۴۲۹۶۳۶
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

برف؛ سمفونی مرگ برای مرکبات مازندران

باتوجه به بحران های اخیر در استان مازندران و طوفان و بارش برف نابهنگام آسیب زیادی به محصولات زراعی در استان وارد شده است.

خبرگزاری ایسنا: باتوجه به بحران های اخیر در استان مازندران و طوفان و بارش برف نابهنگام آسیب زیادی به محصولات زراعی در استان وارد شده است.

یکی از محصولات حایز اهمیت که استان مازندران دومین صادره کننده در این بخش در کشور است مرکبات است که در حال حاضر باغداران به دلیل نابسامانی ها در قیمت ها و حضور واسطه گران با خسارات زیادی مواجه شده اند.

همچنین شرایط نامساعد جوی این مقوله را دچار بحران کرده است به طوری که در طوفانی با سرعت بی سابقه اسیب جدی به محصولات کشاورزی استان وارد شد و اینک بارش برف زود هنگام به دلیل نرسیدن زمان چیدن مرکبات خسارات را دو چندان کرده است.

یک باغدار در خصوص قیمت های کاذب میوه های باغش در استان های دیگر می گوید: زحمت برای میوه و هزینه های کود و سم پاشی و وجینش با من است اما سود را دلال ها می برند؛ چرا مرکبات مازندران کیلویی 700 تومن هم خریده نمی شود اما خارج از استان از کیلویی 7 هزار تومان به بالا فروش می رود.

وی بر این باور بود که با این قیمت چند تن نارنگی و مرکبات باید بفروشد تا هزینه های یک ساله اش تامین شود.

این باغدار مازنی نگاهی به باغش انداخت و با حالتی متفکرانه تاکید می کند: بعد از طوفان نیمی از محصولات خسارت دیده و ریخته اند و اکنون با بارش برف نابهنگام و شکستن شاخه های درختان که تلخی میوه های نارس را در بر خواهد داشت نابودی صنعت مرکبات مازندران در پیش است.

وقتی درباره پوشش بیمه ای پرسیدم گفت بیمه به داد او و باغش نرسیده است. حق داشت ناراحت باشد تمام زندگیش از این راه می گذشت.

وی می گوید: نارنگی ژاپنی که با قیمت 2500 به سختی فروش می رفت و صادر نمی شد و هم قدرت خرید مردم کم بود اما در این میان دولت دست دلال ها را باز گذاشت و محصولات کشاورزی را دلال ها قیمت گذاری می کنند و دولت نقشی در آن ایفا نمی کند.

آقا ذات الله بر این باور بود که دولت قیمت تعیین کند و با ایجاد مراکز خرید مرکبات خط بطلانی بر این واسطه گری ها بکشد؛ تا باغداران به آنها تحویل دهند و مرکبات به قیمت واقعی فروخته شود که نفع باغدار و مردم را به دنبال خواهد داشت.

محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران نیز در گفت وگو با ایسنا می گوید: موضع دولت در قبال خرید مرکبات به‌خوبی مشخص نیست و ناهماهنگی غیر متعارفی در خرید مرکبات وجود دارد.

وی با اشاره به سرمای شدید هوا و بارش برف در کشور و به‌تبع آن در استان مازندران، می گوید: اکنون زمان تحقق وعده های مسئولان در ارتباط با ساماندهی مرکبات و بحث های حمایت‌های آن فرا رسیده است.

شعبانی گفت: با توجه به برودت هوا و بارش برف نابهنگام و تداوم آن مشکلات جدی برای کشاورزان به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت خرید تضمینی مرکبات باید از هم اکنون مشخص شود، می گوید: در حال حاضر تناقض در ارتباط با میزان خرید تضمین مرکبات مازندران وجود دارد.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران یاد آور می شود: در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس سهم ذخیره‌سازی مرکبات پایان سال 60 هزار تن اعلام شد، اگر این موضوع به تصویب برسد سهم مازندران از ذخیره‌سازی مرکبات 48 هزار تن است.

شعبانی اظهار می کند: باتوجه به بارش برف باید به بحث های حمایتی دولت از باغداران هر چه سریع تر جامه عمل پوشانده شود تا ضمن تامین 48 هزار تن سهم استانی از خسارات بیشتر جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت وگو با ایسنا از زمینه های بروز فاجعه ای عمیق برای مرکبات مازندران خبر می دهد و می گوید: منتظر هستیم تا شرایط جوی چگونه رقم می خورد و اگر دما از این مقدار کمتر شود یقینا خسارت های زیادی به باغ های مرکبات مازندران وارد خواهد شد.

دلاور حیدر پور وضعیت کنونی برف و سرمای هوا را نگران کننده دانست و خاطرنشان می کند: اگر دمای هوا کاسته نشود مقدار خسارت های موجود قابل تحمل است و منتظریم تا ببینیم شرایط جوی در ادامه چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه اینطور نیست که تمامی 2 میلیون و 500 هزار تن پیش بینی تولید مرکبات در تهدید باشند، اظهار می کند: بخش زیادی از مقدار پیش بینی شده در تهدید جدی هستند و به صورت شبانه روز اوضاع را رصد می کنیم.

این مسئول تاکید می کند: باغداران توصیه های سازمان جهاد کشاورزی را از درگاه اینترنتی سازمات پیگیر باشند و از برخی فعالیت های خودسرانه اجتناب کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اقدام های پیشگیرانه توسط باغداران صورت گرفته است، تصریح می کند: مشاهده می کنیم که باغداران با آتش زدن لاستیک و قیر پای درختان در حال گرم نگه داشتن محیط باغی خود هستند.

وی با بیان اینکه خطر یخ بندان تا جمعه وجود دارد اظهار می کند: شهرستان های ساری، میاندورود، بابل، آمل، فریدونکنار، محمودآباد و تنکابن که بارش های بیشتری داشته اند تهدید بیشتری را به خود منعطف کرده اند.

حیدر پور تمامی ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها را در آماده باش دانست و خاطر نشان می کند: گاز برخی گلخانه ها و مرغداری ها قطع شده که با هماهنگی شرکت نفت در پی تامین سوخت جایگزین هستیم هرچند برخی از این واحد ها ظرفیت دوگانه سوزی دارند.
وی با بیان اینکه به صورت مستمر در رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی اطلاع رسانی کرده ایم، اظهار می کند: تا به الان اطلاع رسانی های انجام شده موجب آگاهی بخش قابل توجهی از باغداران شده است هرچند منتظر هستیم تا ببینیم شرایط جوی به سمتی می رود.

برف آمد، خوشحالی اش برای مردم ماند و نگرانی اش برای باغدار. اما این قصه تکراری است؛ هر سال همین آش است و همین کاسه...باید بنشینیم ببینیم بعد از برف چه می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی قدیمی

      با سلام
      رسانه ها از قبل خبر بارش برف رو داده بودند این طمعکاری دوستان کشاورز بود که محصولات خود را برای فروش و چیدن آماده نکرد قیمت کیلوی ۱۲۰۰تومان سر درخت به فروش میرسید اما زیاده خواهی آنها باعث شد که طمع کنند و برای فروش کیلویی۱۸۰۰ تومان و این قهر خداوند است ...باید ضرر کنند خداوند بزرگه. ... یا حق

    • محمد سالمی

      برف وباران نعمت خداست ونیاز مبرم ما وکشاورزان وباعداران هم اگر محصولات خودشان را بیمه کرده باشند وبفیه مشکلات به وجود امده هم دولت باید حل کند

    • بدون نام

      عکس
      ها را ارسال کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج