (ره) به حوزه علمیه بازگشتند تا اطلاعات و تحقیقات و تجربیات اندوخته‌شده را صرف آموزش طالبان علم کنند. محضر ایشان پناهگاهی شد برای جویندگان سطوح عالی علم و نوآوری در مباحث؛ چنانکه دانشگاه مفید را در قم تأسیس کردند و مدرسان برجسته را برگزیدند.

عمر با برکت آن مرحوم همه در راه نهضت امام (ره)، ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی و پاسخ به نیازهای روز مردم و طلبه‌ها صرف شد و حال فقدان ایشان ضایعه جبران‌ناپذیری است برای جهان اسلام. با این حال امید می‌رود توشه و میراث علمی که ایشان به جای گذاشته‌اند اندوخته غنیمتی باشد برای دانش‌آموختگان مکتبش که در جهت جبران خلأ آن بزرگوار بکوشند. بدون تردید ثمرات این مجاهدت‌های سیاسی و علمی سرمایه‌ای عظیم خواهد بود برای نظام و حوزه‌های علمیه.

در کنار ویژگی‌های ممتاز آن مرحوم، پرهیز از تندروی نیز از خصیصه‌های مشهود و محسوس این مرجع تقلید بود که هرگز مبالغه را نمی‌پسندید و بر انصاف و اعتدال تأکید داشت. بر همین اساس بود که در اداره جامعه نیز دغدغه اصلاح امور و پیشرفت داشت، حامی و پناه نواندیشان و دلسوزانی بود که دغدغه تعالی کشور و تحقق آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی را داشتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رحمتش كنه

    • بدون نام

      خدا رحمتش كنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج