adexo3
۴۳۶۰۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

واكنش تهران به پيشنهاد احتمالی ۱+۵

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به پيشنهاد مطرح شده در رسانه‌هاي غربي مبني بر اين که گروه ۱+۵ پيشنهاد تعطيلي فردو در قبال لغو ممنوعيت تجارت طلا را به ايران خواهد داد، اعلام كرد که ايران سايت فردو را هرگز تعطيل نخواهد كرد.

روزنامه ا بت کار : رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به پيشنهاد مطرح شده در رسانه‌هاي غربي مبني بر اين که گروه ۱+۵ پيشنهاد تعطيلي فردو در قبال لغو ممنوعيت تجارت طلا را به ايران خواهد داد، اعلام كرد که ايران سايت فردو را هرگز تعطيل نخواهد كرد.

روزهاي گذشته يک خبرگزاري غربي مدعي شد که کشورهاي ۱+۵ در مذاکرات آتي در قزاقستان پيشنهاد سبک شدن تحريم‌هاي موجود در مورد صادرات طلا و ديگر فلزهاي گرانبها به ايران را ارائه خواهند داد.

در پاسخ به اين خبر، علاء الدين بروجردي اظهار کرد: فردو تفاوتي با بقيه سايت‌هاي هسته‌يي ما ندارد چرا که پدافند غير عامل در مورد آن اجرا و عملياتي شده است و با توجه به تهديدات مکرر رژيم صهيونيستي منطق و عقل حکم مي‌کند که ما در مراکز حساس و حياتي‌مان مثل مراکز هسته‌يي پدافند غير عامل را اجرا کنيم که يک ساز و کار شناخته شده در سطح جهاني است.

وي اضافه کرد: به همين دليل است که فردو هرگز تعطيل نخواهد شد زيرا ما حتما وظيفه‌ي ملي‌مان اين است که بتوانيم از مراکز هسته‌يي و حياتي خودمان در قبال تهديد دشمن دفاع کنيم.بروجردي يادآور شد: اين پيشنهاد به معني کمک به رژيم صهيونيستي است براي اين که بتواند که تهديدات خود را عملي کند و تاسيسات ما را مورد تهديد قرار دهد. اگرچه رژيم صهيونيستي جرات چنين کاري ندارد اما ما نبايد شرايطي را در کشور ايجاد کنيم که دشمن به طمع بيفتد.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص تناسب پيشنهاد مطرح شده تاکيد کرد: موضوع تناسب در پيشنهاد مطرح نيست بلکه اساسا تعطيلي فردو قابل قبول نيست و از نظر ما فردو مرکزي است که هيچ‌گاه تعطيل نخواهد شد.به نوشته رويترز قرار است پيشنهاد رفع تحريم فروش طلا به ايران در ازاي تعطيل شدن سايت فردو به طور رسمي به تهران ارائه خواهد شد. مقامات غربي گفته اند که اين پشنهاد در مذاکرات ۲۷ فوريه که قرار است در شهر آلماتي قزاقستان ميان ايران و کشورهاي ۱+۵ برگزار شود، به مقامات ايراني ارائه مي‌شود.

به گفته مقامات اروپايي، پيشنهاد جديد در مقايسه با پيشنهادات سال گذشته به ايران، تحول بزرگي محسوب مي‌شود.اين مقامات اروپايي که رويترز اشاره اي به نام آنها نکرده عنوان داشته اند که کشورهاي ۱+۵ پيشنهاد قابل توجه ديگري به ايران ارائه نخواهند کرد و دليل آن اين است که ايراني‌هاي خود را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري آماده مي‌کنند.

اين پيشنهاد درحالي مطرح شده است كه در سال گذشته گروه ۱+۵ پيشنهاد رفع تحريم‌هاي قطعات يدکي هواپيما، سوخت براي راکتور پزشکي و برخي از همکاري‌هاي هسته‌يي غيرنظامي ديگر را داده بودند اما با استقبال ايران همراه نشد. ايران همچنين در گذشته پيشنهادهاي ۱+۵ از جمله پيشنهادي که در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ مطرح شد و بر اساس آن اين کشورها از ايران خواستند بخش اعظم اورانيوم غني شده خود را در ازاي سوخت راکتور تحقيقاتي تهران به يک کشور ديگر بفرستد، قبول نکرده بود.

مقامات غربي پيشنهاد جديدشان را بيش‌تر در ازاي بيش‌تر خواندند، يعني آن‌ها به دنبال گام‌هاي بيش‌تري براي محدود کردن برنامه‌ي هسته‌يي ايران در ازاي مشوق‌هاي بيش‌تري از جانب خود هستند، اما تاييد کردند که اين يک تغيير شديد نيست."کاترين اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که در مذاکرات ۱+۵ با ايران حضور دارد، پنج شنبه شب در ديدار با"جان کري" وزير خارجه آمريکا اعلام کرده بود تمام تلاش خود را براي به نتيجه رسيدن مذاکرات قزاقستان انجام مي‌دهد.

از مدتها قبل کشورهاي ۱+۵ از جمله آمريکا تبليغات گسترده اي در مورد پيشنهادهاي جديد خود به ايران به راه انداخته اند اما حقيقت آن است که اين کشورها هيچ پيشنهاد قابل توجهي در ازاي خواسته‌هاي بزرگ خود از ايران ارائه نمي‌دهند و به همين دليل مذاکراتي تا کنون ميان دو طرف انجام گرفته راه به جايي نبرده اند.

در همين زمينه نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس رفع تحريم‌ها از ايران را خواسته حداقلي ايران دانست و تصريح کرد: در مذاکرات نبايد اين پيام به کشورهاي غربي داده شود که رفع تحريم همه خواسته ماست.احمدرضا دستغيب در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: آنچه که براي ما مهم است، به رسميت شناختن جايگاه جمهوري اسلامي در مناسبات و معادلات بين‌المللي است. اما گروه مذاکره‌کننده نمي‌خواهد به اين سمت برود. وي گفت:‌ما فکر مي‌کنيم اگر صرفا لغو تحريم‌ها، خروجي مذاکرات باشد، اين بازگشت به نقطه صفر است و خروجي مثبتي براي مذاکرات نخواهد بود، لذا به اعتقاد من مذاکره‌کنندگان به اين نکته دقت کنند.

محمد حسين آصفري عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در اين زمينه تحريم‌ها را ابزار تبليغاتي براي دولت آمريكا براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري دانست و گفت: آمريكا و كشورهاي غربي با سر باز زدن از تعيين چارچوب در مذاكرات هسته‌يي ايران، به دنبال فرصت‌سوزي براي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا هستند. وي يادآور شد: گروه ۵+۱ و ساير كشورهاي غربي اين را بدانند كه هر چه تحريم‌ها را بيشتر كنند، ملت ايران نسبت به آنها بدبين‌تر و سردتر خواهد شد.

وي در ادامه گفت: هر چند جمهوري اسلامي در بحث هسته اي همواره موضع شفاف و مشخصي داشته است و اعلام کرد که از غني سازي صلح آميز کوتاه نخواهد آمد ولي گويا ۵+۱ سعي مي‌کند در آستانه برگزاري اين دور از نشست‌ها پيشنهادهاي، از قبيل لغو تحريم‌ها براي متوقف کردن تاسيسات فردو ارائه دهند، که در اين باب هم بعيد است جمهوري اسلامي اين پيشنهادات را بپذيرد.

بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اواسط پاييز،ايران تعداد سانتريفيوژ‌هاي سايت فردو راافزايش داده است و از ۶۴۴ سانتريفيوژ به ۲۷۸۴ سانتريفيوژ رسانده است. اما بر اساس گزارش‌هاي ماههاي اخير ايران با يک چهارم سانتريفيوژها يعني ۶۹۶ سانتريفيوژ اورانيوم را در سايت فردو غني سازي مي‌کند و ديپلمات‌هاي غربي مي‌گويند که تهران از نظر فني آماده است غني‌سازي در فردو را گسترش قابل توجهي بدهد.

به نوشته خبرگزاري‌هاي غربي ديپلمات‌ها درباره پيشنهاد‌هاي جديد ۱+۵ گفته اند که درخواست‌هاي جديدپيشرفت‌هاي حاصل در فردو و نيز تمايل آن‌ها به همکاري هر چه بيش‌تر ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را مدنظر قرار مي‌دهد.

روسترز نوشته است كه يک مقام غربي ديگر که از ارائه جزييات دقيق درخواست کشورهاي عضو ۱+۵ از ايران خودداري کرد، گفت که اين کشورها خواستار گام‌هايي براي اطمينان از اين هستند که را ه‌اندازي مجدد فردو براي ايران زمان بيش‌تري طول خواهد کشيد. اين مقام غربي گفت: ما از کلمات بسيار محتاطانه‌اي مانند" کاهش فعاليت فردو" استفاده مي‌کنيم.

کلماتي که آبرو را حفظ کند.رويترز در ادامه گزارش خود نوشت که يکي از مشوق‌هاي افزوده شده براي ايران در پيشنهاد جديد تعليق تحريم‌ها در زمينه‌ي تجارت طلا و فلزات گرانبهاست.باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در ماه ژوييه سال گذشته قانوني را امضاء کرد که به وي اجازه مي‌دهد هر شرکتي را که به ايران در خريد طلا و يا ديگر فلزهاي گران‌بها کمک کند، تنبيه کند. شرکت‌هايي که تنبيه مي‌شوند با انسداد دارايي‌هاي‌شان در حوزه‌ي اختيارات آمريکا و نيز قطع دسترسي به سيستم مالي اين کشور روبه‌رو خواهند شد.

اتحاديه اروپا تجارت طلا، فلزات گران‌بها و الماس را با نهادهاي ايراني و نيز بانک مرکزي ايران ممنوع کرده است.مقامات غربي حاضر نشدند مشخص کنند که آمريکا و اتحاديه اروپا چگونه اين تحريم‌ها را لغو خواهند کرد.رويترز در ادامه گزارش خود نوشت: مشخص نيست که آيا ايران چنين پيشنهادي را جذاب يا حتي مبنايي براي مذاکرات بيش‌تر خواهد دانست و يا خواستار يک پيشنهاد جامع‌تر خواهد شد، پيشنهادي که به نظر نمي‌رسد گروه ۱+۵ در حال حاضر آماده گذاشتن آن روز ميز باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج