۴۳۸۹۹۳
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

حذف ریال، تاثیری بر تولید و صادرات نخواهد داشت

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر حذف ریال از پول ملی گفت: این مساله تاثیر مستقیمی بر اقتصاد نخواهد داشت بلکه مبادلات داخلی کشور را روان تر خواهد کرد.

خبرگزاری ایسنا: محمدحسین روشنک امروز در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اظهار کرد: آموزش صادرکنندگان جوان برای آشناسازی جوانان با این فرایند براساس انتقال تجربه است. این طرح با حمایت خیرین انجام می شود و بنا داریم در حوزه اقتصاد و تجارت از این افراد کمک بگیریم و آموزشگاه های علمی و عملی با استفاده از اساتید با تجربه راه اندازی کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: در این دوره ها افراد دارای تجربه از تجارب خود سخن خواهند گفت. این کلاس ها دوره های انتقال تجربه است. هزینه این دوره ها توسط خیرین پرداخت می شود.

روشنک با اشاره به حذف ریال از پول ملی خاطرنشان کرد: باید سال ها پیش ارزش پول به حدی به واقعیت نزدیک می شد که می توانستیم در مراودات اقتصادی داخلی و خارجی مجبور به این نباشیم که از صفرهای بیشتری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این مساله تاثیر مستقیمی بر اقتصاد نخواهد داشت بلکه مبادلات داخلی کشور را روان تر خواهد کرد. زمانی که ارزش یک پول در داخل کم شود، به صادرات کمک خواهد کرد. هنگامی که نرخ دلار نسبت به تومان پایین نگه داریم، در واقع به تولیدکننده خارجی سوبسید داده ایم. هر مقداری که نرخ ارز صادرات ما افزایش یابد، در رقابت پیروز خواهیم بود.

روشنک تصریح کرد: نرخ دلار باید همراه با کاهش ارزش تومان که نشات گرفته از تورم است. همچنان که دستمزد افراد به ازای تورم ترمیم می شود، باید نرخ دلار نیز بر همین اساس ترمیم شود. یکی از دلایلی که در حوزه صادرات در چند سال گذشته با توفیق زیادی مواجه نبوده ایم، تثبیت نرخ ارز بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید نرخ ارز ما ۵۰ درصد رشد می داشت تا قدرت صادرات ما حفظ می شد. اگر ثبات نرخ ارز به این صورت انجام نمی شد، صادرات به شدت افزایش پیدا می کرد.

وی اضافه کرد: سه سال پیش دکتر روحانی با صراحت گفت «دیوار تحریم ها فرو ریخت». این جمله امروز اهمیت دارد. دولت برای هم سو کردن دنیا با خود ۸ سال زمان صرف کرد اما ما در این مدت متوجه نشدیم که تحریم های تدریجی برای این است که آن ها لطمه نخورند. به تدریج این دیوار تحریم بالا رفت. خوشبختانه برجام در این دیوار رخنه ایجاد کرد و قسمت های زیادی از آن فرو ریخت.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه یادآور شد: ما در حوزه صادرات نگرانی از انتخابات امریکا نداریم و اعتقاد داریم دیوار تحریم ها دیگر برای آن ها قابل ترمیم نیست. بعد از برجام شرایط برای صادرکنندگان استان تغییری ایجاد نکرد، چون از پیشتر از این هم نمی توانستیم به خوبی با کشورهای آسیای میانه روابط تجاری برقرار کنیم. البته هنوز مراودات تجاری سخت است ولی نسبت به گذشته شرایط بهتر شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات مرزی با ترکمنستان گفت: ما فکر می کنیم تصمیم این کشور صرفا برای ایران بوده ولی این سیاست کلی آن ها بوده، البته در برخی مسایل مشکل از ماست. وقتی وزارتخانه تعرفه ای برای کامیون های آن ها برقرار می کند، به ضرر ماست چون آن ها روزانه ۲۰ کامیون به سمت ما روانه می کنند ولی ما ۵۰۰ کامیون به این کشور می فرستیم؛ پس این به ضرر ماست.

وی افزود: حوزه تجارت با صنعت متفاوت است. تجارت یک مراوده و برقراری ارتباط است. ما پیش از اینکه بتوانیم با روسیه وارد تجارت شویم، فعالیت چندانی با این کشور نداشته ایم. ما برای افزایش مراودات تجاری نیازمند این هستیم که در کشور مقابل افراد معتمدی را پیدا کنیم. اعتماد هم به سادگی به دست نمی آید و زمان بر خواهد بود. در عین حال روسیه تمایل به برقراری ارتباط با ایران دارد.

روشنک بیان کرد: باید ارتباط تجار و بازرگانان این دو کشور افزایش یابد که البته این مهم به سادگی به دست نمی آید. سفارتخانه های ما بیشتر بر حسب مسایل سیاسی انتخاب می شوند. ما در انتخاب سفیر کمتر به مسایل تجاری توجه می کنیم. سفیر چین سال گذشته دو مرتبه به مشهد آمد تا بتواند صنعت این کشور را به شهر ما بیاورد ولی آیا سفرای ما چنین کاری می کنند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به تسهیلات دولتی برای صادرات گفت: ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت گله مندیم چون طلب صادرکنندگان را به مدت سه سال پرداخت نکرده است. صادرکنندگان از بابت مشوق های صادراتی طلب داشته اند اما دوستان ادعا دارند، این مشوق بوده و طلب نبوده در حالی که این یک تعهد است.

روشنک با بیان اینکه صادرکنندگان از بابت جایزه صادراتی از دولت طلب کارند و دولت پاسخگو نیست، اظهار کرد: ما نیازی به مشوق نداریم ولی حداقل طلب گذشته صادرکنندگان را پرداخت کنند. اگر اراده ای برای پرداخت نبود، چرا صادرکننده را بستانکار کردند. متاسفانه به دلیل باورد غلط وزیر تجارت به رسمیت شناخته نشده است.

وی اضافه کرد: البته این طلب به برخی از صادرکنندگان پرداخت شده است اما ما به عنوان صادرکنندگان استان خراسان رضوی مبلغی دریافت نکرده ایم. بدهی دولت در سال ۸۹ بابت جوایز صادراتی ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که ۵۰ میلیارد تومان از آن بین همه استان ها تقسیم شد و سهم استان ما ۱.۸ میلیارد تومان بود که به دلیل تعلل در هزینه شدن پول به دستور لاریجانی، رئیس مجلس، بازگشت داده شد. کل طلب صادرکنندگان استان در سال ۸۹ از این محل ۹ میلیارد تومان بوده است.

روشنک با اشاره به عمده ترین مشکلات صادرکنندگان تصریح کرد: اصلی ترین مشکل ما نرخ تمام شده کالا و خدمات در کشور است. از دیگر سو نرخ ارز در کشور همیشه ثابت بوده است. این مسایل مشکلات ساختاری است که ما در یک توازن کفه ترازو به سمت قیمت تمام شده سنگین شده و کفه نرخ دلار سبک شده و این توازن بر هم خورده است.

وی افزود: خوشبختانه بسیاری از مشکلات ما مانند حمل و نقل ریلی و امور مالیاتی حل شده است. یکی دیگر از مسایلی که به آن ابتلا داشتیم، مساله بانک هاست. دولت باید دلار با ضمانت مکفی در اختیار صادرکننده بگذارد به این شرط که صادرکننده این پول را افزایش دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی برای پرداخت تعرفه و عوارض نداریم، اظهار کرد: امروز عوارضی برای کالاهای ساخته شده دریافت نمی شود. با این حال مسایل موجود در گمرکات مرزی و پایانه ها به این مجموعه بازنمی گردد.

روشنک تاکید کرد: هزینه های سرباری که به صادرات وارد می شود، ما را آزار می دهد. برخی از این استانداردها به صورت تکراری و برای کالاهایی است که پیشتر برای آن استاندارد صادر شده است. امروز ما در برخی کالاها عوارض پرداخت می کنیم. مجوز هم مساله ای است که ما به آن دچار هستیم. هر مجوزی به معنای رانت است. متاسفانه به رانت مجوز به شدت گرفتار هستیم. اگر قرار است کالایی به کشور وارد شود، مشخصات و استاندارد آن اعلام شود تا هر کسی که کارت بازرگانی دارد، باید بتواند آن را وارد کند.

وی اظهار کرد: امروز مجوز واردات خودرو به چه کسانی داده می شود. از ابتدای سال تاکنون چقدر خودرو وارد شده و این مجوزها به چه کسانی داده شده است. وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت ما به وزیر خوردو و پتروشیمی تبدیل شود، جایی برای معدن و تجارت باقی نمی ماند. از ابتدای انقلاب تاکنون به تجارت توجه خاصی نشده است.

روشنک تصریح کرد: دولت حوزه تجاری را تضعیف کرده چون ما بنگاه های تجاری که بتواند پاسخگوی تولید با تناژ بالا را داشته باشد را در اختیار نداریم. باید بنگاه هایی باشند که بتوانند از چند کارخانه با یک استاندارد واحد، صادرات داشته باشند. در آن صورت قیمت تمام شده در داخل کاهش می یابد. هولیدنگ ها به این علت شکل نمی گیرد که نگاه به تجارت مثبت نیست.

وی با اشاره به اخذ عوارض توسط اتاق بازرگانی از صادرکنندگان بیان کرد: این مساله راه به جایی نبرده ولی امسال سال آخر این قانون است و امکان اخذ این عوارض پس از این وجود نخواهد داشت. در قانون جدید این پیشنهاد نیز شده که ۴ درصد از سود این مبلغ دریافت شود.

روشنک با اشاره به کاهش صادرات استان عنوان کرد: از دو سال پیش صادراتی تحت عنوان میعانات گازی و مشتقات نفتی ایجاد شده که در آمار صادرات تغییر ایجاد کرده است ولی ما در استان از این مساله برخوردار نیستیم و این مساله باعث شده که کمی میزان صادرات ما از میانگین کشوری کمتر باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شاهین

      نه تورو خدا نفرمایید
      تاثیر خیلی زیادی بر روی واردات و صادرات داره
      واردات خیلی کمتر میشه و صادرات خیلی بیشتر میشه
      ارزش پول ملی بالا میره دیگه آمریکاییها میریزن توی بازار دلار میدن تومان میخرن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج