adexo3
۴۴۲۰۲۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دید بان حقوق بشر: شیخ زکزاکی را آزاد کنید

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که نیجریه باید رهبر جنبش اسلامی این کشور را آزاد کرده و سرکوب‌ها علیه شیعیان این کشور را متوقف کند.

خبرگزاری تسنیم: سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: مقامات نیجریه باید به سرکوب خشونت بار گروه در اقلیت و شیعه «جنبش اسلامی نیجریه» پایان دهند و رهبر آن را آزاد کنند.

پایگاه اینترنتی سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد :سرکوب خونین گروه اقلیت، در روزهای دوازدهم تا چهاردهم دسامبر ۲۰۱۵ صورت گرفت و شیخ ابراهیم الزکزاکی دبیر کل جنبش اسلامی نیجریه و همسرش زینت الدین حدود یکسال است بدون اینکه محاکمه شده باشند در زندان بسر می برند.

ارتش نیجریه دوازده دسامبر ۲۰۱۵ به فشار بیش از حد بر ضد راهپیمایی این گروه در شهر زاریا در ایالت کادونا متوسل شد.ایالت کادونا در شمال غربی نیجریه قرار دارد و نظامیان نیجریه ای قصد داشتند راه را برای عبور کاروان فرمانده ارتش باز کنند.

مائوسی سِگون محقق مسائل نیجریه در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت:« دخالت نظامیان در حوادث زاریا و پس از آن اقدامات پلیس علیه جنبش اسلامی نیجریه، تعهد نیجریه به اجرای اصلاحات در ارتش را زیر سئوال برد. اقدام مسئولان ایالتی کادونا در سرکوب این گروه بدون اینکه مهاجمان به سزای عمل خود برسند،اجرای قانون نیست.»

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد:« مقامات نیجریه باید هر کسی را که به جنایت علیه اعضای جنبش اسلامی پرداخته است وادار به پاسخگویی کند و برای تبعیت از حکم دادگاه فدرال که دستور داده است شیخ الزکزاکی و همسرش باید آزاد شوند فورا اقدام کند.»

سازمان دیده بان حقوق بشر دسامبر سال ۲۰۱۵ با اعلام اینکه این کشتارها موجه نیستند، خواستار بررسی بی طرفانه و مستقل در خصوص این کشتارها شده بود.

در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای ۱۲ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۱ و ۲۳ آذر ۱۳۹۴) در شهر زاریا حدود ۳۵۰ نفر از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی به قتل رسیدند.

نیروهای ارتش همچنین خانۀ زکزاکی و چند ساختمان متعلق به جنبش اسلامی نیجریه را تخریب کردند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز در این حمله به شدت زخمی شد و بینایی چشم چپ خود را از دست داد.

سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرد.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.

شهروندان نیجریه با برپایی تظاهرات در سراسر این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج