اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۳۰۱۵۲
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

چشمک ایرانی آمریکا به برزیل

از صدور دو بیانیه از سوی معاول‌اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول و کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان درباره روابط تجاری با ایران، هفت ماهی می‌گذرد که حالا خبرها حاکی از صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های برزیلی برای گسترش مبادلات تجاری با ایران است.

روزنامه شرق: از صدور دو بیانیه از سوی معاول‌اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول و کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان درباره روابط تجاری با ایران، هفت ماهی می‌گذرد که حالا خبرها حاکی از صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های برزیلی برای گسترش مبادلات تجاری با ایران است.
خبری که پیش‌تر در شکل و شمایل دیگری برای مجوزهای بويینگ و ایرباس برای ایران منتشر شده بود و آمریکا مجوز خرید ١٧ ایرباس و ٨٠ بويینگ را به ایران داده بود. هرچند پس از آن، بارها در این خبر، شک و شبهه‌هایی وارد شد اما صدور این مجوز از سوی خزانه‌داری آمریکا برای مراحل اولیه خرید از این دو هواپیماساز تأیید شد. حالا یک مقام ارشد برزیلی هم گفته خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های برزیلی اطمینان داده که آنها می‌توانند مبادلات تجاری با ایران را بدون نگرانی از تحریم‌ها تأمین مالی کنند.
به گزارش رویترز، یک مقام ارشد برزیلی گفت خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های برزیلی اطمینان داده که آنها می‌توانند مبادلات تجاری با ایران را بدون نگرانی از تحریم‌ها تأمین مالی کنند و به‌اين‌صورت راه را برای انجام ‌میلیاردها دلار صادرات احتمالی هواپیما به ایران باز کرده است. رودریگو آزردو، دیپلمات ارشد برزیلی درزمینه تجارت گفت تحریم‌ها علیه شرکت‌های غیرآمریکایی طرف همکاری با شرکت‌های ایرانی با اجرای توافق برجام در ماه ژانویه برداشته شده اما بانک‌های برزیلی همچنان نگران تبعات احتمالی همکاری با ایران هستند.
وی افزود: «آنها نگران‌اند که بانک‌های آمریکایی و اروپایی با لغو خطوط اعتباری آنها واکنش نشان دهند».
انتظار می‌رود این وضعیت پس از ارائه توضیحات مقامات خزانه‌داری آمریکا به مدیران بزرگ‌ترین بانک‌های برزیلی در سائوپائولو در هفته گذشته تغییر کند. مقامات آمریکایی به مدیران این بانک گفته‌اند که آنها تا زمانی که تراکنش‌های دلاری و غیردلاری از طریق سیستم بانکی آمریکا صورت نگیرد و دربردارنده شرکت‌های ایرانی تحت تحریم نباشد، می‌توانند با بانک‌های ایرانی همکاری کنند.
این مقام وزارت امور خارجه برزیل گفته این اطمینان‌بخشی‌های اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا یک مانع مالی بر سر راه برنامه برزیل برای گسترش تجارت با ایران در چند سال آینده و رساندن حجم همکاری‌ها از ١,٦‌میلیارد دلار سال گذشته به پنج ‌میلیارد دلار را برطرف می‌کند. آزردو افزود: «دولت آمریکا احساس می‌کند که تقریبا متعهد است تا (اطلاعات) شرکایش را درزمینه تحریم‌های ایران به‌روزرسانی کند. آنها می‌خواهند نشان دهند که ایران نیز می‌تواند از توافق هسته‌ای منتفع شود». آزردو گفت شرکت‌های ایرانی به دنبال خرید تجهیزات مختلف نظیر تراکتور و ژنراتورهای برقی و تجهیزات بیمارستانی و دندان‌پزشکی از برزیل هستند. «امبرائر» سومین شرکت بزرگ سازنده هواپیماهای تجاری در دنیا و «مارکوپولو اس.ای» یک شرکت مطرح سازنده اتوبوس ازجمله خواستاران انعقاد قرارداد با ایران هستند.
درهمین‌حال، سخنگوی شرکت برزیلی امبرائر گفته این شرکت امیدوار است پس از صدور مجوزهای لازم به شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، این شرکت نیز چراغ سبز لازم از دولت آمریکا را دراین‌زمینه دریافت کند. به دنبال اجرای رسمی توافق هسته‌ای در اواخر دی‌ماه گذشته، تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شد، اما به ‌دلیل پیچیدگی موضوع و همچنین باقی‌ماندن تحریم‌های دیگر آمریکا علیه تهران، بانک‌های خارجی از کار با ایرانی‌ها نگران هستند. این در حالی است که سه قانون‌گذار آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواستند در عمر باقی‌مانده دولتش از دادن امتیازات بیشتر به ایران خودداری کند.

بااین‌حال اکنون روی‌کارآمدن ترامپ می‌تواند مواضع آمریکا را تا حدودی تغییر دهد. نرمش آمریکایی در مقابل ایران متعهد به برجام، امری است که دولت اوباما آن را به‌خوبی در دستور کار قرار داده بود و گمان می‌رفت با روی‌کارآمدن کلینتون، این سیاست ادامه داشته باشد، اما حالا با انتخاب ترامپ، جهان در شوکی قرار گرفته که به گواه تحلیل‌های کارشناسان تا زمان انتخاب کابینه از سوی او و اعلام سیاست‌های او، ادامه‌دار خواهد بود؛ به‌هرترتیب از آنجایی‌که توافق هسته‌ای، توافقی میان ایران با شش قدرت جهانی است و سازمان ملل نیز آن را تأیید کرده، به نظر نمی‌رسد آمریکا بتواند زیر قول خود بزند. دراین‌صورت باید هرازچندگاهی منتظر خبرهایی مانند صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا برای همکاری کشورهای مختلف در روابط اقتصادی با ایران باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تیتر خبر خیلی نامفهومه . یعنی چی "چشمک ایرانی آمریکا به برزیل" ؟؟؟؟؟
      نه خدایی یعنی چی ؟!!

    • بدون نام

      یه کم به خبر دقت کنید .
      آمریکا به برزیل اجازه معامله با ایران را داد.
      برزیل بزرگترین کشور امر یکی جنوبی است .
      یعنی اگر امریکا اجازه نده ما یک جزیره تنها هستیم.
      وحالا بد نیست حداقل با آمریکا هم مثل عربستان رفتار میکردیم که عربستان بدتر عمل کرد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج