اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۳۸۱۲۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پرواز اوپک به سمت بهبود قیمت‌ها اوج می‌گیرد؟

اوپک و غیر اوپک دو بال پرواز بازار جهانی نفت به سوی بهبود قیمت ها و تعادل مازاد و عرضه در این بازار محسوب می شوند؛ به طوری که چنانچه یک بال از وظیفه خود سر باز زند، تلاش بال دیگر راه به جایی نخواهد برد.

خبرگزاری مهر: اوپک و غیر اوپک دو بال پرواز بازار جهانی نفت به سوی بهبود قیمت ها و تعادل مازاد و عرضه در این بازار محسوب می شوند؛ به طوری که چنانچه یک بال از وظیفه خود سر باز زند، تلاش بال دیگر راه به جایی نخواهد برد.

مازاد عرضه اوپک و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت که باعث کاهش قیمت نفت و ضرر رساندن به اقتصاد کشورهای عضو شده بود، این کشورها را بر آن داشت تا گرد هم جمع شوند و با اتخاذ تصمیمی اضاع را بهبود بخشند.

این گردهمایی در ۳۰ نوامبر(۱۰آذرماه) در وین به وقوع پیوست و اعضای اوپک در این اجلاس درمورد تصمیمی که در الجزایر مبنی بر سهمیه بندی تولید گرفته بودند به گفت و گو نشستند. حاصل این گفت و گو چیبزی نبود، جز کاهش تولید ۴.۵ درصدی هر عضو اوپک به جز کشورمان که قرار است میزان تولیدش به میزان قبل از تحریم ها بازگردد.

قرار شد تولید اعضای اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت شش ماه از حدود ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسد تا مشکل مازاد عرضه اوپک برطرف شود.

از آنجاکه برقرار کردن توازن در بازار جهانی نفت به تنهایی از عهده اوپک که ٤٠ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند، بر نمی آید، کشورهای غیر اوپک نیز قول همکاری دادند و قرار شد این کشورها ۶۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

در این راستا رییس جمهور کشور روسیه که بزرگ ترین تولید کننده غیر اوپک محسوب می شود در تماس تلفنی قول کاهش ۳۰۰ هزار بشکه ای نفت این کشور را به رییس جمهور کشورمان داد.

زیر و بم همکاری اوپک با غیر اوپک قرار است در اجلاسی که فردا بین این دو گروه در وین برگزار می شود، مشخص شود. نشستی که طبق اخبار خبرگزاری رویترز، تنها پنج کشور غیر عضو سازمان اوپک شامل جمهوری آذربایجان، قزاقستان، عمان، مکزیک و روسیه آمادگی خود را برای حضور در آن اعلام کرده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، برخی منابع اوپکی اطمینان دادند که تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان قادرند تعهد کاهش تولید نفت را عملیاتی کنند. این منابع گفتند تصمیم دشواری نیست، این کشورها می‌تواند طرح کنونی را اجرایی کنند .برخی منابع دیگر اوپک با تردید درباره پایبندی کشورهای غیرعضو اعلام کردند که باید تا شنبه منتظر بود. منبع سوم این سازمان نیز گفت احتمال کاهش ٥٠٠ هزار بشکه در روز از تولید نفت تولیدکنندگان غیر عضو بیشتر است.

اجلاس مذکور به قدری حائز اهمیت است که کارشناسان اعتقاد دارند اگر کشورهای اوپک بر تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایدار باشند، اما کشورهای غیر اوپکی این کاهش تولید را جبران کنند باز هم بازار به نتیجه نمی‌رسد و برای اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها ضرر دارد؛ بنابراین همه باید متعهد باشند که برای افزایش قیمت تولید خود را کاهش دهند.

به گفته کارشناسان، جلسه اوپک و غیراوپک تکلیف اوپک را روشن کرده و ابهامی که در مورد توزیع نفت توسط کشورهای غیراوپک وجود دارد را برطرف می‌کند.

رییس جمهور کشورمان نیز در تماس تلفنی رئیس جمهوری ونزوئلا باوی، تداوم مشورت و همکاری‎های کشورهای عضو اوپک را برای ثبات بازار و افزایش قیمت نفت ضروری دانست.

دکتر روحانی همچنین با تاکید بر این‎که همچنان مصمم هستیم از ثبات بازار و افزایش قیمت نفت حمایت کنیم، نقش کشورهای غیر عضو اوپک را در موفقیت کامل توافق‎های حاصله مهم دانست و اظهار کرد همکاری تنگاتنگ میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای ثبات قیمت نفت و افزایش آن، بسیار با اهمیت است.

کمتر از ۲۴ ساعت به برگزاری اجلاس اوپک با غیر اوپک مانده است و باید منتظر ماند و دید که گام دوم اوپک در جهت بهبود قیمت ها با موفقیت برداشته می شود یا خیر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج