adexo3
۴۳۹۶۴۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

«ویلای نمازی» از ثبت ملی خارج شده است

ویلای نمازی تنها اثر جوپونتی در خاورمیانه از ثبت ملی خارج شد، مالک این بنا قصد دارد؛ این خانه باغ را به ساختمانی ۲۰ طبقه تبدیل کند.

خبرگزاری ایلنا: ویلای نمازی تنها اثر جوپونتی در خاورمیانه از ثبت ملی خارج شد، مالک این بنا قصد دارد؛ این خانه باغ را به ساختمانی ۲۰ طبقه تبدیل کند.

کیانوش تکلو مورد آخرین وضعیت حقوقی «ویلای نمازی» گفت: این خانه از ثبت ملی خارج شده است و دیوان عدالت اداری در دو مرحله بدوی و تجدیدنظر رای به خروج این بنا از فهرست آثار ملی داده است.

مسئول امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: البته ما قوانین دیگری داریم که بر اساس آن می‌توانیم؛ آثار واجد ارزش را علی‌رغم اینکه ثبت هم نباشند، تحت حمایت و نظارت قرار دهیم، در واقع ما در دو جبهه از آثار حمایت و حفاظت می‌کنیم؛ اول آثار واجد ارزش، مطابق اساسنامه و قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و آثار ثبت شده مطابق قانون مربوط به حفظ آثار ملی؛ بنابراین اگر اثری از فهرست آثار ملی خارج شود، هنوز واجد ارزش بودن آن پا برجاست و ما می‌توانیم؛ نظارت خود را بر حفظ اثر داشته باشیم، البته باید ببینیم دیوان عدالت اداری نیز چه میزان با این نظر موافق است.
«ویلای نمازی» از ثبت ملی خارج شده است

ویلای نمازی در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ به شماره ۲۰۱۵۴ در خیابان نیاوران، خیابان عمار در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

این بنا در سال ۱۳۳۹ه.ش(۱۹۶۰م) به سفارش شفیع نمازی بازرگان ثروتمند و فرزند مهدی نمازی نماینده مجلس شورای ملی و مجلس سنا توسط جوپونتی معمار مشهور معاصر ایتالیایی ساخته شد.

جوپونتی این ویلا را با مفهوم «شادی زندگی» خلق کرده است. او جزء به جزء مسائلی محیطی این قطعه زمین را در نیاوران مطالعه کرده است و نهایت استفاده را از تمامی امکانات محلی برده است. دیوارهای پاسیو ویلای نمازی با طرح‌های سرامیکی هنرمند معروف ایتالیایی "فائوستو ملوتی" تزئین شده که آثارش به شدت مدرن هستند.

ویلای نمازی از این جهت حائز اهمیت است که به همراه ساختمانی در بغداد (ساختمان شورای برنامه‌ریزی و توسعه عراق)، تنها آثار جوپونتی در خاورمیانه است. اثر جوپونتی در بغداد در طول جنگ سال ۲۰۰۳م آسیب فراوان دید که اکنون توسط یونسکو در حال مرمت است و مرمت این بنا توسط یونسکو نشان از اهمیت کارهای این معمار در جهان از منظر سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحدد(یونسکو) دارد.
بر اساس اعلام کمیته مردم نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران، مالک فعلی این بنا در سال ۹۱ از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درخواست هتل پنج ستاره در مجتمع چند منظوره در ویلای نمازی می‌کند که مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان تهران با این درخواست موافقت و نقشه‌های معماری فاز یک این هتل را تائید می‌کند. این درخواست شامل تخریب، نوسازی و ساخت ۲۰ طبقه هتل در بنای ثبتی ویلا نمازی است که مورد تائید کارشناس فنی این اداره کل قرار گرفته است.
«ویلای نمازی» از ثبت ملی خارج شده است

بعد از تغییر ریاست اداره کل میراث فرهنگی تهران در ۲۹ اسفند سال ۹۱ وی طی نامه‌ای به یزدانی شهردار وقت منطقه یک درخواست "کان لم یکن شدن" عاجل مجوز فوق الذکر بر روی ویلای نمازی را صادر می‌نماید.

در ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ پس از شکایت مالک به دیوان عدالت اداری رای به نفع مالک مبنی بر خروج اثر داده می‌شود و قاضی پرونده با توجه به قانون مصوب سال ۱۳۰۹شمسی مبنی ثبت بناهای تاریخی تا اختتام دوره زندیه، این بنا را خارج از شمول ماده یک این قانون عنوان می‌کند و رای اولیه را مبنی بر خروج اثر از فهرست آثار ملی کشور می‌دهد.

پس از این رای "رجبعلی خسروآبادی" مدیرکل فعلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نامه‌ای به دیوان عدالت ادرای در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ارسال می‌کند تا درخواست تجدیدنظر در مورد این حکم نماید، اما متاسفانه در دادگاه بدوی به تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۵، شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری به مستشاری "محمد علی محمدی" و "محمد کریمی"، رای قطعی به خروج ویلای نمازی از فهرست آثار ملی کشور می‌دهند.

این بنا با متراژ بالغ بر هشت هزار متر یک باغ محسوب می‌شود که تخریب آن باعث تخریب یک شریان مهم زیست محیطی منطقه شمیران خواهد شد، از طرفی ویلای نمازی در حریم بلافصل خانه رهنما(زین العابدین رهنما) که به شماره ۱۳۸۲ در تاریخ ۷مرداد ۸۲ ثبت ملی شده است، قرار دارد و ساخت و تخریب این بنا، حریم و منظر این اثر را نیز تخریب می‌کند و مشکل جدیدی برای حریم این بنا به وجود خواهد آورد که در مجوز صادر شده برای ساخت این هتل ۲۰ طبقه، حریم خانه رهنما نادیده گرفته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج