اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۳۱۸۶۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بزرگترین شکست مخالفان اسد

عملیات نیروهای دولتی سوریه و جنگنده‌های روسیه در مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب بالاخره نتیجه داد و آن‌طور که گزارش‌ها می‌گویند، مخالفان بزرگ‌ترین شکست خود از سال ٢٠١٢ را تجربه کردند و نیروهای هوادار «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، بزرگ‌ترین پیروزی خود را.

روزنامه شرق: عملیات نیروهای دولتی سوریه و جنگنده‌های روسیه در مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب بالاخره نتیجه داد و آن‌طور که گزارش‌ها می‌گویند، مخالفان بزرگ‌ترین شکست خود از سال ٢٠١٢ را تجربه کردند و نیروهای هوادار «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، بزرگ‌ترین پیروزی خود را.
بعد از ماه‌ها درگیری جنجال‌برانگیز که بیشتر از همه روسیه را سیبل حملات کشورهای غربی و سازمان‌های حقوق ‌بشری قرار داد، حالا بشار اسد یک گام بلند برای بازپس‌گرفتن دومین شهر بزرگ سوریه برداشته است؛ شهری که زمانی شاهراه اقتصادی و تجاری سوریه بود. فعالان سوری می‌گویند شورشیان سوری مناطق کلیدی شرق حلب را از دست داده‌اند و حالا بخش تحت کنترل مخالفان به دو نیم تقسیم شده است. به گفته دیده‌بان حقوق ‌بشر سوریه، نیروهای هوادار دولت در پیشروی گسترده‌ای که مخالفان را از یک‌سوم مناطق تحت کنترل‌شان رانده است، منطقه راهبردی «صاخور» را در اختیار گرفته‌اند.
با وجود گزارش‌های تلویزیون دولتی سوریه و تأیید دیده‌بان حقوق ‌بشر سوریه مستقر در لندن، یکی از مقامات شورشی گزارش‌ها از سقوط منطقه صاخور را رد کرده و یکی دیگر از شورشیان رده‌بالا نیز گفته است موقعیت هنوز روشن نشده است. این در حالی است که «رامی عبدالرحمن»، رئیس دیده‌بان حقوق ‌بشر سوریه، پیروزی نیروهای دولتی سوریه را بزرگ‌ترین شکست مخالفان حاضر در حلب از سال ٢٠١٢ خواند و گفت: «مخالفان بیش از یک‌سوم مناطق تحت کنترل خود در حلب را در این پیشروی گسترده ارتش سوریه از دست داده‌اند».
نیروهای هوادار بشار اسد، در این پیشروی مهم خود برای پس‌گرفتن کامل شهر حلب، دو منطقه «جبل بدرو» و «مساکنن هانون» را تحت کنترل خود درآورده‌اند و شکافی میان نیمی از مناطق شرقی تحت کنترل مخالفان انداخته‌اند. به گفته یکی از نیروهای حاضر در جبهه دولت سوریه، دالان کوچکی برای مخالفانی باز شده که قصد دارند از بخش شمالی به بخش جنوبی بروند. آن‌طور که این نیرو به رویترز گفته است، در ساعت‌های آتی، بقیه مناطق شمالی شرق حلب هم پس گرفته خواهد شد.
دمشق می‌گوید در پی حمله نیروهای دولتی سوریه، مخالفان در شمال بخش شرقی حلب برای جلوگیری از شکاف میان خود، به‌طور جمعی عقب‌نشینی کرده‌اند و حدود دو ‌هزار نفر از غیرنظامیان هم خود را به مناطق تحت کنترل دولت در غرب حلب رسانده‌اند. «صالح مسلم»، رهبر حزب «اتحاد دموکراتیک سوریه» که یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی آن است، روز گذشته به رویترز گفت: «بین شش تا ١٠ ‌هزار غیرنظامی به منطقه «شیخ‌مقصود» که تحت کنترل کردهاست، گریخته‌اند». به گفته این مقام کرد، غیرنظامیان خود را به این مناطق که امن‌تر از بقیه مناطق است، رسانده‌اند. دیده‌بان حقوق ‌بشر سوریه هم گزارش داد در پی حمله روز شنبه نیروهای دولتی سوریه به مناطق شرقی حلب، حدود ٤٠٠ نفر از «مساکنن هانون» آواره شده‌اند و ٣٠ خانوار نیز خود را به منطقه «شیخ‌مقصود» رسانده‌اند.
صبح یکشنبه تصاویر تلویزیونی از منطقه «مساکنن هانون» کارگران و سربازانی را نشان می‌داد که در حال پاک‌سازی آوارهای به‌جامانده از خانه‌های ویران در دو طرف یک بزرگراه بودند. گفته شده نیروهای دولتی در حال خنثی‌کردن مین‌ها و تله‌های انفجاری کارگذاشته‌شده در این منطقه هستند. مساکنن هانون اولین منطقه‌ای بود که شورشیان در تابستان ٢٠١٢ تصرف کردند و به دنبال آن حلب به دو قسمت شرقی تحت کنترل مخالفان و غربی تحت کنترل دولت تقسیم شد.
دراین‌میان دیده‌بان حقوق ‌بشر گزارش داده است فقط در روز یکشنبه ٢١٩ غیرنظامی کشته شدند اما شمار این تلفات احتمالا بیشتر خواهد شد، چراکه تعدادی از اجساد در ویرانه‌ها به دام افتاده‌اند و از دیگر سو، این منطقه با کمبود بیمارستان‌های دایر روبه‌روست. بر پایه همین گزارش، کسانی که به مناطق دولتی گریخته‌اند از مناطق الحیدریه، الشعار و جبل بدرو بوده‌اند.
برخی ناظران بر این ادعا هستند «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌خواهد قبل از مراسم تحلیف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در ماه ژانویه و با استفاده از خلأ سیاسی موجود در آمریکا و اجتناب «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، از مداخله مستقیم در جنگ سوریه، کنترل حلب را در دست گیرد. در همین حال روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از مسئولان آمریکایی، نوشت: «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا، در حال تلاش برای رسیدن به توافقی با روسیه برای حل بحران حلب است، چراکه نگران است دولت جدید آمریکا به توافق کاملا متفاوتی با مسکو دست یابد و مخالفان سوریه را کنار بگذارد.
این روزنامه نوشت: وزارت خارجه آمریکا علنا از مأموریت کری به‌ویژه پس از فروپاشی توافق آتش‌بس در سپتامبر گذشته صحبت نمی‌کند. استراتژی کری بر حلب متمرکز است و او خواهان گسترش دامنه مذاکرات است که شامل عربستان، قطر، ترکیه و گاهی ایران باشد. کری می‌خواهد معامله با روسیه برای حل بحران حلب شامل موافقت مخالفان سوریه با دست‌کشیدن از جبهه «النصره» و خروج این گروه از شرق حلب در قبال پایان محاصره محله‌های شرقی حلب از سوی نظام سوریه باشد.

اما مشاورانی که ترامپ در بخش امنیت ملی منصوب کرده کسانی هستند که مایل به همکاری با روسیه برای حفظ بشار اسد و متمرکزشدن بر مقابله با داعش هستند. انتخاب «فرانسوا فیون» به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواهان فرانسه در انتخابات این کشور هم دست برتر را به مسکو می‌دهد، چراکه او به دنبال کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه است.

همه اینها در حالی است که آخرین تلاش‌های «استفان دی‌میستورا»، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، برای برقراری صلح در حلب شکست خورده و «جان ایگلند»، رئیس امور اقدامات انسانی سازمان ملل متحد، هم روز پنجشنبه گفته بود مردم حلب با کمبود مواد غذایی مواجه هستند و هیچ برنامه جایگزینی وجود ندارد. به گفته این مقام سازمان ملل، مخالفان شروط ارسال کمک‌های بشردوستانه را پذیرفته‌اند اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند. وزیر دفاع روسیه در پاسخ به این اظهارات گفت: «سازمان ملل هیچ اطلاعات قابل اتکایی درباره توافق «مخالفان مسلح» برای ارسال کمک‌های بشردوستانه ندارد. به غیر از اظهارات آقای ایگلند، نه نامی وجود دارد نه شواهد و مستنداتی».

حلب دومین شهر بزرگ سوریه در شمال این کشور است و مناطق اطراف آن به مهم‌ترین جبهه نبرد میان نیروهای مختلف درگیر در جنگ داخلی سوریه تبدیل شده است. شرق حلب در هفته‌های اخیر صحنه بمباران شدید جنگنده‌های سوریه و روسیه بوده است. براساس برخی گزارش‌ها، گفته می‌شود از زمان آغاز حمله دولت سوریه به حلب در اواخر ماه آگوست، حدود ٢٥٠ هزار نفر در مناطق شرقی این شهر به دام افتاده‌اند و با کمبود مواد غذایی و سایر مایحتاج روبه‌رو هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج